شنبه 8 اردیبهشت 1403

پدیده «فروش مدارک تحصیلی با استعلام رسمی» / دندانپزشکی یک میلیارد و 200میلیون؛ پزشک عمومی 700 میلیون

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پدیده «فروش مدارک تحصیلی با استعلام رسمی» / دندانپزشکی یک میلیارد و 200میلیون؛ پزشک عمومی 700 میلیون

اقتصادنیوز: وقتی در صفحه گوگل، فروش مدرک تحصیلی را جست‌وجو می‌کنید، در همان صفحه اول، سایت‌های فراوانی معرفی می‌شوند که از فروش مدرک تحصیلی از دیپلم تا دکترا و با استعلام معتبر و مادام‌العمر خبر می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت: هر کدام از سایت‌ها را که باز کنید، علاوه بر درج قیمت مدارک، به‌راحتی می‌توانید به شماره کارشناس یا مسوول آن به‌اصطلاح موسسه دسترسی پیدا کنید. بعد از پیام‌دادن هم شاید در بدترین حالت، 5 دقیقه زمان ببرد تا آن طرف خط، پاسخگوی شما باشد.

از اینها گذشته، پیداکردن فروشندگان مدرک تحصیلی، از جست‌وجو در سایت‌ها هم راحت‌تر شده است. اگر در خیابان‌های تهران، به‌خصوص حوالی دانشگاه تهران کمی توجه کنیم، حتما در گوشه و کنار دیوارها، روی تیرهای چراغ‌برق و هر فضای دیگری، برچسب‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی فروش مدرک را با ادبیاتی وسوسه‌انگیز می‌بینیم: «ترک تحصیل کرده‌اید؟»، «وقت کافی برای ادامه تحصیل ندارید؟»، «آیا قصد مهاجرت تحصیلی دارید؟» و... در این شرایط، اگر کمی زودباور باشید و میل به پیمودن ره صدساله در چند ساعت داشته باشید، حتما طعمه مناسبی برای این‌گونه اقدامات غیرقانونی و جعلی خواهید بود.

برای این فروشندگان، فرقی ندارد که چه مقطع و چه رشته‌ای می‌خواهید، برای تمام مقاطع تحصیلی، راه چاره دارند و به گفته خودشان، مدارک را برای هر مقطع، از دانشگاه‌های مختلف می‌گیرند و اگر خریدار چند مقطع باشید هم مشمول تخفیف خوبی هم خواهید شد.

فروش مدرک با شماره نظام پزشکی

در این میان وقتی جست‌وجو به خرید مدرک پزشکی محدود شود، سایت‌هایی در گوگل بالا می‌آیند که فقط تخصص‌شان خرید مدرک پزشکی عمومی و تخصصی و دندانپزشکی است و تقریبا در تمام آنها ذکر شده که با خرید مدرک پزشکی در همه تخصص‌ها، شما به‌طور قطعی می‌توانید از تمامی مزایای یک مدرک پزشکی معتبر استفاده کنید.

با یکی از فروشندگان که شماره‌اش در سایت موجود بود، درباره خرید مدرک دندانپزشکی صحبت کردیم؛ به عنوان دانشجوی پرستاری که بیش از 20 سال از آخرین روزهای تحصیلش می‌گذرد و هیچ‌وقت در رشته خود کار نکرده و تقریبا تمام دروس را فراموش کرده است. او می‌گوید نیازی به مدرک قبلی نیست، فقط اگر مختصری تسلط در کار دندان داشته باشیم، مثلا در حد دستیاری دندانپزشکی یا شبیه به این، بدون هیچ مشکلی می‌توانیم از این مدرک استفاده کنیم و تاکید هم می‌کند که تسلط در دندانپزشکی لازمه خرید مدرک نیست، فقط به عنوان راهنمایی مطرح کرده است.

این فروشنده درمورد هزینه‌ها و روند کار می‌گوید: «هزینه رشته دندانپزشکی با طرح و کد نظام، یک‌میلیارد و200میلیون تومان است. حدود 50 روز کاری هم زمان می‌برد. مدارک داخل دانشگاه مربوطه بایگانی می‌شود و قابل استعلام کتبی و آنلاین از وزارت علوم و وزارت بهداشت است. هزینه آنها در دو نوبت دریافت می‌شود؛ بخشی از آن اول کار و بخش دیگر وقتی استعلام به شما نشان داده شد، باقی هزینه‌ها تسویه می‌شود.»

او در پاسخ به اینکه نهاد یا سازمانی متوجه تقلبی‌بودن این مدرک نمی‌شود، با اطمینان پاسخ می‌دهد: «تا زمانی که خودتان جایی صحبت نکنید، خیر! مگر اینکه حین کار، بیمار به مشکل برخورده باشد و از شما شکایت شود. یعنی دقیقا شبیه همان پزشکانی که از طریق دانشگاه و تحصیلات مدرک گرفته‌اند و گاهی به‌خاطر خطای پزشکی ازشان شکایت می‌شود، در آن زمان هم کسی متوجه نوع دریافت مدرک شما نمی‌شود.»

