جمعه 20 مهر 1403

همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند

14 مربی از جام جهانی 1990 تا 2018 مانند کارلوس کی‌روش و الرکراکی در جام جهانی 2022 در واپسین ماه‌های منتهی به جام جهانی توانستند روی نیمکت یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بنشینند.

به گزارش مشرق، اولین بودن همیشه با چالش‌هایی همراه خواهد بود؛ خصوصا اگر قرار باشد خلاف هنجار، اولین نمونه از نوع خود باشد با این حال، برکناری دراگان اسکوچیچ و آمدن کی‌روش در فاصله کمتر از سه ماه مانده به آغاز جام جهانی فوتبال اولین نمونه این اتفاق نیست. حتی نمونه‌ای مشابه در همین روزها رخ داد و وحید هلیل‌هودزیچ پس از رساندن مراکش به جام جهانی برکنار شد و ولید الرکراکی جایگزینش شد.

14 نمونه دیگر از جام جهانی 1990 تا 2018 وجود دارد که نشان می‌دهد برکناری سرمربی در آستانه جام جهانی اتفاق تازه‌ای نیست. البته این که چنین کاری بارها رخ داده، دلیل بر درستی آن نیست اما نشان می‌دهد که کشورهای مختلف در شرایط گوناگون مجبور به برکناری سرمربی‌شان در آستانه جام جهانی شده‌اند. تنها موردی که برای اولین بار با حضور کی‌روش رخ داده، ادامه همکاری این سرمربی با ایران پس از جام جهانی است چرا که تمام مربیانی که در آستانه جام جهانی سمت گرفتند، پس از این رقابت‌ها کنار گذاشته شدند. در ادامه این نمونه‌ها را مشاهده می‌کنید:

بیشتر بخوانید:

لیست تیم ملی ایران برای بازی با سنگال و اروگوئه

لئو بینهاکر، هلند در جام جهانی 1990

لیبرگتس پس از رفتن رینوس میشل از تیم‌ملی هلند، هدایت قهرمان اروپا را به عهده گرفت و توانست این تیم را به جام جهانی 1990 برساند اما برکنار شد تا در فاصله کمتر از یک ماه به جام جهانی لئو بینهاکر سرمربی هلند شود. لئو بینهاکر توانست هلند را به مقام چهارم جام جهانی برساند. هلند دو دوره قبلی جام جهانی را از دست داده بود.

هنری میشل، کامرون جام جهانی 1994

هنری میشل، یکی از مربیان فعال در ادوار جام جهانی فوتبال، سه ماه قبل از جام جهانی هدایت کامرون را بر عهده گرفت و جانشین مانگا اونگنه شد. میشل با تنها یک بازی دوستانه مقابل یونان که با برتری 3 بر صفر این تیم آفریقایی به پایان رسید، راهی جام جهانی شد. کامرون در جام جهانی 1994، جام را با تساوی 2 بر 2 مقابل سوئد آغاز کرد اما در ادامه عملکرد خوبی نداشت و با نتایج 3 بر صفر و 6 بر یک مقابل برزیل و روسیه شکست خورد. در پایان این رقابت‌ها برزیل و سوئد که از گروه کامرون صعود کرده بودند، به ترتیب به مقام قهرمانی و سوم جام جهانی رسیدند.

کلود لروی، کامرون جام جهانی 1998

کمتر از یک ماه مانده به جام جهانی 1998 دوباره مانگا اونگنه از هدایت کامرون کنار گذاشته شد و کلود لروی جای او را گرفت. این مربی فرانسوی با تساوی بدون گل مقابل هلند و پیروزی 2 بر یک مقابل دانمارک در دیدارهای دوستانه، راهی جام جهانی شد و در این رقابت‌ها مقابل اتریش و شیلی به تساوی یک بر یک رسید و مقابل ایتالیا با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد.

آکیرا نیشینو، ژاپن در جام جهانی 2018

نیشینو در فاصله دو ماه مانده به جام جهانی، جانشین هلیل‌هودزیچ شد. ژاپن با نیشینو در مرحله گروهی 2 بر یک کلمبیا را شکست داد، مقابل سنگال به تساوی 2 بر 2 رسید و با شکست یک بر صفر مقابل لهستان توانست با 4 امتیاز به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی صعود کند. در این مرحله با وجود این که ژاپن با نتیجه 2 بر صفر از بلژیک جلو افتاد اما کامبک خورد و 3 بر 2 شکست خورد. بلژیک در پایان این رقابت‌ها به مقام سوم جام جهانی رسید.

فتوس آنیگبینده، نیجریه در جام جهانی 2002

این مربی پس از اخراج شوایبو آمودو در پی عملکرد بسیار ضعیف نیجریه در جام ملت‌های آفریقا به عنوان سرمربی جدید این تیم آفریقایی انتخاب شد. او در فاصله دو ماه تا جام جهانی در دو بازی دوستانه مقابل ایرلند و اسکاتلند با نتیجه مشابه 2 بر یک به پیروزی رسید. با این حال حضور در گروه سخت سوئد، انگلیس و آرژانتین باعث شد که نیجریه تنها یک امتیاز در بازی سوم مقابل انگلیس کسب کند و در دیدارهای دیگرش با نتایج یک بر صفر و 2 بر یک مقابل آرژانتین و سوئد شکست بخورد و از گروهش حذف شود.

