دوشنبه 16 مهر 1403

واکنش‌های هیجانی و بی‌دوام بازارهای مالی به اتفاقات منطقه / معامله‌گران دست به عصا حرکت کنند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
واکنش‌های هیجانی و بی‌دوام بازارهای مالی به اتفاقات منطقه / معامله‌گران دست به عصا حرکت کنند

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - ندا زارعی: نوع نگرش سرمایه‌گذاران و فعالیت آن‌ها علاوه بر اتفاقات اقتصادی، به تحولات سیاسی و امنیتی هم گره خورده است. نکته جالبی که وجود دارد این است که تاثیر اتفاقات منفی از جمله جنگ و تنش میان کشورها، به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به اتفاقات مثبت داشته و در بازارهای مختلفی از جمله بازار مالی تنش و التهاب ایجاد می‌کند. در نتیجه نبود اخبار منفی، وجود آرامش،...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - ندا زارعی: نوع نگرش سرمایه‌گذاران و فعالیت آن‌ها علاوه بر اتفاقات اقتصادی، به تحولات سیاسی و امنیتی هم گره خورده است. نکته جالبی که وجود دارد این است که تاثیر اتفاقات منفی از جمله جنگ و تنش میان کشورها، به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به اتفاقات مثبت داشته و در بازارهای مختلفی از جمله بازار مالی تنش و التهاب ایجاد می‌کند. در نتیجه نبود اخبار منفی، وجود آرامش، ثبات و فضای سیاسی امن در کشورها و منطقه، زمینه را برای فعالیت هرچه بهتر سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

طبیعتا وجود تنش در یک کشور و منطقه، باعث نگران شدن صاحبان سرمایه می‌شود و آن‌ها با کاهش فعالیت خود، سرمایه‌هایشان را از شرکت‌ها و بازارها خارج می‌کنند. علاوه بر کشوری که دچار تنش شده است، کشورهای دیگری که با آن در ارتباط هستند نیز از به‌وجود آمدن نوسان در بازارهای خود بی‌بهره نمی‌مانند.

در نتیجه بازارهای مالی از جمله بازار بورس با کاهش رشد مواجهه می‌شوند. در روزهای اخیر با توجه جنگ بین حماس و رژیم صهیونیسم، بازارهای مالی ایران از جمله بازار ارز و بورس از این اتفاق بی‌نصیب نماند و دچار نوسان شد. تاثیر این جنگ که در روز شنبه 15 مهر ماه سال جاری آغاز شد، با کاهش شاخص کل بورس و افزایش هیجانی و مقعطی قیمت دلار در کشور آشکار شد.

این بازارها به دلیل شوک وارد شده به آن‌ها، واکنشی هیجانی و زودگذر داشتند. شاخص بورس که در روز شنبه دو میلیون و 52 هزار و 885 بود در روز یکشنبه کاهش 51 هزار واحدی را تجربه کرد. با وجود گذشت بیش از ده روز از آغاز جنگ، بازار بورس به ثبات روزهای پیش از جنگ دست پیدا کرده است و آثار روانی این اتفاق کاهش یافته و شاخص بورس نسبت به روزهای قبل وضعیت بهتری دارد.

همچنین به گفته کارشناسان این حوزه، جنگ میان فلسطین و اسرائیل اگر به جنگی فرامنطقه تبدیل نشود، نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازارهای مالی داخلی و خارجی داشته باشد. شاید این اتفاق در نگاه اول موضوعی نگران کننده و خطرناک برای اقتصاد کشورها بنظر برسد اما در اصل یک واکنش هیجان زده و کوتاه مدت نسبت به تنش‌ها محسوب می‌شود که اگر ادامه‌دار نباشد، خطر چندانی ندارد.

بررسی چند نمونه از موارد مشابه، نشان می‌دهد که اتفاقاتی از این دست طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به عنوان مثال در دی ماه سال 1400 که شاهد ترور سردار سرافراز شهید سلیمانی بودیم، شاخص کل بورس در طول چهار روز 6 درصد کاهش یافت. البته این واکنش ناشی از هیجان طول عمر کوتاهی داشت و بعد از فروکش کردن هیجانات، شاخص بورس دوباره روند صعودی را در پیش گرفت.

زمان آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق نیز یک مصداق دیگر برای این موضوع است. در پی آزادسازی پول ایران از عراق، قیمت دلار و شاخص بورس نیز در داخل کشور از این اتفاق موثر شدند و کاهش یافتند. همچنین برقراری ارتباط با عربستان که یک اتفاق سیاسی دیگر محسوب می‌شد، در یک مقطع باعث کاهش قیمت دلار و شاخص بورس شد.

موارد ذکر شده نمونه‌هایی از اتفاقات سیاسی در سال‌های اخیر است که ثابت می‌کند تحت تاثیر گرفتن بازارهای مالی از اتفاقات سیاسی منطقه، یک امر طبیعی و البته زودگذر است. همچنین نگاهی به بازارهای مالی کشورهای دیگر از جمله دبی، قطر و کویت خبر از کاهش شاخص کل بورس در این کشورها می‌دهد.

در نتیجه واکنش بازارهای مالی در ایران و کشورهای منطقه نسبت به تنش ایجاد شده توسط رژیم صهیونیست، واکنشی هیجانی، ناپایدار و مقطعی است که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به ثبات نسبی برسد و مجددا روند رو به رشد خود را از سر بگیرد. طبیعتا سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط فعلی، هیچ گونه اقدامی از جمله خرید و فروش انجام نمی‌دهند تا مجددا آرامش در این بازارها حاکم شود.