سه‌شنبه 3 مهر 1403

پزشکیان تهدید کرد | اگر اسرائیل را سر جایش ننشانند، پاسخ مناسب می دهیم

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پزشکیان تهدید کرد | اگر اسرائیل را سر جایش ننشانند، پاسخ مناسب می دهیم

رئیس جمهور مصاحبه ای با محوریت تحولات جنگ در غرب خاورمیانه، فلسطین و لبنان با جنگ‌افروزی اسرائیل با شبکه خبری سی ان ان آمریکا داشت.

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در چارچوب مصاحبه‌های دوره‌ای روسای جمهور در سفرهای سالانه به مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا انجام داد. این مصاحبه شامل چارچوب استدلالی او در نخستین حضورش در بزرگترین رویداد سیاسی بین‌المللی است. فرید زکریا، مجری معروف سی‌ان‌ان، این گفت‌وگو را انجام داده و محور آن تحولات جنگ در غرب خاورمیانه، فلسطین و لبنان به همراه جنگ‌افروزی‌های اسرائیل است.

پزشکیان در این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «لبنان با شدیدترین حملات مواجه است و براساس اکثر گزارشات شاید بدترین حملات در 20 سال گذشته صورت گرفته باشد. آیا شما فکر می‌کنید حزب‌الله انتقام بزرگی خواهد گرفت و ما شاهد تشدید این تنش به داخل لبنان و حتی گسترده‌تر شدن این جنگ خواهیم بود؟» گفت: آنچه که الآن در لبنان اتفاق افتاده است و در اخبار شنیده‌ایم و دیده‌ایم یک بحران بشردوستانه و انسانی است. قبل از اینکه به این مسئله بپردازیم که آیا اسرائیل می‌خواهد پاسخ بدهد یا نه، از نقطه نظر مردم آنجا و مردم سراسر دنیا، دولتی که از سوی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی حمایت می‌شود و مرتکب جنایاتی می‌شود که از نظر حقوق بشر و چارچوب قوانین بین‌المللی هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد، قبل از هر چیز سازمان ملل و کشورهایی که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند، باید اسرائیل را مجبور کنند که سر جای خودش بنشیند. اسرائیل تا دندان مسلح است و ایالات متحده آمریکا ناوهای هواپیمابر خود را برای حمایت از اسرائیل به نزدیک‌ترین نقطه در دریای مدیترانه می‌آورد. حزب‌الله لبنان در این بمباران هوایی چه می‌تواند بکند؟ این خطر وجود دارد که آتش حوادثی که آنجا رخ می‌دهد به کل منطقه تسری پیدا کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «ایران تاثیر زیادی بر حزب‌الله دارد. آیا به حزب‌الله توصیه می‌کنید خویشتنداری کند؟»، گفت: حزب‌الله که به‌تنهایی نمی‌تواند در مقابل دولتی که تا دندان مسلح است و به سیستم‌های تسلیحاتی برتر از هر چیز دیگری دسترسی دارد، بایستد. حالا اگر نیاز باشد، کشورهای اسلامی باید تشکیل جلسه دهند تا به آنچه در حال وقوع است واکنش نشان دهند. اگر به‌تنهایی درباره حزب‌الله صحبت می‌کنیم، به‌تنهایی چه می‌تواند بکند؟ کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی باید کنار هم بنشینند. ما نباید بگذاریم لبنان غزه دیگری در دستان اسرائیل شود. حزب‌الله به‌تنهایی نمی‌تواند مقابل دولتی بایستد که از سوی غربی‌ها حمایت می‌شود.

پزشکیان همچنین در پاسخ به صحبت مجری برنامه مبنی بر اینکه «دولت اسرائیل می‌گوید که دلیل انتقام‌جویی این است که حزب‌الله شمال اسرائیل را بمباران می‌کند و بیش از 60 هزار نفر از جمله زنان و کودکان خانه‌های خودشان را ترک کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید حملاتش پاسخی به حملات راکتی حزب‌الله است»، گفت: شما باور می‌کنید؟ چه جمعیتی در غزه زندگی می‌کند و چه تعداد شهید شده‌اند؟ بیش از 41 هزار نفر. آنها با جان اسرائیلی‌ها چه کرده‌اند که مستحق هدف قرار گرفتن بیمارستان‌ها، مدارس، زنان، مردان، کودکان، پیر و جوان باشند؟ چه تعداد اسرائیلی در پاسخ به کشتار ده‌ها هزار نفری در غزه از بین رفته‌اند؟ بچه‌ها را کشتند؟ زنان را کشتند؟ تنها 200 نفر از پرسنل سازمان ملل در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. پس واقعا چه کسی حرف‌های اسرائیل را باور می‌کند؟ به فرض اینکه هزاران راکت هم از طرف حزب‌الله باریده باشد، حملاتش تاکنون چند نفر را کشته است؟ اما در سوی دیگر ماجرا اسرائیلی‌ها مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند، هر جا که بخواهند می‌روند و به میل خود به کشورها حمله می‌کنند. آنها این کار را برای چندین دهه انجام داده‌اند و اسرائیل دولتی است که مرتکب بزرگترین جنایات تروریستی می‌شود. در شب تحلیف من به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید اسماعیل هنیه را زندند. تروریست واقعی اینها هستند. آن وقتی به کسی که می‌خواهد از سرزمینش دفاع کند می‌گویند تروریست است. آمار را در بیاورند ببینند چقدر اسرائیلی‌ها ترور کردند، چقدر آنهایی که اینها می‌گویند تروریست هستند، ترور کردند.

رئیس دولت چهاردهم در بخش پایانی ویدئوی گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که «شما گفتید ایران حق پاسخگویی در قبال ترور اسماعیل هنیه دارد و زمان و مکان آن محفوظ است. آیا می‌گویید که مطمئنا به آن ترور پاسخ می‌دهید؟»، گفت: اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند این رژیم را سر جای خودش بنشانند و اجازه بدهند کسی که متاسفانه چنین امکاناتی دارد چنین فجایعی را مرتکب شود، طبیعتا ما پاسخ مناسب خواهیم داد.

پزشکیان تهدید کرد | اگر اسرائیل را سر جایش ننشانند، پاسخ مناسب می دهیم 2