پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار

اقتصادنیوز: در حالی که هند برای انتخابات آماده می شود، گمانه زنی ها درباره وضعیت اقتصاد پنجمین قدرت جهان افزایش یافته، گروهی می گویند هند در حال پیشی گرفتن از چین است و گروهی دیگر از چالش های حاکم بر اقتصاد این بازیگر می گویند.

به گزارش اقتصادنیوز، هند چند روز دیگر، بزرگترین انتخابات دموکراتیک جهان را برگزار خواهد کرد. براساس آمار نظرسنجی ها حدود 960 میلیون نفر در یک کشور 1.4 میلیاردی واجد شرایط رای دادن در کارزاری هستند که از روز جمعه آغاز می شود و تکمیل آن بیش از یک ماه طول می کشد. انتظار می‌رود نارندرا مودی برای سومین دوره پنج ساله متوالی نخست‌وزیر شود. تحت رهبری مودی، هند در آستانه تبدیل شدن به یک نیروگاه اقتصادی قرن بیست و یکمی است و جایگزینی واقعی برای چین برای سرمایه گذاران و برندهای مصرف کننده که به دنبال رشد هستند و تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش ریسک در زنجیره تامین خود هستند، خواهد بود.

هند به رقیب جدی چین تبدیل می شود

به نوشته سی ان ان، در حالی که روابط بین پکن و غرب در حال تیره شدن است، هند از روابط سالم با اکثر اقتصادهای بزرگ برخوردار است و شرکت های بزرگ را برای راه اندازی کارخانه ها در این کشور جذب می کند. در این میان، سی‌ان‌ان با استفاده از داده‌های منابع رسمی یا معتبر، پنج نمودار تعریف کرده تا نشان دهد هند از زمانی که مودی برای اولین بار در سال 2014 به قدرت رسید، چگونه عمل کرده است، و به چالش‌هایی که رهبر بعدی در مدیریت بازیگری با رشد اقتصادی سریع در جهان چگونه برخورد خواهد کرد. اقتصاد هند در سال 2023 3.7 تریلیون دلار ارزش داشت و آن را با جهش چهار پله ای در رتبه بندی در دهه ریاست جمهوری مودی، به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان قلمداد کرد.

اقتصاد این غول آسیای جنوبی به راحتی با نرخ سالانه حداقل 6 درصد در چند سال آینده گسترش می یابد، اما تحلیلگران می گویند اگر هند می خواهد به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل شود، باید رشد 8 درصدی یا بیشتر را هدف قرار دهد. توسعه پایدار، هند را در رتبه های بالاتر از بزرگترین اقتصادهای جهان قرار می دهد و برخی ناظران پیش بینی می کنند که این کشور تا سال 2027 تنها پس از ایالات متحده و چین رتبه سوم را کسب کند. با این حال، هند می تواند برای افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) به ازای هر نفر کارهای بیشتری انجام دهد. به گفته گیدو کوزی، استاد اقتصاد کلان در دانشگاه سنت گالن در سوئیس، با رشد اقتصاد، "تأثیرات کاهشی بر تولید ناخالص داخلی سرانه" وجود خواهد داشت. اما او هشدار داد که «اقتصاد سرپایی تضمینی برای کاهش نابرابری درآمد نیست و سیاست‌هایی که رشد فراگیر را ترویج می‌کنند ممکن است ضروری باشند».

پلن هند برای توسعه

به سان چین سه دهه پیش، هند نیز برای ساخت جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و راه‌آهن، تحول زیرساختی عظیمی میلیاردها دلار صرف کرده است. در همین حال، سرمایه گذاران خصوصی در حال ساخت بزرگترین نیروگاه انرژی سبز جهان هستند. در بودجه فدرال امسال، 134 میلیارد دلار برای هزینه های سرمایه ای جهت تقویت توسعه اقتصادی در نظر گرفته شد. نتایج را می توان روی زمین با ساخت و سازهای عظیمی که در سراسر کشور در حال انجام است، مشاهده کرد. هند نزدیک به 55 هزار کیلومتر (حدود 35 هزار مایل) به شبکه بزرگراه ملی اضافه کرد که 60 درصد طول مسیر را بین سال‌های 2014 تا 2023 افزایش داد. این کشور در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از پلتفرم‌های فناوری - معروف به زیرساخت‌های عمومی دیجیتال - ساخته که زندگی و کسب‌وکار را متحول کرده است. هیجان در مورد پتانسیل رشد هند در بازار سهام این بازیگر منعکس شده است، که به بالاترین حد خود رسیده است. ارزش شرکت های فهرست شده در بورس هند در اواخر سال گذشته از 4 تریلیون دلار گذشت.

طبق گزارش مک کواری کپیتال، سرمایه گذاران خرد به تنهایی 9 درصد از ارزش بازار سهام هند را در اختیار دارند، در حالی که سرمایه گذاران خارجی اندکی کمتر از 20 درصد را مدیریت می کنند. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که سرمایه گذاری های خارجی در نیمه دوم سال 2024 افزایش یابد، زمانی که نتایج انتخابات مشخص می شود. دولت مودی به شدت در تلاش است تا در بازنگری گسترده ای که در میان شرکت های زنجیره تامین در حال انجام است، سرمایه گذاری کند. شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهند فعالیت‌های خود را به دور از چین متنوع کنند، جایی که در طول همه‌گیری با موانعی مواجه بودند و به واسطه افزایش تنش بین پکن و واشنگتن تهدید می‌شوند. سومین اقتصاد بزرگ آسیا برنامه تشویقی مرتبط با تولید به ارزش 26 میلیارد دلار را برای جذب شرکت ها جهت راه اندازی تولید در 14 بخش، از الکترونیک و خودرو گرفته تا داروسازی و تجهیزات پزشکی، راه اندازی کرده است.

با این حال، اقتصاد هند، مانند دموکراسی آن، با کامل بودن فاصله زیادی دارد. در صورت انتخاب مجدد، مودی باید با چالش عظیم ایجاد صدها میلیون شغل برای جمعیتی که عمدتاً فقیر مانده است، مقابله کند. هند با میانگین سنی 29 سال، یکی از جوان ترین جمعیت های جهان را دارد، اما این کشور هنوز نمی تواند از مزایای اقتصادی بالقوه جمعیت بزرگ و جوان خود بهره مند شود. طبق گزارش ماه گذشته سازمان بین‌المللی کار، هندی‌های تحصیل‌کرده بین 15 تا 29 سال بیشتر از کسانی که هیچ تحصیلی ندارند، بیکار می‌شوند، که نشان‌دهنده «عدم تطابق با آرزوها و مشاغل موجود» است. نرخ بیکاری جوانان در هند اکنون بالاتر از سطح جهانی است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار 2
هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار 3
هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار 4
هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا + نمودار 5