جمعه 10 فروردین 1403

همکاری سینمایی ایران با روسیه و منطقه قفقاز باید تقویت شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همکاری سینمایی ایران با روسیه و منطقه قفقاز باید تقویت شود

تهران - ایرنا - سفیر ایران در مسکو، گفت: در دوران طلایی و مهم روابط فرهنگی و اجتماعی با روسیه و منطقه قفقاز قرار داریم و باید با بازنگری مسیر فعالیت در منطقه در همه عرصه‌ها، از جمله فرهنگ، سینما و تلویزیون را تقویت کنیم.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به روسیه چهارشنبه (26 مرداد ماه) با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون این کشور در محل سفارت جمهوری اسلامی در مسکو دیدار کرد.

کاظم جلالی سفیر در این دیدار با تشکر از رئیس سازمان سینمایی کشور، گفت: لازم است ریل گذاری تاریخ جدید ایران و روسیه را جدی بگیریم، اما به دلیل فقدان شناخت فراگیر متقابل به لحاظ فرهنگی، جای کار بسیاری داریم.

وی با اشاره به حضور 25 میلیون مسلمانان و 6 میلیون شیعه در این کشور پهناور افزود: جمهوری اسلامی در دو حوزه دینی و در جایگاه کشوری به نام ایران جای کار بسیاری در روسیه دارد چرا که مردم این کشور نسبت به فیلم های ایرانی‌گرایش بسیاری دارند.

جلالی تاکید کرد: به منظور گسترش مناسبات با روسیه، در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه فرهنگی نیازمند انجام کارهای زیربنایی و زیرساختی هستیم. این در حالی است که نسبت به برخی زیرساخت‌ها در زمینه‌های اقتصادی، جاده ای، راه آهن، کشتی و غیره باید از خیلی قبل اقدام می‌شد اما متاسفانه از آن غافل بودایم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حرکت رو به جلو به طور جدی آغاز شده است عنوان کرد: نقطه وصل تحولات در آینده دنیا، در کشورهای چین و روسیه است بنابراین باید تمرکز برنامه ها و فعالیت های بین المللی‌مان را در این منطقه افزایش دهیم.

«پایدارترین روابط، روابط فرهنگی است و ما در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری، حمایت و پیگیری جدی جهادی داریم. در حال حاضر در دوران طلایی و مهم روابط فرهنگی و اجتماعی با روسیه و منطقه قفقاز قرار داریم و باید با بازنگری مسیر فعالیت در منطقه در همه عرصه‌ها، از جمله فرهنگ، سینما و تلویزیون را تقویت کنیم»

دیپلماسی عمومی از مسیر فرهنگی و سینما محقق می شود / روسیه ظرفیت مهمی برای تعاملات سینمایی ایران است

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این دیدار گسترش ظرفیت های بین المللی سینما، تجاری سازی و بازیابی محصولات آن را مهم خواند و افزود: روسیه به دلیل برخی اشتراکات دیرینه و بازار مساعد آن، ظرفیت مهمی برای تعاملات سینمایی است.

وی با تاکید بر نقش سینما در همدل کردن ملت‌ها و تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی افزود: در دنیا دیپلماسی عمومی از مسیر فرهنگی و سینما محقق می شود. این در حالی است که در دنیای امروز جریان اطلاعات و ارتباطات پایه و اساس دیپلماسی یک کشور را تشکیل می دهد بنابراین نیازمند دیپلماسی عمومی و رسانه ای در تعاملات با سایر کشورها هستیم.

به گفته وی، دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی تبدیل به یکی از شاخه های اصلی فعالیت‌ها در حوزه سیاست خارجی شده و بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومی کشورهای قدرتمند جهانی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت و کارکرد سینمای ایران برای تسهیل و تقویت و توسعه روابط دو ملت ایران و روسیه بهره گرفت، افزود: از سوی دیگر سینمای ما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی است.

خزاعی با اشاره به توافقات و دستاوردهای این سفر اظهار امیدواری کرد که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی و مناسبات خوب موجود بین دو کشور ایران و روسیه، روند تفاهمات سریع تر انجام شود.

در این نشست مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه یکی از اهداف این سفر گفت‌وگو درباره توانمندی های دو طرف در حوزه تولید و پخش آثار سینمایی و گسترش ظرفیت های اکران و ایجاد بازار تجاری برای سینمای ایران در روسیه است، گفت: دو کشور علاقه‌مند به تولید مشترک آثار سینمایی و همچنین توزیع فیلم در چرخه اکران یا شبکه های تلویزیونی و پلتفرم های آنلاین هستند و طرفین به توافقات خوبی در این زمینه رسیده‌اند.

وی افزود: تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه در زمینه گسترش روابط دو کشور در حوزه سینما بوده و امضای آن میان سازمان سینمایی ایران و دانشگاه سینمایی مسکو محقق شده است. به نظر می‌رسد دستاوردهای قابل توجهی در دیدار با مدیران ارشد هولدینگ گازپروم مدیا، رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال، رئیس دانشگاه سینمایی مسکو، رئیس موزه دولتی و مرکزی سینما، رئیس شبکه تلویزیونی ان تی وی، مدیرعامل پلتفرم پخش فیلم و سریال پرمییر وان، رئیس موسسه تولید و توزیع فیلم سنترال پارتنرشیپ، مدیرعامل آرشیو ملی سینمای روسیه، مدیر صندوق حمایت از سینمای روسیه (فوند کینو)، مدیر برنامه ها و رئیس کمیسیون انتخاب جشنواره بین المللی فیلم مسکو و غیره حاصل شده است.

وی با اشاره به موضوع حمایت از بخش خصوصی ایران و روسیه و توافقات همکاری با گازپروم مدیا تصریح کرد: در آینده جهش خیلی خوبی در زمینه تولیدات و پخش و اکران خواهیم‌داشت.

به گزارش ایرنا، در جریان سفر هیات فرهنگی ایران به روسیه سفر، روز سه شنبه (25 مرداد 1401) محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور و آلا یورونا مانیلووا معاون وزیر فرهنگ فدراسیون تفاهم‌نامه گسترش روابط سینمایی امضاء کردند.

برچسب‌ها