یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک از کار افتادند؛ آیا پای هکرها در میان است؟!/ عذرخواهی فیسبوک از کاربران / همه چیز زیر سر یک آپدیت است / رفع موقتی و ناپایدار مشکلات / «خانواده فیسبوک» به کار بازگشت

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

اما واقعیت از چه قرار است و چه عاملی موجب شده که این غول‌های جهانی دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شوند؟ پاسخی که در ساعات اخیر به گوش بسیاری از ایرانیان رسیده است، هک شدن سرور‌های فیسبوک توسط یک هکر 13 ساله چینی است! ادعایی که گفته می‌شود منبع آن «رویترز» است!

از ساعاتی پیش گزارش‌هایی از نقاط مختلف کشورمان مخابره می‌شد که حکایت از قطع دسترسی کاربران به برخی پیام رسان واتس‌اپ داشت؛ اختلالی که حالا مشخص شده ابعادش جهانی است و موجبات شگفتی جهانیان را فراهم آورده است. به گزارش «تابناک»، بر اساس گزارش‌های منابع جهانی، «واتس‌اپ»، «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» از عصر امروز دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شده‌اند؛ اسامی نام آشنایی در دنیای مجازی که همه در زیرمجموعه فیسبوک قرار دارند، در قسمت‌هایی از زیرساخت هایشان مشترک هستند و ظاهرا این موضوع حکم پاشنه آشیل شان را یافته و موجب شده که به صورت زنجیری دچار مشکل شوند. این البته فرضیه‌ای تایید نشده است، اما از آنجایی که با بروز مشکل، برخی دیگر از خدمات برخط فیسبوک که در قالب نرم افزار‌های دیگر ارائه می‌شوند، در دسترس بود و بعد، آن‌ها هم از خدمت بازایستاده و متوقف شدند، به نظر می‌رسد که دور از واقعیت نیست و چه بسا به اتخاذ تصمیماتی در آینده این شرکت‌ها منجر شود. اما واقعیت از چه قرار است و چه عاملی موجب شده که این غول‌های جهانی دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شوند؟ پاسخی که در ساعات اخیر به گوش بسیاری از ایرانیان رسیده است، هک شدن سرورهای فیسبوک توسط یک هکر 13 ساله چینی است! ادعایی که گفته می‌شود منبع آن «رویترز» است! این البته صحت ندارد و با یک بررسی ساده می‌شود دریافت که رویترز چنین خبری منتشر نکرده و اساسا چنین چیزی واقعیت ندارد که رسانه‌ای منتشرش کند. شایعه‌ای که با سرعتی شگفت آور در ایران منتشر شده و می‌شود و بعید نیست تا مدت‌ها به عنوان واقعیت از زبان بسیاری به گوش‌مان برسد، در حالی که هیچ سند و مدرکی در تایید آن در دست نیست.