سه‌شنبه 17 مهر 1403

پرونده اختلاس و ارتشا در شهرداری زنجان به زودی دادرسی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرونده اختلاس و ارتشا در شهرداری زنجان به زودی دادرسی می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان زنجان گفت: تا کنون 129 پرونده برای 304 مدیر بخش‌های مختلف اعم از مدیر، مدیران میانی و کارشناسان در این استان تشکیل شده که یکی از مهمترین پرونده‌ها مربوط به اتهام اختلاس و ارتشا در شهرداری و شورای اسلامی شهر زنجان بود که تحقیقات این پرونده کامل شده و دادرسی آن به زودی آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در آستانه هفته قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: تاکید رییس محترم قوه قضاییه مبنی بر مبارزه بی‌امان با فساد در بخش‌های مختلف بوده و همین پرونده شهرداری زنجان، مصداق مبارزه بی‌امان با فساد است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی احساس می‌کردند حاشیه امن دارند، غافل از اینکه دوره، تغییر کرده و دیگر حاشیه امنی نخواهند داشت و در دام قانون گرفتار می‌شوند.

صادقی نیارکی اظهار داشت: برای مثال در ورود دادگستری به پروژه سبزه‌میدان و با نقض مناقصه مرحله اول، 47 میلیارد تومان که حقوق شهروندی و حقوق عامه بود به بیت‌المال اعاده شد.

وی مردم را ولی‌نعمت خواند و تاکید کرد: حقوق عامه و حقوق شهروندی مردم برای دستگاه قضایی بسیار مهم بوده و دستگاه قضایی نسبت به پیگیری آن‌ها مصمم است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: فساد، کوچک و بزرگ ندارد و دستگاه عدالت به سراغ تمام افراد و تخلفات در بخش‌های مختلف می‌رود و افراد باید بدانند که به تمام فسادها رسیدگی می‌شود و فقط درجه مجازت‌ها متفاوت است.

وی اظهار داشت: به مسؤولان توصیه می شود که قانون را عایت کنند زیرا اگر امروز، تخلفی انجام شود در آینده نیز مسؤولیت دارند و هنگام رسیدگی به پرونده‌ها احضار می‌شوند.

دستگاه قضایی زنجان عملکرد مطلوبی در سطح کشور دارد

رییس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اقدامات و عملکرد دستگاه قضایی این استان در سال گذشته، گفت: سال 98 از نظر اقدامات قضایی، سال پرکار، ویژه، انقلابی و جهادی بود هرچند راه‌های نرفته بسیاری داریم اما اقدامات سال 98 دستگاه قضایی استان، قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 243 هزار و 345 پرونده در بخش‌های مختلف وارد دادگستری زنجان شده است، اظهار داشت: میزان رسیدگی به پرونده‌ها 102 درصد بوده و به بیش از 247 هزار پرونده در سال گذشته در استان زنجان رسیدگی شده است.

صادقی نیارکی با بیان اینکه زنجان از حیث نرخ رسیدگی به پرونده‌ها بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد، خاطرنشان کرد: بالا بودن رسیدگی به این دلیل است که به شماری از پرونده‌های گذشته نیز رسیدگی شده است.

رییس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها، گفت: نرخ زمان رسیدگی به پرونده در مجموع در سال گذشته هشت درصد نسبت به سال 97 کاهش یافته است.

وی افزود: این زمان 12 درصد در محاکم خانواده، 19 درصد در اجرای احکام و شوراها و هشت درصد در شعب بخش کاهش یافته است.

صادقی نیارکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها و مقایسه آن با متوسط کشوری، گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در کشور در دادیاری، دادگاه‌های حقوقی، کیفری، خانواده، انقلاب، و کیفری یک به ترتیب 73، 103، 99، 52، 131 و 366 روز بود در حالی که این میزان در استان زنجان به ترتیب 68، 89، 74، 33، 97، 151 روز است.

