سه‌شنبه 17 مهر 1403

واردات 3.1 میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت در 6 ماه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
واردات 3.1 میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت در 6 ماه

گمرک ایران اعلام کرد در نیمه نخست امسال 3.1 میلیارد دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت وارد کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 20 درصدی داشته است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در نیمه نخست امسال 329 هزار تن اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت به ارزش 3.1 میلیارد دلار وارد کشور شده است. این میزان اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت وارداتی به لحاظ وزن 17.6 درصد و از حیث ارزش 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش در خصوص صادرات انواع اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در 6 ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت 10 هزار و 865 تن به ارزش 31.6 میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت صادر شده است که از لحاظ وزن 13 درصد کاهش و از حیث ارزش 8 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، از مجموع صادرات اجزاء و قطعات (خودرو و موتورسیکلت) در 6 ماهه امسال، 9 هزار و 235 تن به ارزش 26.8 میلیون دلار به صادرات اجزاء و قطعات خودرو و یک هزار و 630 تن به ارزش 4.8 میلیون دلار به صادرات اجزاء و قطعات موتورسیکلت اختصاص داشت.

در این مدت صادرات اجزاء و قطعات خودرو به لحاظ وزن 18 درصد کاهش و از حیث ارزش 3 درصد افزایش داشته است، این در حالیست که صادرات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در همین مدت به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 41 درصد و 44.5 درصد با افزایش همراه بود.

این گزارش در خصوص واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت به تفکیک در 6 ماهه 1403 تشریح می‌کند: در این مدت 292 هزار تن اجزاء و قطعات خودرو به ارزش 2.9 میلیارد دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 17 و 18 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین مدت همچنین 37 هزار تن اجزاء و قطعات موتورسیکلت به ارزش 264 میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن 20 درصد و از حیث ارزش 36 درصد کاهش داشته است.

این گزارش در خصوص عمده‌ترین مقاصد صادراتی اجزاء و قطعات خودرو، می‌افزاید: عراق با اختصاص سهم 38 درصد، فدراسیون روسیه با 21 درصد و امارات متحده عربی با 11 درصد، عمده‌ترین مقصد صادراتی اجزاء و قطعات خودرو به لحاظ ارزش بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان واردات اجزاء و قطعات خودرو از مبدا کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده است که به ترتیب 70 درصد 14 درصد و 6 درصد از ارزش کل اجزاء و قطعات خودرو وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است.

این گزارش در خصوص مقاصد صادراتی اجزاء و قطعات موتورسیکلت، می‌افزاید: کل صادرات اجزا و قطعات موتورسیکلت در نیمه اول امسال به 6 کشور انجام گرفت که به لحاظ ارزش عراق با اختصاص سهم 76 درصدی، بزرگترین مقصد صادرات اجزاء و قطعات موتورسیکلت بوده است.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت به لحاظ ارزش از کشور‌های چین با سهم 67.7 درصد، امارات متحده عربی با 27.8 درصد و تایلند با 3.8 درصد انجام گرفته است.