فروشنده دیگر، شرایط را برای یک دانشجوی انصرافی پرستاری که می‌خواهد مدرک پزشکی تخصصی بگیرد، کمی واقعی‌تر مطرح می‌کند: «اگر مدرک کارشناسی خود را دریافت نکردید، نمی‌توانید برای رشته‌های تخصصی پزشکی اقدام کنید اما می‌توانیم مدرک پزشکی عمومی برای شما آماده کنیم که قیمت آن هم 740 میلیون تومان است. پس از خرید مدرک پزشکی عمومی، می‌توانید وارد دوره دستیاری یا همان تخصص شوید.»

به راحتی برای شما مدرک دکترا تهیه می‌کنیم

یکی دیگر از فروشندگان مدرک که از طریق واتس‌آپ با او ارتباط برقرار کردیم، در پاسخ به اینکه آیا امکان خرید مدرک دکترا، با دیپلم یا کارشناسی (و بدون مدرک کارشناسی ارشد) وجود دارد، می‌گوید: «بله، به‌راحتی برای شما مدرک دکترا تهیه می‌کنیم. این موضوع که مدارک قبلی را هم نیاز داشته باشید، بستگی به جایی دارد که می‌خواهید مدرک را ارایه دهید. بسیاری از ارگان‌ها و دانشگا‌ه‌های خارج از کشور، اکثرا آخرین مدرک تحصیلی را می‌خواهند. اما بعضی اداره‌ها سختگیری بیشتری دارند و لازم است شما تمامی مقاطع را از آخرین مدرکی که اخذ کردید، خریداری کنید.»

با این فروشنده، به عنوان متقاضی اخذ مهاجرت به کانادا صحبت کردیم. او در توضیح مهارت موسسه در آماده‌کردن مدرک توضیح می‌دهد: «می‌توانیم مدرک دکترای دانشگاه آزاد را برای شما آماده کنیم. اتفاقا پایه همکاری ما با شرکت‌های مهاجرتی است. پس از اینکه مدرک دکترای شما آماده شد، امور مربوط به ترجمه و پلمب مدرک برای سفارت را هم تیم ما برای شما انجام خواهد داد. ما برای کانادا، برای رشته‌های پرستاری، مدارک بسیاری از دانشگاه آزاد گرفتیم و کارهای مربوط به پذیرش و مهاجرت را هم به‌خوبی انجام داده‌ایم.»

کاربرد جهت مهاجرت!

فروشنده دیگر که از طریق پیج اینستاگرام با او ارتباط برقرار کردیم، خود را بسیار قانونمند می‌داند و می‌گوید هر اقدامی که قانونی و اصولی نباشد، انجام نمی‌دهد. به باور او، استعلام مدارک تحصیلی‌ای که می فروشد، امکان‌پذیر نیست و تمایلی ندارد به خریدار دروغ بگوید. حتی در صفحه مجازی خود هم تاکید کرده «فروش مدرک تحصیلی بدون استعلام»

قیمت‌های او بسیار کمتر از قیمت‌های قبلی است: «مدرک دانشگاه آزاد - بدون استعلام - هفت‌میلیون تومان - کاربرد جهت مهاجرت»

او در ابتدا برای خرید مدرک تحصیلی با استعلام، می‌گوید: «ما چیزی به عنوان مدرک با استعلام نداریم، اگر هم کسی این کار را انجام دهد، بالای 200 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. پس اگر کسی زیر این قیمت به شما گفت، بدانید که دروغ می‌گوید و مردم ناآگاه را به دردسر می‌اندازد. ما هم چون دفتر نداریم و فقط در اینستاگرام کار می‌کنیم، نمی‌توانیم برای چنین مبلغ بالایی، اعتماد مشتری را جلب کنیم. بنابراین، از ابتدا اعلام می‌کنیم که مدرک بدون استعلام می‌فروشیم.»

همین فروشنده، وقتی با اصرار من برای ضرورت استعلام مدرک مواجه شد، با همدلی تمام، دوست خود را معرفی می‌کند: «یکی از دوستان مورد قبول من مدرک با استعلام برای شما صادر می‌کند، من شرایط را می‌گویم، خودتان تصمیم بگیرید که اعتماد می‌کنید یا نه. 50میلیون بیعانه پرداخت می‌کنید، وقتی اسمتان درون سایت به عنوان فارغ‌التحصیل دیده شد، باقی‌مانده هر مبلغی را که توافق کردید، باید تسویه کنید. بعد از آن، طی دو الی سه ماه مدرک شما صادر شده و به دست‌تان می‌رسد و حتی می‌توانید مدرک خود را در پنجره ملی هم مشاهده کنید. من رابط او هستم و این کار را هم فقط برای همکاران انجام می‌دهد.»

این روزها، مدرک تحصیلی به یکی از نیازهای اصلی افراد برای استخدام، ارتقای شغلی، اخذ مجوز کسب‌وکار، مهاجرت و... تبدیل شده است. در این میان، اولین گزینه برای افرادی که به هر دلیل تحصیلات خود را ادامه نداده‌اند و تمکن مالی دارند، خرید مدرک تحصیلی است. در واقع راحت‌ترین راه انتخابی آنها برای رسیدن به هدف‌شان، خرید و جعل مدرک تحصیلی در ازای پرداخت پول است.

البته قبل از اینکه به بحث جرم‌بودن جعل مدرک تحصیلی پرداخته شود، باید به این نکته توجه کرد که تمامی موارد مربوط به فروش مدرک تحصیلی با استعلام، کلاهبرداری و سوءاستفاده افراد سودجو از شرایط و البته راحت‌طلبی و ساده‌لوحی متقاضی مدرک تحصیلی است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید