یک‌شنبه 22 مهر 1403

وزیر امور خارجه سابق مالزی: زمان مجازات و تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر امور خارجه سابق مالزی: زمان مجازات و تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است

تهران - ایرنا - «حمید البار» وزیر امور خارجه سابق مالزی به‌مناسبت روز جهانی قدس گفت که لفاظی دیگر کافی است و وقت آن است که اقدام واقعی در مورد رژیم صهیونیستی با مجازات و تحریم تسلیحاتی این رژیم به‌واسطه الحاق برنامه‌ریزی‌شده بخش‌هایی از کرانه باختری اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی مالزی «برناما»، وی تاکید کرد که باید در میان جامعه جهانی در این مورد اتفاق نظر وجود داشته باشد تا سازوکاری برای واداشتن رژیم صهیونیستی به پایبندی به قوانین بین المللی و آغاز واقعی فرآیند سازش بین فلسطین و این رژیم به وجود آید.

وی با اشاره به موفقیت در زمینه پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت که در آن زمان، جامعه جهانی به این اجماع رسید که برای این هدف تلاش جمعی داشته باشد و این امر متفاوت از مساله اسرائیل - فلسطین است، زیرا «ساختار صهیونیستی اکثر قدرت های بزرگ و دولت های جهانی را تحت کنترل دارد.»

وی که از سال 1999 تا سال 2008 وزیر امور خارجه مالزی بود، یادآور شد که رژیم صهیونیستی به فرآیند صلح با فلسطین علاقه واقعی ندارد زیرا انگیزه ای برای انجام این کار به رغم چند ابتکارعمل دیپلماتیک همچون کمپ دیوید در خود نمی بیند.

البار گفت: از زمان استفاده از اولین حق وتو برای جلوگیری از وقوع چیزی منفی برای (رژیم) اسرائیل، ما شاهد آنیم که (رژیم) اسرائیل تنها دولتی در جهان است که می تواند قطعنامه های سازمان ملل و قانون بین المللی را نادیده بگیرد. از اینرو، انگیزه یا مشوق آنها برای حرکت به سوی فرآیند صلح چیست؟

وی در ادامه تاکید کرد که به اصطلاح معامله قرن آمریکا، بدترین مساله ای است که می توند برای فرآیند سازش اتفاق افتد.

وی همچنین گفت که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، با گشایش سفارت آمریکا در بیت المقدس و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رژیم صهیونیستی را جسور کرده است.

«شریف ابوشماله» مدیر ارشد اجرایی بنیاد القدس مالزی نیز گفت که مردم تحت اشغال رژیم صهیونیستی از اولین روز اشغالگری متحمل رنج شده اند و اقدام تازه این رژیم در الحاق بخش هایی از کرانه باختری نیز اوضاع را بدتر می کند.

وی افزود: پس از معامله قرن ترامپ، آنها (فلسطینی ها) با خشونت بیشتری تحت اشغال (رژیم) اسرائیلی مواجه می شوند، زیرا اسرائیلی ها احساس قدرت بیشتری می کنند و علیه فلسطینی ها خشونت آمیزتر و بی رحمانه تر می شوند.

وی گفت که الحاق بخش هایی از کرانه باختری، فشار بیشتری بر فلسطینی های ساکن بیت المقدس به شکل مالیات های بیشتر، اخراج از این شهر و یهودی سازی برنامه های آموزشی وارد می کند.

کرانه باختری از جمله شرق بیت المقدس از زمان جنگ شش روزه 1967 تحت اشغال رژیم صهیونیستی بوده است. تخمین زده می شود که حدود 700 هزار شهرک نشین غیرقانونی اسرائیلی در این قلمروی اشغالی ساکن هستند.

جامعه جهانی، شهرک سازی رژیم صهیونیستی را به موجب قانون بین الملل، غیرقانونی می داند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*