جمعه 28 اردیبهشت 1403

پردیس دانشگاه کلمبیا در تصرف دانشجویان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

معترضان بامداد روز سه‌شنبه ساختمانی را در پردیس اصلی کلمبیا اشغال کردند و تنش‌ها را در دانشگاه پس از هفته‌ها اعتصاب، اردوها و تجمعات در فضای باز توسط تظاهرات‌کنندگان طرفدار فلسطین که به تعلیق و بیش از صدها بازداشت انجامید، تشدید کردند. به گزارش نیویورک تایمز، سالن همیلتون، ساختمانی با سابقه تصرف دانشجویان، اندکی پس از آنکه تظاهرات‌کنندگان در اطراف محوطه دانشگاه منهتن با شعارهای «فلسطین...

همچنین الجزیره گزارش داد که پلیس ایالات متحده با دانشجویان دانشگاهی در شهر آستین تگزاس درگیر شد و ده‌ها نفر را در حین متلاشی کردن کارزار اعتراضی که برای اعتراض به جنگ اسرائیل علیه غزه ایجاد شده بود، دستگیر کرد. به گزارش الجزیره، دستگیری‌ها در دانشگاه آستین‌تگزاس در روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نیز پس از سرپیچی از اولتیماتوم برای متفرق شدن، شروع به تعلیق دانشجویان کرد. معترضان از دانشگاه‌های خود می‌خواهند روابط خود را با اسرائیل قطع کنند؛ اسرائیلی که به گفته برخی کارشناسان سازمان ملل در حال نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه است.

نیروهای اسرائیلی از 7اکتبر، زمانی که نیروهای حماس حملات بی‌سابقه‌ای را در جنوب اسرائیل انجام دادند، در حملات تلافی‌جویانه، دست‌کم موجب جان باختن بیش از 34هزار نفر شده‌اند. تظاهرات دانشجویان سراسر ایالات متحده را به هم ریخته است و با پایان یافتن روزهای پایانی کلاس‌ها، تعداد بازداشت‌شدگان به 1000نفر نزدیک می‌شود. در آستین، یک وکیل گفت که حداقل 40تظاهرات‌کننده روز دوشنبه به اتهام تجاوز و اخلال در نظم دانشگاه‌ها دستگیر شدند. به گفته شاهدان، برخی از آنها توسط افسران ضدشورش که حدود 100معترض نشسته را محاصره کرده بودند، کشان‌کشان با خود بردند. گروه دیگری از تظاهرات‌کنندگان، پلیس و یک ون پر از بازداشت‌شدگان را بین ساختمان‌ها به دام انداختند و سعی داشتند که بازداشتی‌ها را آزاد کنند، در مقابل آنها ماموران را واداشتند که از اسپری‌های فلفل و نارنجک صوتی برای پاک‌سازی جمعیت استفاده کنند. گفته می‌شود این شدیدترین رویارویی در میان سایر دانشگاه‌های آمریکا است که در مرکز ایالت تگزاس صورت گرفت؛ جایی که میزبان 53000دانشجو است.

گفته می‌شود 50دانشجو در آستین دستگیر شده‌اند. این دانشگاه اواخر روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که بسیاری از معترضان روز دوشنبه به مدرسه وابسته نیستند و اردو زدن در محوطه دانشگاه ممنوع است. این مدرسه همچنین ادعا کرد که برخی از تظاهرات‌کنندگان با کارکنان دانشگاه «دعوای فیزیکی و لفظی» داشتند که باعث شد مقامات از مجریان قانون دعوت کنند. هایدی ژو کاسترو، خبرنگار الجزیره که از آستین گزارش می‌دهد، این درگیری‌ها را «رویداد فوق‌العاده‌ای» توصیف کرد. در اوج درگیری‌ها برخی از نمایندگان نیز در بین دانشجویان حاضر شدند، از جمله ایلهان عمر، نماینده اصالتا اهل سومالی مجلس نمایندگان که در دانشگاه کلمبیا حاضر شد و از معترضان طرفدار فلسطین حمایت کرد. ایلهان عمر، یکی از صداهای برجسته طرفدار فلسطین در کنگره، این استدلال را که اعتراضات یهودی‌ستیزانه است، رد و اشاره کرد که بسیاری از شرکت‌کنندگان یهودی بودند.

او گفت: «همه بچه‌های یهودی باید ایمن نگه داشته شوند، فرقی نمی‌کند از کدام طرف باشند؛ ضد نسل‌کشی یا همراه اسرائیل.» البته او طرفداران اسرائیل را حامی نسل‌کشی دانست و ولوله‌ای در میان آمریکایی‌ها به راه انداخت؛ چراکه مخالفان این اعتراضات چپ‌ها را متهم به یهودی‌ستیزی می‌کنند. ایلهان عمر یک دموکرات و یکی از دو زن مسلمان در مجلس است و با تایید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انتخاب شد. خاخام دیوید ولپ، محقق مدعو در مدرسه الهیات هاروارد که پس از درگیر شدن دانشگاه در تظاهرات علیه اسرائیل استعفا کرد، گفت: «این عبارت نفرت‌انگیز است.» وولپ که در حال عبور از یک تجمع دانشجویی در هاروارد بود، درحالی‌که با تلفن همراه خود صحبت می‌کرد، گفت: «من کسی را نمی‌شناسم که طرفدار نسل‌کشی باشد.»

--> اخبار مرتبط