جمعه 7 اردیبهشت 1403

پیامدهای منفی افزایش وزن در اروپا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیامدهای منفی افزایش وزن در اروپا

لندن - ایرنا - نتایج تحقیقات صورت گرفته در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، در حالی از افزایش پر شتاب آمار چاقی حکایت دارد که این مساله نه تنها امید به زندگی مردم را کاهش داده بلکه بر عملکرد مراکز آموزشی، کارایی نیروی کار و رشد اقتصادی این کشورها تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) بتازگی در گزارشی هشدار داده که آمار چاقی در میان کشورهای عضو این سازمان 58 درصد در یک دهه گذشته افزایش داشته است. اضافه وزن در کودکان هم از یک رویداد نادر به پیشامد متعارف تبدیل شده است.

چاقی مفرط که در آن شاخص توده بدن از 30 واحد فراتر می رود، اینک به یک معضل جدی برای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و فراتر از آن تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که جمعیت افراد دارای چاقی مفرط بین سال های 1980 تا 2008 دوبرابر شده است.

بر اساس داده‌های آماری این سازمان، بیش از 50 درصد مردان و زنان در قاره اروپا در سال 2008 دارای اضافه وزن و حدود 23 درصد زنان و 20 درصد مردان از چاقی مفرط رنج می‌بردند.

این گزارش حاکیست که اینک 10 تا 30 درصد بزرگسالان کشورهای عضو اتحادیه اروپا چاق مفرط و 30 تا 70 درصد آن‌ها دارای اضافه وزن هستند. در کودکان هم این مساله جاری است و از هر 3 کودک اروپایی تقریبا یک نفر دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که هر 150 دقیقه نرمش ملایم در هفته خطر مشکلات قلبی را 30 درصد، خطر دیابت را تا 27 درصد و بیماری های مرتبط با سرطان را بین 21 تا 25 درصد کاهش می‌دهد. این تمرینات همچنین باعث تقویت سلامت روانی، کاهش استرس، اضطراب و افسردگی، و تاثیرات آلزایمر را به طور بالقوه کم می‌کند.

این در حالیست که تحقیقات در اروپا نشان می‌دهد بیش از یک سوم بزرگسالان به مقدار کافی فعالیت ندارند. این پدیده برآمده از زندگی‌های مدرن جوامع بشری و نتیجه کاهش «نقش ترددهای فعال» مانند پیاده روی و دوچرخه سواری است که سهم به سزایی در مدیریت وزن ایفا می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در رابطه با شیوه جلوگیری و مدیریت چاقی در کشورها بر لزوم همکاری‌های هماهنگ دولت‌ها، جوامع، رسانه‌ها و بخش‌های خصوصی برای نظارت بیشتر بر تغذیه افراد و میزان فعالیت فیزیکی آن‌ها تاکید دارد.

چاقی مفرط معضل کودکان انگلیسی 

تازه‌ترین نتایج تحقیقات سازمان بهداشت عمومی انگلیس نشان می دهد که 60 درصد کودکان این کشور که در آخرین مقطع ابتدایی به سر می‌برند از چاقی مفرط رنج می‌برند. جرمی هانت وزیر بهداشت پیشین انگلیس هشدار داده که آمار کودکان چاق در انگلیس از آمریکا بیشتر شده است.

این در حالیست که کارشناسان نسبت به تبدیل شدن این پدیده به یک روال عادی هشدار داده و گفته‌اند که اگر جلوی آن گرفته نشود سه چهارم مردان و دو سوم زنان انگلیسی در سال 2030 از اضافه وزن رنج خواهند برد.

طبق یافته‌های سازمان جهانی بهداشت، اعتیاد و پیشروی انگلیسی‌ها در مصرف مشروبات الکلی نیز معضل دیگری برای اضافه وزن آن‌ها عنوان شده است. این سازمان بین‌المللی می‌گوید مردم انگلیس 24 درصد بیشتر از سایر کشورهای اروپایی الکل مصرف می‌کنند.

