یک‌شنبه 27 خرداد 1403

پیگیری‌های «دانا» نتیجه داد؛ تهیه طرح «چادر؛ کالای فرهنگی» در مجلس

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پیگیری‌های «دانا» نتیجه داد؛ تهیه طرح «چادر؛ کالای فرهنگی» در مجلس

بعد از پیگیری موضوع قیمت بالای چادر مشکی و مشکلات آن برای بانوان، مشخص شده است که گروهی از نمایندگان مجلس به دنبال تهیه طرحی برای حل این معضل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی انتشار سلسله گفتگوها و گزارش‌های گروه فرهنگ و هنر «دانا»، در خصوص اوضاع نابسامان بازار چادر مشکی و قیمت بالای آن و نیز انتقادات فعالان این بخش، حالا خبری منتشر شده که گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال تهیه طرحی هستند تا بر اساس آن، چادر در گروه محصولات فرهنگی قرار گرفته و از مالیات معاف شود.

پیش از این، اسدالله سلیمانی تولیدکننده و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف، در گفتگو با دانا، به این نکته اشاره کرده بود که «متأسفانه هر چند چادر نماد و هویت یک بانوی ایرانی است، اما کالای فرهنگی به حساب نیامده و به همین دلیل از حمایت کالاهای فرهنگی نیز برخوردار نیست، به همین دلیل در سال 97 علی رغم وارد کردن کالاهای فراوان، این کالای کاملا فرهنگی در سبد اجناس وارداتی قرار نگرفت».

سلیمانی همچنین با درخواست از مجلس برای توجه به این معضل گفته بود «گر امروز چادر و دیگر محصولات عفاف و حجاب یک کالای فرهنگی در نظر گرفته می‌شد، قطعا معاف از مالیات بوده و امتیازات محصولات فرهنگی نصیب این حوزه و در نهایت نصیب مصرف کننده می‌شد. حق بانوان ایرانی بر سر کردن چادرهای بی‌کیفیت با قیمت‌های نامناسب نیست».

*چادر کالای فرهنگی می‌شود

بعد از انتشار این گفتگوها، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با فارس، از تهیه طرحی به صورت فوریت توسط گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم خبر داد که در آن از چادر به‌عنوان کالای فرهنگی حمایت می‌شود و افزود: این طرح به‌صورت مقدماتی در مرحله تدوین و کار کارشناسی است و درصدد تشکیل کارگروهی متناظر با محتوای کاربردی و فرهنگی با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بدنه کارشناسی و پژوهشگران حوزه پوشش اسلامی و طراحان پوشش‌های اسلامی هستیم. وقتی چادر کالای فرهنگی باشد می‌تواند نقش خود را به‌عنوان نمادی از فرهنگ در جامعه ایفاء و از موانع اقتصادی عبور کند.

وی اطلاعات و جزئیات طرح را به زمان تقدیم به هیئت‌رئیسه مجلس موکول کرد و گفت: با تصویب قانونی که چادر و نظایر آن کالای فرهنگی محسوب شود، زیرساخت قانونی مناسبی برای رفع موانع تولید در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده، ایجاد و بر اساس این مهم حوزه بازار توسعه و نیازهای معنوی و فرهنگی جامعه در سایه یک صنعت فرهنگی مصون از مشکلات اقتصادی تا حدود قابل توجهی رفع می‌شود.

////////////