یک‌شنبه 13 خرداد 1403

وزیر دفاع لیبی: در صورت حمله نظامی حفتر از توافق آتش بس خارج می شویم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر دفاع لیبی: در صورت حمله نظامی حفتر از توافق آتش بس خارج می شویم

تهران - ایرنا - وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه گزینه‌ای جز به کنترل درآوردن سرتاسر خاک لیبی نداریم، تهدید کرد در صورت حمله نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، از توافق آتش‌بس خارج می‌شویم.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید به نقل از رسانه‌های لیبیایی، صلاح‌الدین النمروش وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبیکه مورد حمایت جامعه جهانی است، تهدید کرد: در صورت هرگونه حمله نظامی از سوی نیروهای حفتر، از توافق آتش‌بس که زیر نظر سازمان ملل امضا شده است، خارج می‌شود.

وی همچنین گفت: گزینه‌ای جز به کنترل درآوردن سرتاسر خاک لیبی آن هم با قدرت نظامی نداریم.

النمروش از سازمان ملل و کشورهای ناظر بر گفت‌وگوی میان طرف‌های لیبیایی، خواست که برای توقف تحرکات نظامی نیروهای حفتر که مورد حمایت مصر و امارات و فرانسه هستند، وارد عمل شوند و اقدام کنند.

شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی ساعاتی قبل حمله نیروهای حفتر به شهر «اوباری» و منطقه نظامی «سبها» در جنوب غربی این کشور را محکوم کرد.

این شورا در بیانیه خود اعلام کرد: حمله نظامی حفتر و زیر پا گذاشتن آتش‌بس در راستای اجرای دستورالعمل‌های خارجی صورت گرفته که هدفش به شکست کشاندن روند صلح‌آمیز در کشور است.

اوباری دومین شهر بزرگ لیبی بعد از سبها در جنوب این کشور است که میدان نفتی «الشراره» از بزرگترین میادین نفتی این کشور در این منطقه واقع است.

وزیر دفاع لیبی در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) آبان ماه در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.

این توافق پس از ماه‌های درگیری‌های خشونت آمیز میان دو طرف حاصل شد.

توافقنامه آتش‌بس دائمی که نتیجه مذاکرات ژنو بود با هدف پایان دادن به جنگ داخلی 9 ساله در لیبی بین طرفین درگیری امضا شد و هیئت اعزامی سازمان ملل به این کشور یک نسخه از توافق صورت گرفته را به طرفین درگیری برای آتش بس فراگیر و دائمی ارایه داد.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی، سازمان ملل است، اما کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات از ارتش حفتر مستقر در بنغازی و طبرق حمایت می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*