جمعه 8 تیر 1403

پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز ثبت فناوری با همکاری قوه قضاییه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز ثبت فناوری با همکاری قوه قضاییه

تهران - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی گفت: آمادگی داریم با همکاری قوه قضاییه مرکز ثبت فناوری (پتنت) را دایر کنیم که برای راه‌اندازی آن، نیروی انسانی، هزینه و ارزیابی‌ها توسط این نهاد تأمین می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد کاظمی فرد معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات با همراهی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی روز چهارشنبه در سفری یک‌روزه به استان البرز از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی بازدید کرد.

جهاددانشگاهی آماده پذیرش ماموریتی ملی است  دهقانی فیروزآبادی در این مراسم از جهاددانشگاهی به عنوان نهادی مظلوم یاد کرد و گفت: این نهاد همواره مورد عنایت رهبر انقلاب قرار داشته و تنها نهاد علم و فناوری مولود انقلاب اسلامی است که با حاکمیت ارتباط مستقیم دارد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جهاد دانشگاهی گفت: یک منظومه 70 صفحه‌ای از فرمایشات رهبری در رابطه جهاددانشگاهی را داریم و با وجود آنکه در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف این نهاد را تخریب کردند، اما تنها کسی که توجه ویژه‌ای به آن داشت و دارد رهبر انقلاب بود.

وی با بیان اینکه دلیل این باور ساختار این نهاد است که راه‌حلی برای مسائل کشور به شمار می‌رود، افزود: در کشور مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌گذاری توسعه خوبی داشته‌اند، اما من به‌عنوان فردی که بیش از 23 سال است در این زیست‌بوم زیسته است اعتقاددارم مدل توسعه پارک‌های علم و فناوری که برگرفته از اقتصاد سرمایه‌داری آمریکاست با بوم کشور ما همخوانی ندارد.

دهقانی فیروزآبادی در این زمینه به مدل کشورهای اروپایی، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اشاره کرد و گفت: آنها برای حل مسائل فناوری کشورشان به فکر ایجاد مجموعه‌ها و سازمان‌های عمومی غیردولتی رفته‌اند که آن‌ها متولی تقسیم‌کار ملی شده‌اند. این نگاه قطعاً هزینه‌های کمتری دارد و زودتر به سرانجام می‌رسد و نیازهای واقعی‌تری را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نیز با همین هدف تأسیس شد و مأموریت‌هایش موردبازنگری قرار گرفت تا رابطی شود بین جامعه و صنعت ازیک‌طرف و علم و فرهنگ از طرف دیگر ادامه داد: این نهاد کاملاً با ادبیات علم و فناوری آشناست، تکنولوژی و زبان شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها را می‌فهمد، از طرفی ادبیات بازار، زبان مشتری، مواردی همچون ضمانت دادن و تعهد دادن و ساخت و تولید را خصوصاً در کشورمان که عموماً صنعت و اقتصاد دولتی است، می‌داند.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد مورد اعتماد است افزود: یک پروژه ملی چند هزار میلیارد تومانی را نمی‌توان به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار کرد، ولی می‌توان آن را به یک‌نهاد عمومی غیردولتی مثل جهاددانشگاهی سپرد تا در کنار آن تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه در کشور نهادهای توسعه پول، علم و تکنولوژی خوب گسترش داده شده‌اند، به معاونت علمی و فناوری و صندوق شکوفایی و نوآوری اشاره کرد و گفت: توسط آنها اقدامات بسیار ارزشمندی انجام‌شده است، اما در نظام توسعه نوآوری موفق نبوده‌ایم که جهاددانشگاهی تلاش دارد در این مسیر حرکت کند.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر این که به این نهاد همچون یک پارک علم و فناوری نگاه نشود گفت: جهاددانشگاهی یک مجموعه گسترده ای در کل کشور است که شبکه کشوری قوی دارد و در کنار دانشگاه‌های بزرگ فعالیت می‌کند و مسئولان نظام به آن اعتماد دارند و بسیار خوشنام است.

وی با بیان اینکه این نهاد با حدود هفت هزار نیروی انسانی توانمند در چهار حوزه اصلی پزشکی و سلامت؛ غذا و کشاورزی؛ صنعت و علوم انسانی و مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارد، گفت: در حوزه‌های اشاره شده اقدامات ارزشمندی انجام داده‌ایم و در این راستا آماده پذیرش مأموریت‌های ملی هستیم.

چهار پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با قوه قضائیه

دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش چهار پیشنهاد برای توسعه همکاری با قوه قضائیه داد و گفت: متأسفانه نظام ثبت اختراع در کشورمان کارایی لازم را ندارد و ما نظام ثبت فناوری (پتنت) نداریم، به همین دلیل این آمادگی وجود دارد تا با همکاری جهاددانشگاهی و قوه قضاییه یک مرکز ثبت فناوری (پتنت) دایر کنیم که برای راه‌اندازی آن مکان، نیروی انسانی، هزینه و ارزیابی‌ها توسط این نهاد تأمین می‌شود و ما ضمانت می‌کنیم که در صورت خطا خسارت پرداخت شود. رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این مرکز، ثبت فناوری بیمه خواهد شد افزود: در این زمینه لازم است این مرکز زیر نظر قوه قضائیه باشد تا مدرک آن همانند یک سند خانه در محاکم ارزش و اعتبار پیدا کند.

