دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

پایان ماموریت پس از 11سال

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

با گذشت بیش از یک دهه از ماموریت سفیر جنجالی روسیه در ایران وی به زودی ایران را ترک خواهد کرد. لوان جاگاریان، به مدت 11 سال عهده‌دار سفارت روسیه در تهران بود، اما سخنان و اقدامات جنجال برانگیزش طی این سال‌ها و خصوصا دو سال گذشته واکنش‌های بسیاری از ایرانیان از جمله مقامات کشور را برانگیخته بود. از عکس جنجالی او به همراه سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در ایران که در بالکن سفارت روسیه با...

1- چرا جاگاریان مشهور شد؟

لوان جاگاریان 22 آذر 1390 در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تقدیم استوارنامه‌اش ماموریت خود به عنوان سفیر روسیه در ایران را آغاز کرد. اما طی دو سال گذشته تبدیل به سفیری جنجال برانگیز شد تا آنجا که چندین بار شایعاتی مبنی بر پایان ماموریت وی در تهران منتشر شد. سرانجام سه‌شنبه شب سفیر ایران در مسکو با انتشار توییتی از خبر دیدارش با سفیر جدید روسیه در ایران به این گمانه‌ها پایان داد و مهر تایید بر تغییر جاگاریان زد. آنچه موجب حساسیت ایرانیان نسبت به مواضع جاگاریان شد به دواقدام بحث برانگیز وی در دو سال گذشته بازمی‌گردد. مرداد ماه سال گذشته بود که صفحه مجازی سفارت روسیه عکسی از سایمون شرکلیف و لوان جاگاریان سفرای بریتانیا و روسیه در ایران با یک صندلی خالی در وسط آنها منتشر کرد که برای ایرانیان یادآور تصویری از دیدار رهبران سه کشور بریتانیا، روسیه و آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم و بی‌توجهی آنها به موضع بی‌طرفانه ایران در آن جنگ بود.

آن زمان روی صندلی وسط، فرانکلین روزولت رئیس‌جمهور وقت آمریکا نشسته بود. به دنبال انتشار این تصویر که واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی ایجاد کرد، وزارت خارجه ایران با «دعوت» از سفرای روسیه و بریتانیا از آنها توضیح خواست و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آنها از «رنجش خاطر مردم» ایران ابراز تاسف کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران و محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز هریک با انتشار توییت‌هایی به این موضوع واکنش نشان دادند. هنوز خاطره این اقدام از ذهن ایرانیان پاک نشده بود که سفارت روسیه در تهران 21 بهمن، سال گذشته با هشتگ «ما به یاد داریم» عکس‌هایی در توییتر منتشر کرد که سفیر این کشور را در حال ادای احترام به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، از تدوین‌کنندگان عهدنامه ترکمانچای، نشان می‌داد.

به دنبال این اقدام برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار این تصاویر در حساب توییتر وزارت خارجه روسیه، این حرکت را «توهین‌آمیز» خواندند. درپی این واکنش‌ها بود که جاگاریان، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که 25 اسفند منتشر شد، گفت: «من که با عکس شاهنشاه آنجا ننشستم، تابلوی پهلوی و فرح پهلوی که نبود، ما برای مردم ایران احترام قائلیم، اما اجازه بدهید که نظر خودمان را داشته باشیم.» او همچنین در این گفت‌وگو گفت که گریبایدوف برای شما (ایرانیان) «دشمن» است و برای ما «شاعر و دیپلمات بزرگی است».

2- چه کسی در باغ اتابک ساکن می‌شود؟

جاگاریان سال جاری نیز در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو در اظهاراتی جنجال برانگیز با ادعای پوشش اجباری زنان حتی در گرما و ممنوعیت مشروبات الکلی در ایران، آنها را مانع عمده ورود شهروندان روس و گردشگران به ایران اعلام کرد. او در اواخر تیرماه نیز در مصاحبه با روزنامه شرق ادعا کرد دولت‌های غربی فقط هدف‌شان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند، ولی ما مخالفت می‌کنیم. او در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرد که ایران به روسیه در قبال نیروگاه بوشهر بدهکار است. او در ادامه از انتقادهایی که به او درمورد سخنانش در مورد حجاب و ممنوعیت مشروب شده بود ابراز تعجب و تاکید کرد که درست گفته است.

به دنبال همین سخنان بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری خواستار عدم دخالت سفرای خارجی مقیم تهران در موضوعات و مسائل داخلی کشور شد. از دیگر اظهارنظرهای جنجالی سفیر روسیه در ایران می‌توان به توصیه وی به خبرنگاران ایرانی در نشست مطبوعاتی‌اش اشاره کرد که خواستار استفاده از عبارت «عملیات ویژه» به جای عبارت حمله و تهاجم روسیه به اوکراین شده بود که همین نیز موجب واکنش‌های بسیاری به او شد. در نهایت به نظر می‌رسد که مجموع همه این حواشی منجر به پایان عمر کاری لوان جاگاریان به عنوان سفیری کهنه‌کار و البته پرحاشیه در ایران شد. بر اساس اخبار منتشر شده به زودی الکسی یوریویچ ددوف متولد 1960 جانشین او در سفارت روسیه در تهران خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، او سال 1982 از موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو فارغ‌التحصیل شده و از همان سال در وزارت خارجه شوروی مشغول به کار شده است.

او چندین ماموریت در وزارت خارجه روسیه و همچنین نمایندگی‌های این کشور در خارج از کشور روسیه داشته است. او از سال 2004 تا 2009 معاون سفیر روسیه در ایران (سفیر قبلی روسیه در ایران) بوده است. او سپس در وزارت خارجه روسیه در بخش آسیا مشغول به کار بوده و تا سال 2013 در وزارت خارجه روسیه فعالیت کرده است. ددوف سپس به عنوان سفیر روسیه در پاکستان مشغول به فعالیت شد و از سال 2013 به مدت شش سال در پاکستان به عنوان رئیس نمایندگی این کشور مشغول به فعالیت شد. او در سال 2015 به مرتبه درجه یک سفیر تام‌الاختیار ارتقا پیدا کرد. او به زبان‌های انگلیسی و اردو مسلط است.

--> اخبار مرتبط