دوشنبه 16 مهر 1403

«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان

حدود دو ماه از تصدی وزارت ورزش توسط احمد دنیا مالی می‌گذرد اما وی طی این مدت نه حکمی صادر کرده و نه اقدام دیگری برای تغییر در ساختار این وزارتخانه یا دیگر بخش‌های ورزش.

به گزارش مشرق، دست به مهره شدن به قصد جابه جایی و به کار گرفتن نیروهای کمکی موردنظر، جزو اولین اقداماتی است که هر یک از وزرا در بدو تصدی وزارتخانه متبوع خود تصمیم به انجام آن می گیرند. این تصمیم اما جزو اولویت های ششمین وزیر ورزش ایران نیست چرا که طی یک ماه و نیم حضورش در راس ورزش نه مدیری را کنار گذاشته، نه فردی را جابه جا کرده و نه نیروی جدیدی اضافه کرده است.

آغاز به کار وزیر ششم بدون وقت کشی

احمد دنیا مالی 31 مرداد صاحب رای قاطع نمایندگان مجلس شد و اینگونه با یک پیشینه قابل توجه ورزشی به عنوان ششمین وزیر ورزش معرفی شد. وی یک روز پس از رای اعتماد مجلس (اول شهریور) در روزی که کیومرث هاشمی وزیر پیشین ورزش به دلیل سفر زیارتی اربعین در وزارت ورزش حضور نداشت، وارد این وزارتخانه داشت و به صورت رسمی زمام امور را به دست گرفت.

وی اینگونه نشان برای آغاز به کارش معطل افراد نمی شود و وقت کَشی نمی کند همانگونه که بعد از معرفی به عنوان یکی از وزرای کابینه دولت پزشکیان، به وزارت ورزش رفت و با قصد کسب برخی اطلاعات وارد دفتر وزیر شد آنهم زمانیکه بازی های المپیک در جریان بود و کیومرث هاشمی به دلیل سفر به پاریس در دفترش حضور نداشت.

احمد دنیا مالی بدون وقت کُشی تصدی وزارت ورزش را آغاز کرد

اقدامات و ارتباطاتی که خیلی زود استارت خورد

دنیا مالی حتی در اولین روز کاری خود به عنوان وزیر ورزش (اول شهریور) به بیمارستان محل بستری مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال رفت و با عیادت از وی، به صورت رسمی ارتباطش با بدنه ورزش را استارت زد تا به نوعی این پیام را به جامعه ورزش منتقل کند که در هیچ شرایطی از اتفاقات ورزش و افراد آن غافل نخواهد بود حتی اگر اولین روز کاری باشد و نیاز به حضورش در مکانی غیر ورزشی باشد.

اطلاع از وضعیت فدراسیون ها هم جزو اقداماتی بود که دنیا مالی در نخستین روزهای کاری‌اش در وزارت ورزش نسبت به انجام آن مبادرت ورزید. این کار 6 شهریور در جریان دیدارهای جداگانه ای که روسای برخی فدراسیون ها (تیراندازی، ژیمناستیک، تنیس روی میز و تیروکمان) با وی داشتند، آغاز شد. وزیر ورزش در این دیدارها در جریان عملکرد رشته های موردنظر در بازی های المپیک قرار گرفت و این کار را در نشست های دیگری هم با روسای فدراسیون های مختلف داشت، ادامه داد و اینگونه اطلاعات کلی و داخلی فدراسیون ها از طریق روسا به وی منتقل شد.

سفرهای استانی که جزوی از برنامه های همیشگی وزا به حساب می آید هم خیلی زود وارد برنامه های دنیا مالی شد طوریکه وی در هفته اول انتخابش به عنوان وزیر ورزش (7 شهریور) به استان فارس سفر کرد تا علاوه بر افتتاح چند پروژه، بازدیدی هم از چند طرح ورزشی داشته باشد.

