پنج‌شنبه 19 مهر 1403

همکاری هلال‌احمر و کمیته امداد در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همکاری هلال‌احمر و کمیته امداد در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی

تهران - ایرنا - دامنه همکاری جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) با رونمایی از طرح ملی «یاس» با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گسترش یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از جمعیت هلال احمر، محمد گلفشان در آیین رونمایی از طرح «یاس» که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح اقدام عملی در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان این که امیدواریم با اجرای طرح «یاس» حس مسوولیت و مشارکت اجتماعی و همچنین عزت نفس مددجویان کمیته امداد دو چندان و تعهد اصلی اجتماع محور را در خانه های هلال اجرا کنیم، افزود: هدف ما سازماندهی، توان افزایی و بکار گیری افراد تحت پوشش کمیته امداد در خانه های هلال است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان این که خانه های هلال بهترین مکان برای آموزش و مهارت ورزی مددجویانی است که در روستاها و حاشیه شهرها پراکنده هستند، افزود: اکنون جامعه هدف و تعداد سهمیه های اجرای این طرح مشخص شده که به صورت پایلوت اجرا می شود.

گلفشان گفت: 40 منطقه تحت پوشش کمیته امداد در سراسر کشور در حاشیه کلان شهرها و مراکز استان ها مشخص شده که در هر نقطه 5 خانه هلال فعال خواهد شد.

وی با بیان این که در هر خانه هلال یک تیم پنج نفره فعالیت می کند، اظهار داشت: در مرحله نخست اجرای طرح یاس 1000 نفر از ساکنان مناطق حاشیه ای شهرها در راستای انجام مسئولیت اجتماعی و ارائه خدمات داوطلبانه و بشردوستانه هلال احمر و همچنین افزایش توان افزایی و حفظ توان جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با حمایت مالی و معنوی کمیته امداد و با استفاده از ظرفیت نیروهای جمعیت هلال احمر مددجویان و افراد آسیب پذیر تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می گیرند که می توان از این فرصت در بحران ها و بلایای طبیعی نیز استفاده کرد.

گلفشان با بیان اینکه مخاطبان این طرح ساکنان حاشیه شهرها که تحت پوشش معاونت فرهنگی کمیته امداد هستند، افزود: می خواهیم با اجرای این طرح، آموزش را که بهترین و موثرترین راه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است را نهادینه کنیم.

وی با تاکید به اینکه محتوای آموزشی طرح یاس از سوی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تهیه و تدوین و در خانه های هلال اجرا می شود، افزود: اکنون سیاستگذاری و اخذ مجوز برای عملیاتی شدن طرح انجام شده و تدوین پیش نویس نیز در مرحله اجرا است که به هماهنگی عوامل اجرایی استان ها به صورت مجازی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یادآوری کرد، سهمیه های در نظر گرفته شده با هماهنگی استان ها تعیین می شود و تیمی هم برای تهیه محتوای آموزشی در نظر گرفته خواهد شد.

گلفشان گفت: طرح «یاس» که برگرفته از نام حضرت فاطمه (س) است، در هفت گام اجرا می شود، گام نخست رونمایی از طرح به صورت ویدیو کنفرانس و مشخص شدن برنامه ها و حوزه های کاری بود و گام های بعدی به ترتیب انجام هماهنگی با مدیران عامل استان ها و کمیته امداد برای شناسایی مکان های مورد نظر، ایجاد خانه های هلال، معرفی دبیرخانه سازمان جوانان و کمیته امداد در اجرای طرح، تاسیس و آماده سازی خانه های هلال، انتخاب افراد واجد شرایط تشکیل بانک های اطلاعاتی برای شروع آموزش و برگزاری آزمون ها، صدور کارت عضویت و اجرای طرح براساس تقویم اجرایی و در پایان ابلاغ دستورالعمل ها و آیین نامه ها در سراسر کشور برای اجرای طرح است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*