وی با بیان اینکه وضعیت زنجان در متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها فقط در بازپرسی، بالاتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: متوسط کشور در این بخش 96 اما زنجان 107 روز بوده و در سایر بخش‌ها آمار، امیدوارکننده است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یابد تا مردم هر چه زودتر به حقشان برسند.

رییس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به کاهش هشت درصدی پرونده‌های موجودی پایان سال98 نسبت به 97، گفت: 48 هزار و 814 پرونده موجود در ابتدای سال 98 با سه هزار و 657 فقره کاهش در پایان سال به به 45 هزار و 22 پرونده رسید در حالی که در 10 سال اخیر همواره میزان پرونده‌های موجود در پایان سال، پله‌های صعودی را طی کرده و برای اولین بار در پایان سال 98 کاهش یافت.

وی، اتقان آرا را یکی از وظایف اصلی دستگاه قضایی خواند و گفت: نباید غفلت کنیم و باید به مسیری برویم که آرای صادره در دستگاه قضایی، متقن، مستحکم و مستدل باشد تا تعداد اعتراضات را کم کنیم یعنی طرفین دعوا تصمیم و رای صادره از دستگاه قضایی را بپذیرند.

صادقی نیارکی اظهار داشت: در سال 98 به‌رغم افزایش میزان رسیدگی به پرونده‌ها نسبت به سال 97 کاهش یک درصدی نقض آرای صادره را داشتیم.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های مسن، معوق و قدیمی با بیان اینکه استان زنجان معدل خوبی در سطح کشور به دست آورد، افزود: 81 درصد پرونده‌های مسن و قدیمی استان در سال گذشته، رسیدگی و تصمیم‌گیری شد که میزان معوق برخی از این پرونده‌ها به 10 سال هم می‌رسید.

صادقی نیارکی تصریح کرد: برخی پرونده‌ها نسبت به افراد و جریان‌های خاصی بود که تأکید و اصرار ما نسبت به اجرایی شدن احکام صادره آن پرونده شد.

رییس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، گفت 72 مورد استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در سال 97 با یک هزار درصد افزایش در سال گذشته به 720 مورد رسید و زنجان در این زمینه، بیشترین رشد را در کشور داشت و حائز رتبه دوم است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی، اظهار داشت: یکی از این اقدامات، استفاده از صدور ابلاغ الکترونیکی است.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: ابلاغ‌های سنتی، دردسر آفرین بود زیرا احتمال مفقود شدن، اطلاع نداشتن فرد، سوءظن اطرافیان و از بین رفتن حقوق شهروندی برای اتهام‌هایی بود که هنوز ثابت نشده‌اند اما با استفاده از بستر الکترونیکی و ایجاد سامانه «ثنا» شان و کرامت انسان‌ها و حقوق شهروندی رعایت شده و فقط خود شخص از محتوای ابلاغ الکترونیکی مطلع است که در این زمینه، ایران جزو کشورهای پیشرو در دنیا است.

وی با بیان اینکه 50 درصد پرونده‌ها در فروردین 97 به صورت ابلاغ الکترونیکی بود، خاطرنشان کرد: این میزان در اسفند سال گذشته به 85 درصد رسید که روزبه‌روز در حال افزایش است.

صادقی نیارکی با اشاره به عملکرد شورای حل اختلاف استان زنجان، گفت در این بخش نیز جزو شوراهای حل اختلاف برتر کشور هستیم و 34 درصد پرونده‌ها در شوراها منجر به صلح و سازش می‌شود.

وی ادامه داد: 37 مورد بازدید از 13 حوزه قضائی، هشت مورد بازدید تمام قضات استان از زندان‌ها، برگزاری 12 جلسه اقتصاد مقاومتی، سه زار و 309 مورد ملاقات مردمی و چهره‌به‌چهره، نیز بخش دیگری از اقدامات است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: جمعیت کیفری استان زنجان در سال 98 نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته و ورودی زندان‌ها نیز 15 درصد کاهش یافته است و امروز با وجود اینکه مهریه با ابزارهای مختلف، وصول می‌شود اما حتی یک زندانی مهریه در زندان‌های استان زنجان وجود ندارد.

