جمعه 8 تیر 1403

هشدار درباره شیوع بیماری باکتری گوشتخوار / چرا این بیماری کشنده است؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هشدار درباره شیوع بیماری باکتری گوشتخوار / چرا این بیماری کشنده است؟

سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) که با نام «باکتری گوشتخوار»، نیز شناخته می‌شود، در کشور ژاپن به شدت شیوع پیدا کرده است. این بیماری 30 درصد احتمال مرگ و میر دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، ظرف 48 ساعت، فرد مبتلا را از پا درآورد.

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد، سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) با نام «باکتری گوشتخوار» می تواند تنها در عرض 48 ساعت پس از عفونت فرد را به کام مرگ بکشاند. در این مطلب تلاش شده تا مواردی در مورد این بیماری باکتریایی نادر اما کشنده توضیح داده شود.

سندرم stss چیست؟ 

براساس گزارش هندوستان تایمز، عفونت های ناشی از باکتری استرپتوکوک پیوژنز در ژاپن در حال افزایش است. عفونت ها باعث ایجاد یک بیماری کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک یا STSS می شوند.

انتشار این خبر شبیه فیلم های ترسناک به نظر می رسد، اما ژاپن شاهد سطوح بی سابقه عفونت باکتریایی "گوشت خوار" بسیار کشنده است. ارقام رسمی نشان می دهد که از ژانویه تاکنون بیش از 1000 مورد سندرم شوک سمی استرپتوکوکی (STSS) در ژاپن ثبت شده است که از تعداد کل ثبت شده در سال گذشته فراتر رفته است.

STSS یک بیماری نادر اما جدی است که معمولاً در اثر عفونت با باکتری استرپتوکوک پیوژن ایجاد می شود. این بیماری در ابتدا باعث تب و عفونت گلو می شود، اما می تواند خیلی سریع به یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی تبدیل شود و باعث "شوک سمی" و نارسایی اندام در چند روز پس از عفونت شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) در وب سایت خود می گوید: «حتی در صورت درمان، STSS می تواند کشنده باشد و از هر 10 نفر مبتلا به STSS، سه نفر بر اثر عفونت می میرند.»

چرا موارد STSS در ژاپن در حال افزایش است؟

دلیل افزایش ناگهانی موارد STSS در ژاپن برای متخصصان بهداشت نامشخص است. طبق گزارش CDC، متخصصان پس از آزمایش روی نیمی از مبتلایان به STSS هنوز نتوانستند تشخیص دهند که این باکتری چگونه وارد بدن شده است.

در ماه مارس، موسسه ملی بیماری‌های عفونی ژاپن (NIID) نیز گفت: «هنوز عوامل ناشناخته زیادی در مورد عوامل شدید و ناگهانی بیماری استرپتوکوک وجود دارد و ما در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم آنها را توضیح دهیم.»

STSS در سراسر جهان در سطوح پایین رخ می دهد، اما افزایش اخیر موارد در ژاپن باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی شده است که نگران گسترش عفونت های باکتریایی به سایر کشورها هستند.

در حال حاضر، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه STSS در سایر نقاط جهان نیز رو به گسترش باشد، وجود ندارد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، CDC تاکنون 395 مورد گزارش شده در سال جاری را شمارش کرده است که مشابه 390 مورد گزارش شده در این زمان در سال گذشته است.

چرا STSS اینقدر کشنده است؟

بسیاری از افراد بدون اینکه بیمار شوند، استرپتوکوک پیوژنز را روی پوست خود حمل می کنند، اما اگر این باکتری وارد جریان خون یا بافت عمیق شود، می تواند باعث STSS جدی شود. STSS زمانی ایجاد می شود که باکتری در بافت های عمیق و جریان خون پخش می شود و شروع به تولید اگزوتوکسین می کند. اگزوتوکسین ها ترکیبات سمی هستند که سلول ها و بافت های بدن ما را از بین می برند - از این رو اصطلاح "باکتری های گوشت خوار" را می شناسند.

اگر عفونت باکتریایی از کنترل خارج شود، می تواند منجر به نارسایی اندام و کشنده شود. STSS به خصوص به دلیل سرعت نارسایی اندام پس از عفونت کشنده است. پس از شروع علائم اولیه مانند تب، درد و حالت تهوع، تنها 24 تا 48 ساعت طول می کشد تا فشار خون پایین ایجاد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، STSS به سرعت پیشرفت می کند. ضربان قلب و فشار خون تغییر می کند و اندام هایی مانند کلیه ها یا کبد شروع به از کار می کنند.

STSS معمولاً در بیمارستان با آنتی بیوتیک هایی مانند آمپی سیلین درمان می شود. با این حال، برخی از سویه های استرپتوکوک پیوژنز مقاومت ضد میکروبی (AMR) را به طیف وسیعی از عوامل آنتی بیوتیکی نشان داده اند. برای جلوگیری از گسترش بیشتر باکتری ها در بدن، بافت های عفونی را نیز می توان با جراحی برداشت.

آیا STSS عفونی است؟

با این حال، CDC هشدار می دهد که عفونت های باکتریایی با شدت کمتر، مانند عفونت استرپتوکوک گروه A، نیز می توانند به STSS تبدیل شوند. باکتری های استرپتوکوک گروه A بسیار مسری تر هستند و از طریق صحبت کردن، سرفه یا عطسه یا از طریق تماس مستقیم با زخم های پوستی عفونی پخش می شوند.STSS در افراد مسن بالای 65 سال نیز شایع است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.