شنبه 22 اردیبهشت 1403

واکنش روزنامه دولت به گزارش میدل‌ایست آی درباره شیوه پرداخت مطالبات ایران توسط دولت عراق

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
واکنش روزنامه دولت به گزارش میدل‌ایست آی درباره شیوه پرداخت مطالبات ایران توسط دولت عراق

اقتصادنیوز: ایران ارگان دولت ابراهیم رئیسی به گزارش اخیز میدل ایست آی واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: «میدل ایست آی» (Middle East Eye) همزمان با ثبات نسبی بازار ارز در کشور مدعی شد که ایران طلب‌های خود از عراق را به صورت دیناری و با 40 درصد ضرر دریافت می‌کند. این ادعا درحالی مطرح شده است که در هفته‌های اخیر و به خصوص پس از توافق ایران و عربستان گشایش‌های ویژه‌ای در ارتباط با روابط ایران و کشورهای منطقه رقم خورده است و مقامات کشورمان در دیدارهای مختلف با مقامات عراقی و اماراتی در ارتباط با تبادلات پولی و مالی به جمع بندی‌های قابل قبولی دست یافته‌اند. اکنون اما رسانه‌های لندن نشین تلاش دارند تا توفیقات دیپلماتیک تهران را به حاشیه برسانند و با خبرسازی‌های جعلی، افکار عمومی را منحرف کنند. نکته قابل تأمل آنکه این مطالب ضدایرانی بسرعت در رسانه‌های حامی دولت سابق ترجمه شده و با عنوان گمراه کننده «ضرر هنگفت ایران» منتشر شده است.

نگاهی به سایر اخبار شبه رسانه میدل ایست آی در ارتباط با ایران نشان می‌دهد یک جریان سیاسی در داخل ایران این اخبار جعلی را در راستای اهداف سیاسی خود به لندن مخابره می‌کند. به عنوان نمونه دو هفته قبل میدل ایست آی به نقل از منابعی که آن را منابع آگاه نامیده بود گفته بود مذاکرات محرمانه بین نمایندگانی از سوی ایران و غربی‌ها برای احیای برجام و آزادی زندانیان امریکایی صورت گرفته و دولت سیزدهم از آن بی‌اطلاع است! در این خبر ادعا شده بود عباس عراقچی معاون سابق محمدجواد ظریف مسئولیت این مذاکرات را برعهده داشته است. بسرعت مشخص شد این خبرسازی ناشیانه کذب بوده است. در حالی این رسانه تلاش داشت تا در این بازی سیاسی وانمود کند دولت از روند مذاکرات در ایران حذف شده است که همان زمان علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکرات کنونی در سفر به نروژ با مقامات سه کشور اروپایی عضو مذاکرات هسته‌ای با حضور «انریکه مورا» دیدار و رایزنی داشت.

گفتنی است میدل ایست آی یک محفل رسانه‌ای حداقلی و با تعداد انگشت شمار خبرنگار است که تنها 8سال از عمر تأسیس آن می‌گذرد و دسترسی ویژه‌ای به اخبار ندارد.

همچنین بخوانید