یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

هنرمندان رویداد مباهله را نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هنرمندان رویداد مباهله را نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری، پیام خود را به رویداد هنری مباهله و جشنواره تئاتر قدمگاه ارسال کرد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود سالاری معاون وزیر در امور هنری به رویداد هنری مباهله و جشنواره تئاتر قدمگاه پیام خود را ارسال کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جای‌جایِ جغرافیایِ فرهنگ و هنر ایران اسلامی، از گذشته تا امروز، همواره بهره‌مند از سرچشمه‌های زلال معرفتی، برای درک حقایقِ انسان ساز و برخوردار از رگه‌های طلایی زیباشناسی‌هایی است که تنزیه و پالایش و رشد ساکنان شریفِ این سرزمین را تضمین نموده است.

عرصه‌های هنرهای نمایشی این سامان نیز، به پشتوانه‌ی این سرچشمه‌ها، می‌تواند به گونه‌ای گسترده و مستدام، از دریافت‌هایی معنوی و هدایتگر برای بروز ِخلاقیت‌هایی ذوقی و ارائه‌های مؤثر و متعالی ِ هنری‌، بهره ور باشد.

یکی از این سرچشمه‌های اصیل و نامنتها، سیره‌ی پربار اهل بیتعلیهم السلام است و یقینا یکی از نقاط عطف تاریخ ِ آیینی ما و از جمله قلمروهای الهام بخشِ کمتر باز شناسایی شده، موضع و موضوع ِ «مباهله» است؛ آوردگاهی رفیع و عمیق برای آن که بدانی چگونه باید خود را بی هیچ دریغ و چشمداشتی، برای گواهی دادن ِ به حقانیت ِ «حق» عرضه کنی و برای این مهم، آماده‌ی فدا کردنِ تمامیتِ اعتبار و جان خود و گذشتنِ از عمیق‌ترین پیوستگی‌ها و دلبستگی‌هایت در برابر حق باشی؛ با همه‌ی رضایت دل و ایمان و اعتماد!

آثار راهیافته به اولین جشنواره ملی تئاتر «قدمگاه» معرفی شدند

بر این پایه، «نخستین جشنواره‌ی تئاتر ملی قدمگاه»، جلوه‌ای از تلاش هنرمندانه برای بازشناسی و ارائه‌ی ظریف و موثر ِ زلالی‌های رخداد عظیم ِ «مباهله»، به منظور اطمینان یافتن از عمق و گستردگی ِ فرهنگ ولایی این سامان است و به گمان اینجانب، در تاریخ کوتاه اما پربار ِ هنر انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری، هنر نمایش ِ متأثر از سرمایه‌ی آیینی و مرام ملیِ خود، می‌تواند به مباهله فکری و عقیدتی با مدعیان این حوزه در دنیای ِ معاصر برود و چقدر مغتنم و شایسته است که هنرمندان عرصه‌هایِ متنوع ِ نمایشی کشور، این جشنواره و نام و عنوان آن را به مثابه آیت و نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند، جهادی که می‌باید در هنر نمایش، رخ دهد و با همه ی بضاعت، مؤمنانه و کیفی، ظهور یابد. امید که بتوانیم این جشنواره را اشارتی از جهان ِ پاکِ عنایات و کرامات اهل بیتعلیهم السلام به ذهن و قلب خود بدانیم و بسانِ مردمان اهل یقین، با لسان الغیب شیراز، همدل و همصدا شویم که: آن کس است اهل بشارت؛ که اشارت داند...

با ارادت و احترام

محمود سالاری

معاون وزیر در امور هنری»