پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پیش بینی عبور تورم ازسقف تعیین شده بانک های مرکزی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به نقل از بلومبرگ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد بانک‌های مرکزی سراسر دنیا باید مبارزه علیه تورم را علی‌رغم آسیب دیدن اقتصادهایشان ادامه دهند.

این سازمان پیش‌بینی خود از تورم در سال آینده میلادی را افزایش داد و اعلام کرد انتظار می‌رود افزایش قیمت‌ها در سال جدید بالاتر از هدف تعیین‌شده توسط بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا باشد. روند رشد اقتصادهای دنیا به‌خاطر سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی کند خواهد شد، اما احتمالاً هیچ رکودی در کار نخواهد بود.

دنیا در این هفته شاهد افزایش نرخ بهره توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی بوده‌است. سوئد، نیوزیلند و آفریقای جنوبی و همچنین پاکستان و نیجریه نرخ بهره بانکی را بالا برده‌اند. اما از طرف دیگر، ترکیه نرخ بهره را 150 واحد پایین آورده است.

فعالیت‌های تجاری در آمریکا برای پنجمین ماه پیاپی در نوامبر به‌دنبال کاهش تقاضا محدود شده‌است. سفارش کارخانه‌های آمریکا برای تجهیزات در ماه اکتبر افزایش یافته که نشان می‌دهد هزینه‌های سرمایه‌ای در شرایط بالا رفتن هزینه وام گیری و بی‌ثباتی‌های اقتصادی همچنان باقی هستند.

کسب‌وکارها در منطقه یورو شاهد آرام شدن روند رکود اقتصاد به‌دنبال پایین آمدن نسبی تورم هستند. شاخص تولید و خدمات در اروپا به‌طرز غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر افزایش یافته است.

بانک مرکزی چین برای دومین بار در سال جاری میلادی میزان پول نقدی را که بانک‌ها در ذخایر خود نگه‌داشته اند کاهش داده است، بدین‌ترتیب حمایت بیشتری از اقتصاد آسیب‌دیده این کشور از بحران کرونا انجام می‌شود.

استرالیا هزینه زیادی برای جذب گردشگران هندی به سواحل خود کرده و یک قرارداد تجاری هم با انگلیس پس‌از برگزیت امضا کرده‌است. همچنین بازارهای جدیدی در خاورمیانه طی اختلاف تجاری این کشور با چین باز شده‌است. اما صادرکنندگان این کشور هنوز هم با مشکل مواجه هستند.

در میان اقتصادهای نوظهور، شیلی سردمدار کاهش نرخ بهره در سال آینده میلادی است، چون تورم در این کشور کاهش یافته و اقتصاد آن روند بهبودی را پیش گرفته است. اقتصاد مکزیک هم با صادرات قایق، وسایل نقلیه و قطعات کامپیوتر روبه‌رشد است که نشان‌دهنده افزایش تقاضای آمریکا برای محصولات صنعتی از سوی همسایه جنوبی خود است.