جمعه 1 تیر 1403

پیرترین شاه‌بابون دنیا در باغ‌وحش آریزونا با 37 سال سن / عکس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پیرترین شاه‌بابون دنیا در باغ‌وحش آریزونا با 37 سال سن / عکس

شاه‌بابون باغ‌وحش آریزونا اخیرا 37 ساله شد و نام پیرترین میمون شاه‌بابون را در کتاب رکوردهای گینس به خود اختصاص داد.

نادیا زکالوند: شاه‌بابون، نوعی بوزینه درشت‌اندام آفریقایی است که بیشتر در کامرون، گابن، گینه استوایی و کنگو یافت می‌شود. طول عمر متوسط این حیوان حدود 18 سال است. در باغ‌وحش فونیکس آریزونا، شاه‌بابون ماده‌ای زندگی می‌کند که توانسته به 37 سالگی برسد و لقب پیرترین شاه‌بابون زنده دنیا را به‌دست آورد.

این شاه‌بابون که آن را «نیکی» صدا می‌زنند، سال 1987 در باغ‌وحش اورگان متولد شد و از 6 سال پیش تاکنون به باغ‌وحش فونیکس منتقل شده است.

شاه‌بابون‌ها دسته بزرگی از میمون‌های نوع بوزینه را تشکیل می‌دهند. «ویکتوریا» خواهر ناتنی نیکی هم تا 35 سالگی عمر کرد و سال 2022 مرد. این دو تا بوزینه با هم از باغ‌وحش اورگان به آریزونا آورده شده بودند.

درواقع آب‌وهوای باغ‌وحش فونیکس در آریزونا برای حفظ سلامتی این میمون‌ها بهتر است. آریزونا سرمای سخت و طاقت‌فرسا ندارد و بدن این نوع بوزینه، به‌ویژه مفاصل آنها، تحت تاثیر منفی سرما قرار نمی‌گیرد.

نیکی در این باغ‌وحش زندگی روزمره خوبی دارد و توانسته به 37 سالگی برسد و رکوردهای گینس پیرترین بوزینه زنده را به نام خود ثبت کند. شاه‌بابون قبلی که این رکورد را داشت، در 40 سالگی به این لقب رسید و پس از مدتی در سال 2004 بر اثر کهولت درگذشت.

منبع:

upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1920089
پیرترین شاه‌بابون دنیا در باغ‌وحش آریزونا با 37 سال سن / عکس 2
پیرترین شاه‌بابون دنیا در باغ‌وحش آریزونا با 37 سال سن / عکس 3
پیرترین شاه‌بابون دنیا در باغ‌وحش آریزونا با 37 سال سن / عکس 4