جمعه 28 اردیبهشت 1403

پژوهش در دانشگاه ها باید به سمت حل نیازها و چالش های کشور سوق داده شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پژوهش در دانشگاه ها باید به سمت حل نیازها و چالش های کشور سوق داده شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، محمد سعید سیف مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، در نشست بررسی مسائل ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه های استان قزوین که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد؛ اظهار داشت: دانشگاه ها در راستای این ماموریت گرایی پاسخگوی نیازها و چالش‌های موجود در کشور باشند و انتظار می‌رود از امکانات علمی کشور به‌صورت مؤثر در جهت پیشبرد اهداف نظام استفاده شود.

وی گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پیشتر در حوزه آموزش فعال بودند اما در حال حاضر در مسائل علمی خودکفا بوده و انتظار و مطالبه ما از دانشگاه ها در اثربخشی و کمک به بهبود معیشت و وضعیت جامعه است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان ایده‌پرداز و اتاق‌فکر در استانداری‌ها نقش ایفا کنند تا با ایجاد زنجیره ارزش در استان، شرایط برای اشتغال پایدار میسر شود.

وی گفت: مکانیزم و روش‌های بهره‌برداری بهینه از ظرفیت دانشگاه‌ها در حال تدوین است. دانشگاه‌ها تجارب علمی خوبی در این زمینه دارند که تا به امروز جامعه نسبت به آن‌ها بی‌توجه بوده است.

محمد سعید سیف اظهار کرد: شایسته است، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی استان با تفکیک موضوعات و مسائل مشخص از توان علمی دانشگاه استفاده کنند و امیدواریم این خواسته جامعه و دانشگاه به نتیجه برسد و در پی آن اثربخشی نتایج علمی را در زندگی مردم ببینیم.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور عنوان کرد: در حال حاضر 30 هزار عضو هیئت‌علمی در وزارت علوم مشغول به فعالیت هستند و نیز 150 هزار دانشجوی دکترا و 11 هزار آزمایشگاه از امکانات زیربنایی وزارت علوم بهره می‌برند.

وی گفت: پیشرفت یک کشور به چند عامل بستگی دارد که مهمترین آنها بودجه، نیروی انسانی، تجربه انباشته و حوزه برنامه ریزی می باشد که کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته در سه حوزه بودجه، نیروی انسانی، و تجربه انباشته ضعف داشته ولی درحوزه برنامه ریزی می توانیم امیدوار باشیم با برنامه ریزی از حداقل ها به بهترین نحو استفاده کنیم.

*مهم ترین مشکل ارتباط نداشتن دانشگاه با صنعت کمبود بودجه است

سیف، مهم‌ترین مشکلات موجود بر سر راه ارتباط دانشگاه با صنعت را کمبود بودجه‌های پژوهشی، عنوان کرد و افزود: اینکه بودجه‌های پژوهشی در دولت و بخش خصوصی بسیار اندک است، نتایج آن در درازمدت مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهشی زمانی مشخص خواهد شد که دیگر محصولات تولیدی صنعتی، کیفیت مناسب برای رقابت با محصولات دنیا را ندارند و با افت کیفیت و قیمت شدید مواجه می‌شوند. با پیش‌بینی این شرایط باید درصد بودجه بیشتری را به مباحث تحقیقاتی و دانش‌بنیان اختصاص دهیم.

سیف اضافه کرد: کشورهای پیشرفته چندین برابر ایران بودجه تحقیقاتی و همچنین کارکنان تحقیقاتی دارند که نتایج آن را در پیشتازی در عرصه‌های مختلف علمی شاهد هستیم. درحالی‌که ما بدون سرمایه‌گذاری مناسب انتظار داریم به نتایج مطلوب در این حوزه دست پیدا کنیم.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: استان‌های کشور هر یک مزیت‌ها و امکانات خوبی در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارند که در خصوص نگاه علمی به این ظرفیت‌ها، کم‌توجهی شده است. دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان همکار و اتاق‌فکری برای استانداری‌ها باشند تا زنجیره ارزش در استان شکل بگیرد و در قبال آن اشتغال پایدار و درآمدزایی ایجاد شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه بین المللی امام خمینی محمد سعید سیف امور پژوهشی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است