شنبه 22 اردیبهشت 1403

واکنش اوکراین به انتخاب رئیس جمهور قره باغ

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
واکنش اوکراین به انتخاب رئیس جمهور قره باغ

آراییک هاراتونیان رییس جمهوری سابق قره باغ هفته گذشته در حالی از سمت خود استعفا کرد که جمهوری تحت مدیریت او تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

وزارت امور خارجه اوکراین روز شنبه در واکنش به انتخاب رییس جمهوری ارامنه قره باغ (آرتساخ) در پارلمان محلی این منطقه، در بیانیه‌ای مدعی شد: این انتخابات مغایر با هنجارها و اصول حقوق بین الملل و نتایج آن باطل است.

به گزارش خبرگزاری "آناتولی", در این بیانیه آمده است: اوکراین بار دیگر حمایت خود را از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی اعلام کرده و از حل و فصل مناقشه قره باغ از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حمایت می‌کند.

علامت های رمزی روی تجهیزات نظامی آذربایجان!+ عکس

22 نفر از 23 نماینده پارلمان محلی قره‌باغ امروز طی یک رای گیری، «ساموئل شهرامانیان» 45 ساله را بعنوان جانشین «آراییک هاروتونیان» رییس جمهور ارامنه قره باغ (آرتساخ) انتخاب کردند.

آراییک هاراتونیان رییس جمهوری سابق قره باغ هفته گذشته در حالی از سمت خود استعفا کرد که جمهوری تحت مدیریت او تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

به گزارش این رسانه، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان این انتخابات را «غیرقانونی»، «یک اقدام بسیار تحریک آمیز دیگر» و «نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان» خواند و اعلام کرد که باکو پاسخ مناسب این اقدام را خواهد داد.

دستگاه سیاست خارجی جمهوری آذربایجان روز گذشته برگزاری این انتخابات را با تحریک نیروهای تندروی ارمنی و حامیان بین‌المللی آن‌ها ارزیابی و اعلام کرده بود که این اقدام، اوضاع متشنج در قره باغ را بدتر خواهد کرد.

به گزارش این رسانه، اتحادیه اروپا هم در واکنش به این اقدام ارامنه قره باغ اعلام کرد که انتخابات برگزار شده را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام، امروز با صدور بیانیه‌ای، برگزاری انتخابات در اراضی تحت کنترل نیروهای ارمنی در منطقه قره باغ را تلاش برای مشروعیت بخشیدن یکجانبه به وضعیت کنونی منطقه و مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و با محکوم کردن آن، این اقدام را موجب تضعیف مذاکرات صلح بین دو کشور عنوان کرد.

دستگاه سیاست خارجی ترکیه انتخابات برگزار شده را نقض آشکار قوانین بین المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خوانده و اعلام کرد که ترکیه این «انتخابات نامشروع» را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان است، به رسمیت نمی‌شناسد و از سازمان ملل و جامعه جهانی نیز می‌خواهد که این انتخابات را به رسمیت نشناسد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.