شنبه 14 مهر 1403

پیشگیری از جرم کم هزینه‌ترین راه دستیابی به امنیت پایدار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیشگیری از جرم کم هزینه‌ترین راه دستیابی به امنیت پایدار است

زنجان - ایرنا - فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: پیشگیری از وقوع جرم، اصلی‌ترین و کم هزینه‌ترین راه رسیدن به امنیت پایدار در جامعه است و نباید از این امر مهم غافل شد.

سردار رحیم جهانبخش، روز سه شنبه در سومین جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان که با حضور رییس کل دادگستری، دادستان و مسوولان قضایی استان در محل دادگستری برگزار شد، فرهنگ سازی و آموزش را یکی از مهمترین راهکارهای نهادینه شدن قانون‌مداری در جامعه خواند و افزود: آگاهسازی، خودکنترلی و صیانت، از عوامل مهم در پیشگیری از وقوع جرم است.

وی با تاکید براینکه پیشگیری از وقوع جرم موثرترین و بهترین راه مبارزه و مقابله با رفتارهای کجروانه و ناهنجاری های اجتماعی است، اظهار داشت: عدالت و امنیت، حاصل تعامل دستگاه قضا و پلیس است و در حقیقت عمل به قانون موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.

سردار جهانبخش با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش می‌تواند در تقویت قانونمداری در جامعه کارساز باشد، شناسایی و توجه به بستر های وقوع جرم را از ضروریات دانست و افزود: شناسایی و توجه مضاعف به بسترها و زمینه های آسیب و جرایم به منظور پیشگیری از بروز و تشدید آن، از ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی یکی از عوامل اساسی تاثیر گذار در کاهش جرم و در نتیجه افزایش امنیت اجتماعی به شمار می آید، تصریح کرد: تردیدی نیست که اگر همت عمومی در سطح جامعه ایجاد شود پلیس در کنار مردم و سایر دستگاه ها می تواند در بحث پیشگیری از جرایم موفق تر عمل کند.

سردار جهانبخش با اشاره به اینکه امنیت و احساس امنیت در یک جامعه مستلزم همکاری و هماهنگی بین تمام ارگان‌هایی است که در حد و اندازه خود می توانند در تامین امنیت ملی یا اجتماعی تاثیرگذار باشند، تاکید کرد: با توجه به تحولات سریع جوامع در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی، روش های مدرن و نوینی هم برای تحقق نظم و امنیت عمومی و پاسخگویی به مطالبات زندگی اجتماعی مردم ایجاد شده است.

فرمانده انتظامی استان زنجان به موضوع پیشگیری از جرم و ارتباط آن با قانون پذیری در جامعه پرداخت و گفت: نیروی انتظامی و دستگاه قضا موجب استحکام، حفظ و ارتقاء سطح امنیت در جامعه می شود.

رییس کل دادگستری استان زنجان نیز بر اجرای دقیق مصوبات ستاد پیشگیری از جرم تاکید کرد و گفت: نباید از آسیب‌های اجتماعی غفلت کنیم و امروز زنجان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به توفقیات بالای دست یافته است و نسبت به گذشته از شرایط مطلوبی برخوردار است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه زنجان می‌تواند در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور نمونه باشد، افزود: امروز نیازمند جلب رضایت عمومی مردم نسبت به حاکمیت هستیم و ترک فعل از سوی مسوؤلان منجر به نارضایتی خواهد شد و قانون برای این افراد مجازات‌هایی پیش بینی کرده است.

وی با تقدیر از پیگیری‌ها و تلاش اعضای ستاد پیشگیری از جرم استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروز به خاطر شیوع ویروسکرونا، کشور شرایط خاصی را دارد و بطور قطع اقدامات پیشگیرانه در این حوزه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی برای رعایت فاصله‌های اجتماعی و موارد بهداشتی امری بسیار مهم و ضروری است.

رییس ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان با تسلیت درگذشت مرحوم محمد احمدی از قضات توانمند دادگستری، یکی از کارکنان خدوم نیروی انتظامی استان بر اثر ابتلا به کرونا همچنین شهدای حوزه سلامت، اتخاذ تصمیمات منطقی، واقعی و پیشگیرانه در شرایط کنونی کشور را خواستار شد.

*س_برچسب‌ها_س*