دوشنبه 28 خرداد 1403

پاکستان بر سر دوراهی ریاض و تهران / ورود امارات و عربستان به اختلاف اسلام آباد و دهلی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پاکستان بر سر دوراهی ریاض و تهران / ورود امارات و عربستان به اختلاف اسلام آباد و دهلی

پاکستان علیرغم روابط طولانی مدتش با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اقلیت شیعه قابل توجهی دارد و می‌خواهد روابط خود با ایران را نیز حفظ کند.

به گزارش اقتصادنیوز، عجیب نبود که شهباز شریف، نخست وزیر تازه منتخب پاکستان، عربستان سعودی را به عنوان مقصد اولین سفر رسمی‌اش انتخاب کند. آنچه همه را حیرت زده کرد، اعلامیه مشترک دو بازیگر بود که در چارچوبش، نه تنها بر تعهد عربستان جهت سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در پاکستان تاکید شد، بلکه از اسلام آباد و دهلی نو نیز خواسته شد تا اختلافات باقی‌مانده خود در باب دو منطقه جامو و کشمیر را حل و فصل کنند.

عربستان تنها کشوری نیست که بر تحقق صلح میان هند و پاکستان در آسیای جنوبی تاکید دارد؛ امارات متحده عربی نیز در قامت میانجی‌گر جهت تحقق آتش بس بین اسلام آباد و دهلی نو در سال 2021 نقش مهمی ایفا کرد؛ نقشی که موجب شد تا درگیری های خطرناک مرزی که سال 2019 دوباره شعله ور شد، متوقف شود.

به گزارش اقتصادنیوز، در همین راستا موسسه مطالعاتی خاورمیانه یادداشتی را منتشر کرده و به تعامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان پرداخته است. اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اسلام‌آباد سرگردان میان تهران و ریاض / بازی عربستان با کارت هند و پاکستان؟» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.