پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

چرایی جذابیت تهران برای مسکو؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
چرایی جذابیت تهران برای مسکو؟

امضای توافقنامه جامع راهبردی جدید ممکن است چشم انداز اقتصادی بین روسیه و ایران را تغییر ندهد، به ویژه از آنجایی که هر دو کشور همچنان با تحریم های آمریکا و بین المللی مواجه هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، روابط اقتصادی رو به رشد روسیه و ایران که ناشی از منافع متقابل در بخش‌های مختلف، به‌ویژه انرژی است، برجسته شده است. هر دو کشور می خواهند روابط اقتصادی خود را با تکیه بر برنامه هایی جهت افزایش تجارت، سرمایه گذاری های مستقیم و موافقت نامه های مالی تقویت کنند. پیش بینی می شود به زودی یک توافقنامه راهبردی جامع امضا شود که مرحله جدیدی را در همکاری دو بازیگر به ویژه در امور اقتصادی رقم بزند. با این حال، در رابطه با وضعیت کنونی روابط اقتصادی بین دو کشور، پیشینه تاریخی آنها و چگونگی تحول این روابط، سؤالات مهمی وجود دارد.

عرب نیوزدر باب همکاری ایران و روسیه نوشته، با نگاهی به دوران قبل از انقلاب اسلامی، تجارت بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی به ویژه در مقایسه با تجارت ایران با کشورهای غربی مانند آمریکا، اروپا و ژاپن نسبتاً محدود بود. اتحاد جماهیر شوروی به ایران پیشنهادهایی چون کمک به تاسیس شرکت ذوب آهن اصفهان در ازای گاز ایران را ارائه داد. اما روابط اقتصادی شان محدود ماند. پس از انقلاب 1979 ایران، روابط اقتصادی روسیه و ایران رشد چشمگیری نداشت. طی چهار دهه گذشته، علیرغم افزایش جزئی، حجم تجارت بین دو کشور در حد متوسط باقی مانده است. میزان رشدی که در مقایسه با شرکای تجاری اصلی هر دو کشور ناچیز است. در سال 2022، حجم تجارت جهانی روسیه به 800 میلیارد دلار رسید، در حالی که تجارت این کشور با ایران کمتر از 3 میلیارد دلار بود. این نشان دهنده نقش نسبتا ناچیز ایران در روابط تجاری کلی روسیه است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پس لرزه‌های خیز پزشکیان برای تنش زدایی با غرب / کرملین به هراس افتاده است؟» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.