سه‌شنبه 24 مهر 1403

هفت هزار کهگیلویه و بویراحمدی کارت اهدای عضو دریافت کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هفت هزار کهگیلویه و بویراحمدی کارت اهدای عضو دریافت کردند

گچساران - ایرنا - مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج گفت: هفت هزار نفر از شهروندان نوعدوست این استان از پنج سال پیش تاکنون از طریق انجمن اهدای عضو ایرانیان کارت دریافت کرده اند.

سینا سعیدی روز چهارشنبه به مناسبت روز سی و یکم اردیبهشت که به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو می توانند به سامانه اهدای عضو مراجعه یا کد ملی خود را به صورت انگلیسی به شماره 3432 پیامک کنند.

وی یادآور شد که کسانی که برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرده اند خانواده خود را نسبت به این کار آگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه وبویراحمد از استان های برتر در زمینه اهدای عضو است تصریح کرد: شاخص اهدای عضو که با عبارت "pmp" شناخته می‌شود در این استان 26.5 است که بالاتر از میانگین کشور است.

سعیدی ابراز داشت: هم اکنون شاخص اهدای عضو در کشور 14 است.

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج تاکید کرد: شاخص جهانی pmp به معنای "تعداد اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت" است.

میانگین کنونی این شاخص در کشورهای پیشرفته شامل اروپا و آمریکا بین 20 تا 25 است.

سعیدی عنوان کرد: واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

وی بیان کرد: خانواده 80 درصد از افراد مرگ مغزی در استان به اهدای عضو رضایت می دهند.

سعیدی ابراز داشت: هم اکنون 245 بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که بیشتر آنان شرایط پیوند عضو دارند.

وی عنوان کرد: سال 1398، 40 عضو حیاتی 17 بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد به بیماران نیازمند اهدا شده است.

سعیدی گفت: اهدای عضو در کهگیلویه وبویراحمد مشارکت پزشکان متخصص استان فارس انجام و پیوند عضو نیز در شیراز انجام می شود.

وی افزود: هم اکنون اهدای اعضایی مانند کلیه، کبد و قرنیه در استان انجام می شود.

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج در مورد اهدای قلب نیز گفت: در صورت وجود اهدا کننده قلب در استان اهدا کننده به استان های دیگر برای اهدا اعزام می شود.

سعیدی در مورد اهدای عضو در شرایط کرونایی نیز گفت: از اسفند سال 1398 تاکنون اهدای عضو در استان انجام نشده است.

وی گفت: انجام آزمایش بیماری کرونا و محدودیت های سنی از آثار کرونا بر اهدای عضو است.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو بیش از 70 سال سن داشته است. براساس گزارش‌های انجمن اهدای عضو ایران در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود، در هر 70 دقیقه یک نفر در کشور با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهد.

در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر 12 ساعت یک بیمار در ایران موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

قانون پیوند اعضاء، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

از مهمترین دلایل مرگ مغزی می توان به خونریزی های داخلی مغز، مسمومیت های شدید، تصادف رانندگی، وارد آمدن ضربه به سر و سقوط از ارتفاع اشاره کرد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در 1314 خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در 1347 خورشیدی انجام گرفت،

همچنین پیوند مغز استخوان در 1369 خورشیدی، پیوند قلب و کبد در 1372 خورشیدی، پیوند ریه در 1379 خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در 1385 خورشیدی صورت پذیرفت.

*س_برچسب‌ها_س*