سه‌شنبه 10 مهر 1403

پیشران‌های توسعه شهرستان‌های غربی استان اصفهان تعیین شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیشران‌های توسعه شهرستان‌های غربی استان اصفهان تعیین شد

اصفهان - ایرنا - گردشگری، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و آب و فاضلاب بعنوان پیشران‌های توسعه شهرستان‌های غربی و شمال غربی استان اصفهان تعیین شد.

رییس دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پیشران‌های توسعه با هدف انطباق اسناد بالادست و شناسایی و استفاده کامل از ظرفیت‌های مناطق جهت ایجاد توسعه متوازن در استان، تعیین می‌شود.

احمد فروزنده با بیان اینکه شهرستان‌های استان اصفهان به هفت منطقه تقسیم شدند، اظهار داشت: برای هر یک از این منطقه‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، پیشران های توسعه در همفکری با مسوولان، نخبگان و فعالان آن مناطق تعیین می‌شود تا برنامه‌های لازم برای تحقق آنها، تدوین و اجرا شود.

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: منطقه 6 شامل شهرستان‌های گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت است.

فروزنده با اشاره به اینکه این شهرستان‌ها دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه شرایط اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی هستند، تصریح کرد: بهمین دلیل، گردشگری بویژه گردشگری سلامت بعنوان اولویت پیشران توسعه در این منطقه تعیین شد.

وی به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی این منطقه نیز اشاره و اضافه کرد: مقرر است 2 پروژه ملی ریلی شامل ارتباط اصفهان - داران - ازنا و اصفهان - گلپایگان - خمین - اراک در این منطقه اجرا شود که به توسعه سایر بخش‌ها از جمله گردشگری نیز کمک بسیاری می‌کند.

این کارشناس به ظرفیتهای کشاورزی منطقه غرب استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: عمده محصولات کشاورزی این منطقه، سیب زمینی و پیاز است و می‌توان از این ظرفیت برای توسعه این شهرستان‌ها بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی نیز برای توسعه بخش صنعت و طرح‌های آب و فاضلاب مانند بازچرخانی آب در منطقه 6 استان وجود دارد، افزود: پس از تعیین پیشران‌های توسعه این شهرستان‌ها، اهداف کمی و کیفی آنها تدوین شده و به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود تا برنامه‌های خود را برای تحقق آنها اعلام کنند.

استان اصفهان در سال 96 بر اساس همزیستی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و محیطی به هفت منطقه تقسیم و مطالعات مقدماتی درباره هریک از آنها انجام شد. منطقه یک استان شامل شهرستان اصفهان، منطقه 2 شامل خمینی‌شهر، فلاورجان، لنجان و مبارکه، منطقه سه شامل برخوار، تیران و کرون، شاهین‌شهر و میمه و نجف‌آباد، منطقه چهار شامل شهرضا، سمیرم و دهاقان، منطقه پنج شامل اردستان، خور و بیابانک و نایین، منطقه 6 شامل بویین و میاندشت، فریدن، فریدونشهر، خوانسار، چادگان و گلپایگان و منطقه هفت شامل آران و بیدگل، کاشان و نطنز است. این استان با پنج میلیون تن جمعیت در 24 شهرستان، بعنوان یکی از قطب‌های صنعتی، گردشگری و علمی کشور از مناطق پر ظرفیت برای سرمایه‌گذاری است.

شهرستان‌های گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در غرب و شمال غربی استان اصفهان و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل است.

*س_برچسب‌ها_س*