مشارکت در برنامه های داخلی فدراسیون ها هم از برنامه هایی بود که وزیر ورزش خیلی زود و حتی پیش از آغاز دیدار با روسا و سفرهای استانی به آن ورود کرد. وی همزمان با برگزاری مراسم روز ملی کشتی و بزرگداشت مقام شامخ استاد برزگر (5 شهریور) به فدراسیون کشتی رفت تا نشان دهد برای پیشکسوتان، تکریم جایگاه آنها و همراه بودن با فدراسیون ها اهمیت لازم را قائل است.

اتفاقا در همین مراسم، دنیا مالی به «تحول» و لزوم ایجاد آن در ورزش اشاره کرد اما تا به امروز کمتر نشانی از آن یا انجام اقدامات لازم برای شکل گیری آن دیده شده است.

احمد دنیا مالی در اولین روز کاری اش (اول شهریور) با حضور در بیمارستان از مهدی تاج عیادت کرد

خط و نشان برای اقتدار وزیر

دیدار با اهالی ورزش، نشست با روسای فدراسیون ها، سفرهای استانی، حضور در مراسم و مناسبت های مختلف و حتی سفرهای برون مرزی که با حضور در اجلاس سران مجمع گفتگوهای همکاری آسیا با موضوع دبپلماسی ورزشی آغاز شد، اهم فعالیت های احمد دنیا مالی طی یک ماه و نیمی که متصدی وزارت ورزش شده، بوده است.

برخلاف وزرای قبلی، وی هنوز ورودی برای حضور در محل تمرین تیم های ملی نداشته است شاید به این دلیل که رویدادی در حد بازی های آسیایی، پاراآسیایی، المپیک و پارالمپیک در پیش نیست که اردویی ویژه آنها شکل بگیرد و وزیر به جریان آنها ورود کند اگرچه وی از حالا خط و نشان های خود را برای فدراسیون ها و آگاه تر کردن روسای آنها نسبت به اهمیت عملکردشان در بازی های آسیایی ناگویا، کشیده است.

این بازی ها اولین رویدادی است که در دوره احمد دنیامالی برگزار خواهد شد و کاروانی از ایران در آن شرکت خواهد کرد. وی که بعد از بازی های المپیک و مدال آوری تنها دو رشته ایران در پاریس (کشتی و تکواندو) بر ضرورت افزایش تعداد رشته های مدال آور تاکید کرده بود، از حالا به فدراسیون ها بابت عملکردشان در ناگویا و لزوم نتیجه گیری در آن به نوعی اولتیماتوم داده است.

به نظر می رسد، وزیر ورزش در نشست هایی که به هر بهانه با روسای فدراسیون ها داشته است، از فرصت پیش آمده برای مطرح کردن اهمیت عملکردشان در ناگویا استفاده لازم را برده و به نوعی خواسته در همین آغاز به کارش، گربه را دم حجله کشته باشد اما این سوال مطرح است که در عمل و تا به امروز برای «تحول» مورد تاکید و «مدال آوری در رشته های بیشتر» چه اقداماتی انجام شده است؟

وزیر ورزش در مراسم روز ملی کشتی تاکید داشت که برای «تحول» به ورزش آمده است

اقداماتی خوشایند فوتبالی ها

احمد دنیا مالی از زمانیکه به وزارت ورزش آمده به کرات سیاست های خود را برای این وزارتخانه و آینده ورزش تشریح کرده است اما در عمل مهمترین اقدامی که با ورود وی در این حوزه انجام شده، مربوط به فوتبال بوده است؛ آنجا که در واکنش به صحبت های حسین طلا مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مبنی بر اتمام آماده سازی ورزشگاه آزادی در پایان سال 1405، بر لزوم آماده سازی ضلغ غربی ورزشگاه تا پایان پاییز امسال تاکید کرد و در همین راستا به صورت شبانه از این مجموعه بازدید داشت.

همزمان وی اختلاف و فاصله میان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و باشگاه ها در مورد ورزشگاه ها را به حداقل رساند و با مورد توجه قرار دادن لزوم رعایت استانداردهای مورد تاکید AFC، پیگیر وضعیت آماده سازی آنها شد.