وی استفاده از ظرفیت‌های مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) را موضوع دیگری برای همکاری مشترک در حوزه‌های پیشگیری و پیش‌بینی وقوع جرم، آسیب‌شناسی مرتبط ذکر کرد و گفت: همچنین این نهاد با داشتن یک شبکه آموزشی بزرگ با 2 هزار نیروی انسانی توانمند می‌تواند شبکه آموزش‌های قبل از ازدواج را بر عهده بگیرد و تضمین دهد که این آموزش‌ها منجر به کاهش آمار طلاق در محاکم قضایی شود.

دهقانی فیروزآبادی در پیشنهاد دیگر خود به همکاری برای آموزش زندانیان و کارآفرینی برای آنها و خانواده‌شان اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش و اشتغال این افراد سبب می‌شود تا زندان رفتن یک عضو خانواده باعث آسیب به‌کل خانواده‌اش نشود.

تاکید معاون قوه قضاییه برای ایجاد تعامل دوطرفه 

در ادامه این مراسم کاظمی فرد معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات نیز با استقبال از پیشنهادهای ارایه شده به ایجاد تعامل دوطرفه برای حل مشکلات فناورانه قوه قضاییه و همچنین حل معضلات دانش‌بنیان‌ها تأکید کرد. وی با بیان اینکه در حوزه فناوری به دنبال مجموعه‌هایی هستیم که بتوانند کار کنند افزود: قوه قضاییه به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تأکید ویژه‌ای دارد و در زمینه‌هایی چون تولید داخلی پابند هوشمند زندانیان پیگیر توسعه فعالیت‌ها هستیم. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه ژنتیک اقدامات خوبی توسط پزشکی قانونی آغازشده و می‌توان از ظرفیت‌های متقابل استفاده کرد افزود: در حوزه پایش تصویری نیز با چالش‌هایی مواجه هستم و زمینه توسعه فعالیت‌ها وجود دارد. کاظمی فرد ادامه داد: در زمینه‌های مختلفی چون ابزارهای بازرسی یا استفاده از گیاهان دارویی برای درمان اعتیاد نیاز به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌هایی همانند جهاددانشگاهی است. وی با بیان اینکه فناوری و مخصوصاً فناوری اطلاعات می‌تواند محور تحول باشد افزود: در برخی زمینه‌ها به لبه تکنولوژی کشور رسیده‌ایم و رئیس قوه قضاییه نیز بر این امر تأکیددارند که حوزه تکنولوژی را با درک دقیق پیگیری کنیم. کاظمی فرد در ادامه راه‌اندازی سامانه مدیریت الکترونیک پرونده‌های قضایی را یکی از افتخارات این مجموعه برشمرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه در ابتدا با سه تن از نخبگان دانشگاهی شروع شد و در این زمینه می‌توانیم از مدل جهاددانشگاهی برای جذب نخبگان استفاده کنیم. وی در این رابطه یکی از حوزه‌هایی که جهاددانشگاهی می‌تواند با قوه قضاییه همکاری کند را تأمین نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: دو سال است درزمینه ارتباط حاکمیت با بخش خصوصی ورود کرده‌ایم که به‌خوبی در حال انجام است و در پی توسعه آن هستیم. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات ضمن قدردانی از مجموعه جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز گفت: آنچه در این مجموعه نشان داده شد، بیش از توقع من بود و از بازدید از ایسپا (مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران) نیز استقبال می‌کنم. کاظمی فرد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از دانش‌بنیان‌ها در امور، گفت: تا پایان سال فرصت ارائه گزارش عملکرد در این زمینه‌داریم و باید با ایجاد تعامل دوطرفه و همکاری با جهاددانشگاهی به حل مشکلات قوه قضاییه و از طرفی حل معضلات دانش‌بنیان‌ها با استفاده از ظرفیت قوه قضاییه بپردازیم. برای این منظور از برپایی جلسات منظم با جهاددانشگاهی استقبال می‌کنیم.

وی گفت: به عنوان قوه قضائیه وظیفه دفاع از تکنولوژی و فناوری را داریم و مدافع مجموعه‌های دانش‌بنیان هستیم. به گزارش ایرنا، معاون قوه قضائیه با همراهی رییس جهاددانشگاهی و مدیران ارشد این نهاد از برخی دستاوردهای جهاددانشگاهی در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی بازدید کردند و معاون پژوهش و فناوری و رییس مجتمع نیز به تشریح دستاوردهای اشاره شده پرداختند.

برچسب‌ها