دوشنبه 16 مهر 1403

پویش ملی ازدواج جوانان با همراهی خیران در زنجان راه‌اندازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پویش ملی ازدواج جوانان با همراهی خیران در زنجان راه‌اندازی شد

زنجان - ایرنا - معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: پویش ملی " ازدواج جوانان با همراهی خیران" در زنجان در راستای حمایت از زوج‌های جوان و جوانان در آستانه ازدواج راه‌اندازی شد.

لیلا کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شعار امسال هفته ازدواج را "ازدواج جوانان با همراهی خیران" اعلام کرد و افزود: این پویش در هفته جاری به صورت ویژه فرهنگ سازی و جریان سازی شد اما در طی سال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حمایت از زوج های جوان و جوانان در آستانه ازدواج در قالب های گوناگون و از طریق سازمان های مردم نهاد، دستگاه ها و نهادهای مردمی و بالاخص خیرین ازدواج انجام می گیرد، اظهار داشت: اهدای جهیزیه، اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی به زوجین در آستانه ازدواج، ایجاد شغل، تهیه مسکن، تهیه جهیزیه، ملزومات ازدواج و سیسمونی، از جمله این حمایت ها از طریق راه اندازی این پویش است.

کریمی افزود: همه ساله در هفته ملی ازدواج، وزارت ورزش و جوانان بر انجام اقدامات اثربخش در خصوص تسهیل و رفع موانع ازدواج، فرهنگ سازی ازدواج آگاهانه، آسان و پایدار، پیشگیری از آسیب های ناشی از رسم و رسومات نوظهور، ضرورت معرفی الگوهای ازدواج ساده و موفق و آگاه سازی جوانان و خانواده ها در خصوص اهمیت و نقش مشاوره در ازدواج موفق جوانان، تاکید جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال به علت شیوع ویروس کرونا، موضوع ازدواج جوانان نیز به مانند سایر عرصه های زندگی فردی و اجتماعی دچار آسیب های متعددی شده است اظهار داشت: صدمات اقتصادی یکی از مهمترین ابعاد آسیب های وارده به خانواده‌ها است و بسیاری از خانواده هایی که جوانان دم بخت دارند، از استطاعت مالی کافی برای تهیه جهیزیه و تامین مسکن و هزینه های ازدواج فرزندان خود برخوردار نیستند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: این امر گاهی موجب به تاخیر افتادن ازدواج جوانان می شود که این مساله نیز به نوبه خود تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت و آسیب های فردی و اجتماعی جدی را به افراد و جامعه وارد خواهد کرد.

کریمی با تاکید بر اینکه باید با رفع مشکلات و موانع اقتصادی، مسیر و بستر برای جوانان به منظور ازدواج هموار شود، افزود: این موضوعی نیست که یک دستگاه یا اداره بتواند به تنهایی انجام دهد چراکه حل این معضل نیاز به یک حرکت ملی با مشارکت عموم مردم، خیران، سازمان های مردم نهاد و کلیه دستگاه های متولی دارد.

وی اظهار داشت: به همین منظور اجرای پویش ملی "ازدواج جوانان با همراهی خیران" در دستور کار وزرات ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان دبیرخانه استانی ازدواج قرار گرفت تا با جلب مشارکت خیرین و فعالان امر ازدواج در استان و هم افزایی کلیه ظرفیت ها و امکانات، اقلام ضروری جهیزیه برای جوانان در آستانه ازدواج فراهم شود و با زمینه سازی برای ازدواج آسان جوانان، از آسیب های اجتماعی ناشی از به تأخیر افتادن ازدواج جوانان به دلیل ناتوانی در تهیه ملزومات ازدواج پیشگیری شود.

کریمی با بیان اینکه در قالب این پویش، حمایت های مادی و معنوی از خانواده های جوان و تازه شکل گرفته به عمل خواهد آمد تا در شرایط بحرانی کنونی دچار آسیب های متعدد نشوند، افزود: این پویش همچنین شامل برخی اقدامات نمادین و فرهنگی نیز می شود که با هدف فرهنگ سازی و حساس سازی جامعه نسبت به مسائل جوانان، اجرا می شود.

وی ادامه داد: برگزاری گلریزان با هدف جمع آوری کمک های نقدی و نذورات خیرین برای کمک به تهیه جهیزیه زوج های جوان خانواده های کم بضاعت، فرهنگ سازی برای آغاز زندگی مشترک بدون برگزاری مراسم در شرایط کرونا، فرهنگ سازی برای حذف رسوم دست و پاگیر ازدواج، تاکید بر جهیزیه ساده، حذف مراسم های پر هزینه و تشریفات نوظهور، معرفی و الگوسازی زندگی های موفق و پایدار که زندگی خود را ساده آغاز کرده و رفته رفته با کمک یکدیگر زندگی خود را ساخته و صاحب فرزند شده اند، ازجمله این اقدامات است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا، برگزاری جشن روز ملی ازدواج و سایر برنامه های تجمع محور ازجمله برگزاری جشنواره و ایجاد نمایشگاه، لغو شد و اقدامات به سمت فرهنگ سازی و آموزش در فضای مجازی سوق پیدا کرد.

کریمی با بیان اینکه از دیگر برنامه های ویژه هفته ازدواج در سال جاری می توان به کمپین مشاوره رایگان برا ی زوج های جوان اشاره کرد که توسط مراکز مشاوره برگزار می‌شود، افزود: کمپین رسانه‌ای با موضوع ازدواج آگاهانه و آسان، آغاز زندگی مشترک بدون تجمع و تجمل در ایام شیوع کرونا و موضوعات مربوط به فرزندآوری و دیگر موارد مربوط به ازدواج جوانان به همت سازمان های مردم نهاد جوانان، راه اندازی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*