لارس لاگربک، نیجریه در جام جهانی 2010

پس از اخراج دوباره شوایبو آمودو که تیم را به جام جهانی رسانده بود، لارس لاگربرک به عنوان سرمربی نیجریه انتخاب شد. نیجریه در دوره حضور این مربی سوئدی، سه بازی دوستانه پیش از جام جهانی برگزار کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو را با نتیجه 5 بر 2 شکست داد و مقابل عربستان سعودی و و کلمبیا به تساوی بدون گل و یک بر یک رسید. با این حال این تیم در جام جهانی 2010 مقابل آرژانتین و یونان با نتایج یک بر صفر و 2 بر یک شکست خورد و یک تساوی 2 بر 2 از کره جنوبی کسب کرد.

فن مارویک، استرالیا در جام جهانی 2018

این مربی هلندی پس از برکناری پوستچ‌اوغلو که استرالیا را به جام جهانی رسانده بود، با قرادادی کوتاه مدت تا پایان جام جهانی 2018 سرمربی استرالیا شد. فن مارویک پس از برگزاری چهار بازی دوستانه، در جام جهانی مقابل فرانسه و پرو با نتایج 2 بر یک و 2 بر صفر شکست خورد و تنها امتیازش مربوط به تساوی یک بر یک مقابل دانمارک بود. فرانسه، هم‌گروهی استرالیا در پایان جام جهانی 2018، قهرمان این رقابت‌ها شد.

میلوتینوویچ، کاستاریکا در جام جهانی 1990

میلوتینوویچ در آستانه جام جهانی هدایت کاستاریکا را برعهده گرفت. کاستاریکا که نخستین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کرد در این رقابت‌ها با برد یک بر صفر مقابل اسکاتلند و 2 بر یک مقابل سوئد به مرحله حذفی صعود کرد اما در آن مرحله مقابل چک اسلوواکی شکست خورد و حذف شد.

جلال طالبی، ایران در جام جهانی 1998

پس از برکناری ایویچ، والدیر ویرا هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفت و توانست ایران را با پیروزی مقابل استرالیا به جام جهانی برساند اما در آستانه این رقابت‌ها، جلال طالبی سرمربی تیم‌ملی شد. ایران در جام جهانی 1998، با برد 2 بر یک مقابل آمریکا بهترین نتیجه‌اش در ادوار جام جهانی را کسب کرده بود که در جام جهانی 2018، این رکورد در اختیار تیم‌ملی تحت هدایت کی‌روش با چهار امتیاز قرار گرفت.

عمار السویح، تونس در جام جهانی 2002

تونس برای حضور در جام جهانی 2002، سه بار سرمربی‌اش را تغییر داد تا در نهایت به عمار السویح رسید. تونس در این دوره از رقابت‌ها با نتیجه 2 بر صفر مقابل روسیه و ژاپن شکست خورد و بلژیک را با تساوی یک بر یک متوقف کرد.

فلیپ تروسیه، آفریقای جنوبی در جام جهانی 1998

فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی در فاصله کمتر از سه ماه مانده به شروع جام جهانی به سراغ این مربی فرانسوی رفت. آفریقای جنوبی در اولین حضورش در جام جهانی پس از قبول شکست 3 بر صفر مقابل فرانسه (قهرمان آن دوره) مقابل دانمارک و عربستان سعودی به تساوی رسید تا در صعود به مرحله بعد ناکام بماند.

جومو سونو، آفریقای جنوبی در جام جهانی 2002

کارلوس کی‌روش پس از رساندن آفریقای جنوبی به جام جهانی از سمتش استعفا داد تا این تیم با سونو راهی جام جهانی شود. آفریقای جنوبی در این دوره از رقابت‌ها مقابل پاراگوئه به تساوی 2 بر 2 رسید، اسلوونی را با یک گل شکست داد و با نتیجه 3 بر 2 از اسپانیا باخت. آفریقای جنوبی به خاطر گل زده کمتر نسبت به پاراگوئه نتوانست به مرحله حذفی صعود کند.

اوتو فیستر، توگو در جام جهانی 2006

پس از اخراج استفان کشی در فاصله سه ماه مانده به جام جهانی، اوتو فیستر به عنوان سرمربی جدید توگو انتخاب شد. توگو در جام جهانی 2006 که تنها تجربه‌شان در این رقابت‌ها بوده، مقابل کره جنوبی، سوئیس و فرانسه شکست خورد تا بدون کسب امتیاز از مرحله گروهی حذف شود.

فرناندو هیرو، اسپانیا در جام جهانی 2018

خبر عقد قرارداد لوپتگی با رئال مادرید در آستانه چند روز مانده به شروع جام جهانی منجر به برکناری این مربی شد تا فرناندو هیرو جای او را بگیرد. این فعل و انفعالات در آستانه جام جهانی، اردوی اسپانیا را به هم ریخت و آن‌ها که یکی از مدعیان قهرمانی بودند پس از صعود از گروه مرگ رقابت‌ها، در مرحله یک هشتم نهایی مقابل روسیه میزبان در ضربات پنالتی شکست خورد از دو رقابت‌ها کنار رفت.

منبع: ایسنا
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 2
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 3
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 4
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 5
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 6
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 7
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 8
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 9
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 10
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 11
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 12
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 13
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 14
همه مربیانی که لحظه آخر به جام جهانی رسیدند 15