چالش‌ها و پیامدهای چاقی 

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه معتقد است که برای جلوگیری از افزایش آمار چاقی در کشورها، دلایل محکمی بلحاظ اقتصادی برای دولت‌ها وجود دارد. تحقیقات این سازمان در بین 52 کشور نشان می‌دهد که چگونه چاقی نه تنها امید به زندگی مردم را کاهش داده که بر عملکرد مراکز آموزشی، کارآیی نیروی کار و رشد اقتصادی کشورها تاثیر منفی می‌گذارد.

این تحقیقات حاکیست که افزایش اضافه وزن در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، 3.3 درصد رشد اقتصادی آن‌ها را کاهش می دهد و اگر دولت‌ها به این مساله رسیدگی نکنند 92 میلیون نفر را تا سال 2050 قربانی کرده و امید به زندگی را به میزان 3 سال کاهش می دهد.

در زمان حاضر بیش از نیمی از جمعیت 34 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اضافه وزن داشته و از هر چهار نفر، یک نفر از چاقی مفرط رنج می‌برد. میانگین چاق‌های مفرط در کشورهای یادشده از 21 درصد در سال 2010 به 24 درصد در سال 2014 رسیده است و به این ترتیب اینک 50 میلیون نفر بیشتر به چاقی مفرط مبتلا هستند.

تحقیقات سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بیانگر آن است که افراد چاق بار مضاعفی را برای سازمان‌های بهداشتی کشورها ایجاد می‌کنند. چون آن‌ها نیاز بیشتری به خدمات درمانی داشته و دو برابر افراد عادی به دارو وابسته هستند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در 52 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، گروه 20 و اتحادیه اروپا، افراد چاق 70 درصد هزینه‌های مربوط به درمان دیابت، 23 درصد بیماریهای عروقی و 9 درصد بیماریهای سرطانی را به خود اختصاص داده و سالانه بالغ بر 425 میلیارد دلار خرج برای دولت‌ها می‌تراشند.

سایر چالش‌های چاقی بر اساس یافته‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه عبارتند از:

  • 13 درصد کودکانی که دارای وزن متناسبی هستند عملکرد بهتری در مراحل تحصیلی داشته و عموما مقاطع آموزشی عالی را طی می‌کنند. اما کودکان چاق کمتر از زندگی خود راضی بوده، حدود 4 برابر بیشتر از دیگران مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و در نتیجه بازدهی آموزش آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • 8 درصد افراد چاق که از یک بیماری مزمن رنج می‌برند از شانس کمتری برای استخدام برخوردار هستند. افراد چاق شاغل نیز تا حداکثر 3.8 درصد از راندمان کاری پایین‌تری برخوردار می‌باشند. 
  • اگر این تحولات را به زبان آمار تبدیل کنیم میانگین خسارت سرانه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به عبارتی 863 دلار خواهد بود.
  • اضافه وزن و شرایط ناشی از آن رشد اقتصادی کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه را 3.3 درصد کاهش داده و دولت‌ها ناگزیر یک درصد از درآمد حاصل از دریافت مالیات را باید صرف درمان این افراد کنند 

دانشمندان پیش‌بینی می کنند که آمار چاقی مفرط بین سال‌های 2030 تا 2052 برای مردان و در سال‌های 2026 تا 2054 برای زنان به اوج می‌رسد. این موج از هلند آغاز و دامنه آن به آمریکا، انگلیس و سوئیس خواهد رسید.

این در حالیست که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ادعا می‌کند تخصیص هر یک دلار اعتبار برای جلوگیری از ابتلا به چاقی 6 دلار آورده مالی خواهد داشت و به تنهایی یک سرمایه گذاری ارزشمند برای دولت‌ها به شمار می‌رود.

*س_برچسب‌ها_س*
پیامدهای منفی افزایش وزن در اروپا 2