رییس کل دادگستری استان زنجان، نصب پابند الکترونیکی را یکی از اقدامات جدید خواند و گفت: بر این اساس، محکوم علیه به صورت آنلاین و 24 ساعت در شبکه رصد می‌شود که زنجان در این اقدام، رتبه دوم کشور را دارد و استفاده از این ابزار، برکات زیادی در اصلاح و تربیت افراد داشته است.

وی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان، اظهار داشت: میزان کمک‌های جمع‌آوری شده در جشن گلریزان طی سال‌های اخیر، سیر صعودی داشته به‌گونه‌ای که در سال‌های 97 تا 99 به ترتیب 818 میلیون، یک میلیارد و 912 میلیون و 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

صادقی نیارکی افزود: این میزان کمک با توجه به سهم استان زنجان از جمعیت کشور، خیلی زیاد است و زنجان بعد از اصفهان، دومین استان کشور بود که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: طلاق نیز با اقدامات صورت گرفته 24 درصد در سال گذشته کاهش یافت.

صادقی نیارکی گفت: میزان طلاق در استان زنجان طی سال‌های اخیر همواره افزایش داشت و 98، تنها سالی بود که متوقف شد که این مهم با همکاری و اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی، سازمان‌های مرتبط، سامانه تصمیم و سازمان‌های مردم‌نهاد محقق شد.

وی یادآور شد: کاهش هشت درصدی سرقت‌های خرد، کاهش سه درصدی سرقت، کاهش تجاوز به عنف و کاهش 35 درصدی قتل نیز از دیگر اقدامات در راستای تلاش دستگاه قضایی بوده و فقط در جرایم سایبری 43 درصد افزایش داریم.

اجرای عدالت هزینه دارد

رییس کل دادگستری استان زنجان گفت: همواره باید خود را مدیون خون پاک شهیدان دانشته و یاد و خاطره امام (ره) و شهدا را گرامی بداریم زیرا امنیت و وضعیت مناسب امروز در شرایط کشور را مدیون شهدا هستیم.

وی با اشاره به آغاز هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یاران باوفای ایشان، اظهار داشت: ایشان در اوایل انقلاب، رئیس شورای قضایی کشور بودند و در آن زمان دستگاه قضایی کشور به صورت شورایی، اداره می‌شد که بعدها در قانون اساسی اصلاح شد.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: پس از واقعه شهادت تلخ ایشان و یارانش از یکم تا هفتم تیر به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت، هزینه دارد و شهید بهشتی هم با شهادت خود، هزینه اجرای عدالت را متحمل شد، گفت: حضرت علی (ع) نیز به عنوان حاکم جامعه اسلامی برای اجرای عدالت در محراب به شهادت رسید.

صادقی نیارکی با بیان اینکه امسال در هفته قوه قضائیه بالغ بر 150 برنامه در 13 حوزه قضائی استان زنجان عملیاتی می‌شود، افزود: شرایط شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده اما تمام این برنامه‌ها را با رعایت نکات بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اجرا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تاکید بر استفاده از بسترهای جدید و نوین در فضای مجازی و الکترونیکی برنامه‌ها است تا کمتر منجر به اجتماعات شود.

از یکم تا هفتم تیرماه، هفته قوه قضائیه نام دارد و عناوینی برای هر یک از روزهای این هفته در نظر گرفته شده که عبارت است از: یکشنبه اول تیرماه، روز مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه، دوشنبه دوم تیرماه، روز حمایت قضایی از تولید و کارآفرینی، سه‌شنبه سوم تیرماه، روز کرامت مردم و حقوق بشر، چهارشنبه چهارم تیرماه، روز عدالت الکترونیک و فناوری‌های نوین، پنجشنبه پنجم تیرماه، روز نظارت، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، جمعه ششم تیرماه، روز ترویج کار جهادی و فرهنگ صلح و سازش و شنبه هفتم تیرماه، روز ارتقای سلامت قوه قضاییه و عزت و کرامت قضات و کارکنان.

*س_برچسب‌ها_س*