پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

واکنش وزیر خارجه آمریکا به طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
واکنش وزیر خارجه آمریکا به طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به طرح مجلس شورای اسلامی برای کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده قانونی که جدیدا توسط مجلس ایران و شورای نگهبان به تصویب رسیده و چیزی بیش از حقه جدید نظام برای استفاده از برنامه هسته‌ای خود برای نهیب زدن به جامعه بین‌المللی نیست را محکوم می‌کند. این قانون اگر اجرایی شود غنی‌سازی اورانیوم ایران را به سطح خطرناک 20 درصد می‌رساند؛ درحالی که ایران همین حالا نیز از حدود سطح غنی‌سازی برجام فراتر رفته و همچنین ذخایر اورانیوم خود را توسعه داده و در حال تحقیق، تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته است.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل نباید تخلفات ایران از قوانین بازی را با مماشات اقتصادی جایزه دهد. اگر نظام ایران به دنبال رهایی از تحریم‌ها و فرصت‌های اقتصادی است، اول باید نشان دهد که برای تغییر اساسی رفتارهایش با توقف اخاذی هسته‌ای و مذاکره بر سر توافقی جامع که به توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه رسیدگی می‌کند، جدی است.

پمپئو در پایان بیانیه خود افزود: جامعه بین‌الملل به طور شفاف گفته‌اند که ایران باید بدون هیچ تاخیر بیشتری همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد. ناتوانی در انجام این کار نباید با دادن امتیازات از سوی جامعه بین‌المللی بلکه با فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی مداوم و انزوای ایران پاسخ داده شود.

انتهای پیام