دوشنبه 23 مهر 1403

پرواز هواپیماهای آمریکا در نزدیکی مرزهای چین با افزایش تنش ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرواز هواپیماهای آمریکا در نزدیکی مرزهای چین با افزایش تنش ها

پکن - ایرنا - نیروی هوایی آمریکا در اقدامی که به اعتقاد ناظران نشانی از «افزایش تنش ها میان این کشور و پکن» است در نزدیکی مرزهای چین پروازهایی انجام داده است.

گزارش روز پنجشنبه روزنامه ساوث چاینا حاکی است بمب افکن های "لانسر بی 1 بی" آمریکا به همراه پروازهای نیروی هوایی و در حالی که نیروی دریایی آن کشور نیز در منطقه حضور داشته، در مجاورت مرزهای چین پرواز انجام داده اند.

همزمان تحلیلگران از افزایش تنش ها در دریای جنوبی ابراز نگرانی کرده و آن را یک مشکل توصیف نموده و افزوده اند مسایل سیاسی و دیپلماتیک حالا به اقدام نظامی نیز در این پهنه آبی پیوند خورده است.

نیروهای دریایی و هوایی آمریکا تحرکات و عملیات خود را در دریای جنوبی، دریای شرقی، دریای زرد و تنگه تایوان افزایش داده اند تحلیلگران هم از خطر درگیری میان چین و آمریکا سخن گفته اند.

نیروی هوایی پاسیفیک آمریکا اعلام کرده است که بمب افکن های لانسر این کشور در دریای جنوبی پروازهایی انجام داده اند این پروازها پس از تمرینات آنها و نیروی دریایی در هاوایی انجام می شود.

همه این اتفاقات در شرایطی است که چین و آمریکا درگیر یک جنگ لفظی شدید پس از همه گیری کرونا شده اند که تا کنون 5 میلیون مبتلا و بیش از 320 هزار کشته در دنیا برجا گذاشته است.

آمریکا دستکم 4 فروند از این بمب افکن ها را به همراه 200 نفر از خدمه نیروی هوایی از تگزاس به پایگاه آندرسون در جزیره گوام در منطقه آسیا و اقیانوس آرام منتقل کرده است.

"لی جیه" کارشناس مسایل نظامی در پکن ضمن نگرانی از این اقدامات گفت به نظر می رسد آمریکا یک روش بازدارنده راهبردی را شروع کرده است.

او افزود که بر اساس بررسی های صورت گرفته نیروی هوایی آمریکا 11 پرواز در ماه مارس و 13 پرواز در ماه آوریل بر فراز تنگه تایوان و دریای جنوبی داشته است.

وی تاکید کرد که بکارگیری این بمب افکن ها و پرواز آنها در تنگه تایوان و دریای جنوبی، اقدام بارز پنتاگون در چارچوب راهبرد بازدارندگی در برابر چین است.

منبع: ساوث چاینا مورنینگ پست *س_برچسب‌ها_س*