اما با توجه به اهمیت رشته های غیرفوتبالی برای نتیجه گیری کاروان ایران در بازی های آسیایی و المپیک، به نظر می رسید تا به امروز و به موازات فوتبال، اقداماتی هم در این حوزه ها انجام شود اما گویا ترجیح وزیر ورزش این است با فراغ بال بررسی و تصمیم گیری کند، به همین دلیل تا به امروز هیچ حرکتی در راستای تغییر انجام نشده است.

بازدید شبانه وزیر ورزش از ورزشگاه آزادی و تاکید بر آماده سازی سریعتر این ورزشگاه

نه خبری از تحول است نه اجرای سیاست

دنیا مالی پنج روز بعد از حضور در راس ورزش و در جریان مراسم روز ملی کشتی، با بیان اینکه برای اعتلاف کشور تلاش می کند، گفت: «من برای تحول آمدم، تلاش خواهیم کرد تا در المپیک 2028 بهترین نتیجه را بگیریم.» وی در عین حال تاکید کرد که «کشتی و تکواندو در المپیک نتیجه خوب گرفتند اما این درست نیست تمام امید ما به چند رشته باشد.»

این موضوع تا به امروز چندبار دیگر توسط وزیر ورزش مطرح شده است کمااینکه وی افزایش رشته های مدال آور را «سیاست» خود عنوان کرده و گفته است «یکی از آسیب‌های ما در ورزش این است که در حوزه مدال‌آوری فقط به دو رشته تکیه کردیم. من به عنوان وزیر ورزش قطعاً سیاستم این خواهد بود که ورزش را در بحث مدال‌آوری توسعه دهم.»

مروری بر اقدامات وزیر ورزش در یک ماه و نیم اخیر و قیاس وضعیت امروز ورزش با دوره قبل از وی، گویای این مهم است که نه تحولی در ورزش ایجاد شده است و نه سیاست جدیدی اعمال شده است که در راستای اهداف و برنامه های مورد تاکید باشد.

«افزایش رشته های مدال آور» سیاست احمد دنیامالی در ورزش عنوان شده است

نه حکم صادر شده، نه حکمی باطل شده

پرواضح است که احمد دنیا مالی به تنهایی نمی تواند موجب تحول در ورزش شود و سیاست هایش را در این عرصه اجرایی کند مگر اینکه بازوهای اجرایی قوی داشته باشد که وی را در پیشبرد اهداف همراهی و همفکری کنند. شاید لازمه این مهم به کارگیری نیروهای قویتر نسبت به امروزی ها و قبلی ها باشد تا جامعه عریض و طویل ورزش در سایه سیاست گذاری آنها به اهداف وزیر نزدیک و نزدیک تر شوند.

به نظر می رسد اما وزیر ورزش با در نظر گرفتن فاصله زمانی تا بازی های آسیایی 2026 و مهمتر از آن المپیک 2028، با آسودگی خاطر در حال بررسی عملکرد همراهان فعلی اش در وزارت ورزش است و همزمان وضعیت گزینه های موردنظرش را هم پیگیری می کند تا در صورت امکان و نیاز، شرایط بازگرداندن آنها به وزارت ورزش را فراهم کند. به نظر می رسد بیش از هر بخش دیگری دنیا مالی قصد تغییر در معاونت اول وزارت ورزش یعنی معاونت توسعه ورزش قهرمانی وحرفه ای را دارد. حتی خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که وی در حال بررسی شرایط دو نفر از مدیران قبلی ورزش است که اتفاقا یکی از آنها تجربه تصدی همین معاونت را هم دارد و دیگری هم در یکی از فدراسیون های المپیکی ریاست داشته است اما هنوز پرونده آنها تعیین تکلیف نشده است.

در هر صورت تا به امروز و در دوره احمد دنیا مالی، نه حکم جدیدی در ورزش صادر شده و نه به واسطه معرفی فرد جدید، حکمی از قبلی ها باطل شده است. تنها تغییر ایجاد شده، جابه جایی وزیر نسبت به دولت سیزدهم بوده است.

اجلاس سران مجمع گفتگوهای همکاری آسیا با موضوع دبپلماسی ورزشی

منبع: مهر
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 2
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 3
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 4
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 5
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 6
«وزیر» تنها تغییر وزارت ورزش و جوانان 7