پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال

دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه واگنینگن، اوتریخت و ماستریخت هلند به سرعت در حال دگرگونی روش های سنتی کشاورزی منطقه‌اند و راندمان تولید با یک بیستم آب مصرفی 800 درصد اضافه محصول در حال نهایی شدن است.

عصر ایران؛ امید خزانی - ظهر تابستان است. سایه‌ها می‌دانند که چه تابستانی است. مردم شهرهای مختلف آذربایجان هیجان زده‌اند تا در سواحل دریاچه احیا شده ارومیه خاطرات سال‌های دورشان را تجدید کنند.

سال‌هایی که گرمای تابستان گره خورده بود با کلمن‌های آماده و قالب‌های یخ و دبه‌های آب و چادر‌های برزنت و وانت‌هایی که از میدان‌های شهر، جمعه‌ها خانواده‌ها را به سواحل دریاچه فیروزه ای می‌بردند:

1. پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به سرعت در حال نهایی‌شدن است و تا کنون 80 درصد از مساحت 6400 کیلومتری دریاچه احیا شده است.

2. دانشگاه شریف با همکاری چند شرکت چینی بزرگ‌ترین پروژه Cloud Seeding by Drones (باروری ابرها توسط پهپادها) در دنیا را در دست اجرا دارند. بیش از 40 پهپاد ویژه گانلین وان که محصول شرکت AVIC چین با مدیریت دانشگاه شریف است کار مداوم باروری ابرها در حوزه دریاچه ارومیه را بر عهده دارند و سالانه 800 میلیون تا یک میلیارد متر مکعب بارندگی ایجاد می‌کنند.

3. دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همراه دانشگاه تبریز و ارومیه و با مشارکت شرکت‌های چینی و ژاپنی در حال تکمیل بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی روی آب‌اند و کار احداث پنل‌های خورشیدی در بیش از 600 کیلومتر مربع از سطح احیا شده دریاچه تشکیل شده است. این ابتکار به رغم جلوگیری از تبخیر مضاعف آب دریاچه انرژی مورد نیاز پروژه‌های گردش‌گری حوزه دریاچه ارومیه را تامین و برق مازاد را به کشور ارمنستان صادر می‌کند.

4. دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه واگنینگن، اوتریخت و ماستریخت هلند به سرعت در حال دگرگونی روش‌های سنتی کشاورزی منطقه‌اند و راندمان تولید با یک بیستم آب مصرفی 800 درصد اضافه محصول در حال نهایی شدن است.

IOT یا همان اینترنت اشیا جزو لاینفک کشاورزی آذربایجان شده است و تکنولوژی هوش‌مند آبیاری در کوچک‌ترین روست‌ها اجرایی شده است.

5. پهپادهای نظارتی که استارت‌آپ‌های دانشگاه شریف آنها را کنترل می‌کنند کار نظارت شبانه‌روزی بر پلمب چاه‌های عمیق را برعهده دارند و تاکنون 40 هزار چاه غیر مجاز پلمب شده است.

6. ستاد احیای مردمی دریاچه با بهره‌گیری از چهره‌های شاخص مردمی توانسته است بیش از 1 میلیارد دلار کمک‌های مردمی جمع آوری کند.

7. طرح جامع گردش‌گری دریاچه ارومیه به سرعت در حال اجرایی شدن است و سهم اشتغال استان در کشاورزی از 20 درصد به 6 درصد کاهش یافته است بدون اینکه راندمان تولید محصولات متنوع کشاورزی کاهش یابد. شاغلان حوزه کشاورزی همگی در بخش گردش‌گری دریاچه مشول به کار شده اند و کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران ایرانی و قطری و عمانی در حال ساخت بیش از 30 هتل در مناطق بکر دریاچه و چشمه های آب گرم ارومیه است.

8. آزادراه معلق 15 کیلومتری دریاچه ارومیه که با برچیدن جاده میان‌گذر در حال ساخت است به زودی به عنوان یکی از شاه‌کارهای مهندسی دنیا افتتاح خواهد شد.

9. کشتی‌های تفریحی دریاچه ارومیه و کنسرت‌های عاشیقلار برای تابستان پیش‌فروش شده است.

10. ستاد احیای دریاچه ارومیه سازمان عریض و طویلی نیست. یک دفتر کوچک اما منسجم با بهره‌گیری از فناوری‌های هوش‌مند است که اقدامات آن و هزینه‌کرد آن به صورت برخط و لحظه‌ای در همه شهرها قابل رؤیت است.

* تخیلات شیرینی است اما توهم نیست. تخیلاتی است که همه قابلیت اجرا دارند؛ بشر نخست خیال کرده و بعد اجرا و فرق است بین تخیل و توهم.

تماشاخانه

بازگشت لنج بادبانی به آب‌های خلیج فارس، پس از 70 سال؛ استفاده از تجهیزات به جای مانده از کشتی افسانه‌ای آنجلیکا / بوم ایرانی دوباره بادبان‌هایش را بالا کشید (فیلم)

ببینید | حمله مورچه‌خوار به لانه موریانه‌ها / استفاده جالبی از زبان دراز و چسبناک

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال 2
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال 3
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال 4
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال 5
پرواز بر فراز دریاچه ارومیه با کشتی خیال 6