یک‌شنبه 15 مهر 1403

چرا آمریکایی‌ها خواستار زندانی شدن ترامپ هستند؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چرا آمریکایی‌ها خواستار زندانی شدن ترامپ هستند؟

تهران - ایرنا - طی روزهای گذشته در شهر «هوستون» ایالت تگزاس؛ ایالتی که طرفدار دونالد ترامپ به شمار می رود، معترضان یه سیاست‌های تبعیض و سوءمدیریت کاخ سفید با اضافه کردن کلماتی به یک بنر تبلیغاتی حامی ترامپ، آن را به بنر ضد ترامپ تبدیل کردند که بر روی آن نوشته شده «ترامپ باید به زندان بیفتد».

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اکنون این پرسش از سوی کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا مطرح است که چرا در ایالتی که به نظر هوادار ترامپ است، چنین بنر تبلیغاتی با دست کاری به یک بنر ضد ترامپ تبدیل شده اما پاسخ را می توان در سوء مدیریت، نزدیک به چهار سال گذشته رئیس جمهوری آمریکا دانست.

ناظران سیاسی براین باورند تصمیم گیری و اتخاذ سیاست های جنجال برانگیز ترامپ چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی اکنون در میان جامعه آمریکا ریشه دوانده بطوری که حتی هواداران وی در نظرسنجی هایی روزانه نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری از وی روی برگردانده اند.

حس نهفته نژادپرستی

جامعه آمریکا که اکنون کمتر از یکماه دیگر خود را در آستانه برگزاری انتخابات می بیند، ملتهب از نژادپرستی نظام مند است، اتفاقی که پنجم خرداد با قتل جرج فلوید شهروندسیاهپوست ایالت مینه سوتا به دست پلیس سفید پوست جرقه اعتراض های سراسری در آمریکا زده شد که تا به امروز شهر پورتلند را به کانون این التهاب بدل ساخته است.

ابتلا و جان باختن روزانه هزاران نفر به کووید -19

یکی دیگر از مواردی که کارشناسان و رسانه های آمریکایی اتفاق نظر مشترکی دارند، سوء مدیریت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا بوده است که تاکنون بیش از 8 میلیون نفر در آمریکا به کووید -19 مبتلا و از این تعداد نیز بیش از 224هزار نفر جان باخته اند.

ترامپ که در یازدهم مهرماه خود از ابتلا به کووید -19 خبر داده بود، تحلیلگران، رسانه ها و جامعه آمریکا بویژه نحوه درمان وی با دید تردید ابتلا ترامپ به این ویروس نگریسته است.

ترامپ که پس از ابتلا به کووید -19 و اعلام پزشکان به بهبود وی، در کارزارهای انتخاباتی بدون توصیه نکات بهداشتی از جمله نزدن ماسک ظاهر می شود، جامعه آمریکا باتوجه به شدت گرفتن شیوع و آمار جان باختگان به ویروس کرونا هرچه بیشتر به دیده خشم به وی می نگرند.

سیاستمداران، آمریکا را نا امن می دانند

حضور نزدیک به چهارساله ترامپ در کاخ سفید چنان تاثیراتی در زمینه های مختلف سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد و بسیاری موارد دیگر گذارده که اکنون سیاستمدارانی که به افرادی تندرو در آمریکا شناخته می شوند درباره تصمیماتی که وی اتخاذ کرده هشدار می دهند.

جان بولتون مشاور اخراج شده امنیت ملی کاخ سفیدیکشنبه (27 مهر) در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (NPR) نسبت به عملکرد ضعیف دولت ترامپ گفت: من فکر نمی‌کنم که امروز آمریکا از چهار سال پیش امن‌تر باشد.

بولتون در ادامه افزود: مشکل این است که هیچ راهبرد مشخصی در دولت ترامپ وجود نداشته است، به طوری که در مجموعه تصمیماتی که گرفته واقعا از الگویی پیروی نکرده تا ما را در یک دوره زمانی پایدار به سمت موقعیتی قدرتمندتر در سطح بین‌المللی سوق دهد.

نگرانی آمریکایی ها از رفتارهای مستبدانه ترامپ 

نوع برخوردی که ترامپ با بحران هایی که برخاسته از سوءمدیریت وی بویژه در زمینه دو بحران اخیر شیوع کرونا و اعتراض های سراسی عدالتخواهی و علیه نژادپرستی داشته باعث شده تا ده ها هزار نفر از زنان آمریکایی در مخالفت با وی تظاهرات داشته باشند.

زنان مخالف ترامپ که به زنان «مارسم معروف هستند روز شنبه با حضور در خیابان های واشنگتن با دست داشتن بنرهایی تحت عنوان "ترامپ پنس هم اکنون خارج شوید" اعتراض خود نسبت به انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات را اعلام کردند.

تحلیلگران و رسانه های آمریکایی رفتارهای ترامپ را برخوردی مستبدانه، سرکوبگرانه و بدور از ارزش های دموکراسی در این کشور دانسته و به خوی نهفته نژادپرستانه ترامپ اشاره کرده و این نگرانی درجامعه آمریکا وجود که با انتخاب دوباره ترامپ بعنوان رئیس جمهوری آمریکا ترامپ چهره واقعی خود را در این زمینه نمایان سازد و بی محابا رفتارهای مستبدانه را علیه مردم آمریکا و حتی جامعه جهانی روا دارد.

هشدار دادستان سابق آمریکا 

با انتشار خبر تغییر در بنر ترامپ که معترضان در آن خواستار به زندان افتادن ترامپ شده اند، شبکه خبری سی ان ان گزارش می دهد، چنانچه روند انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بر طبق میل ترامپ پیش نرود و وی از کاخ سفید خارج شود، د ادگاههای قانونی مختلفی در انتظار شخص ترامپ خواهد بود.

سی ان ان دراین گزارش نوشت: ترامپ به علت برخورداری از مصونیت رییسجمهوری از دادگاهی شدن برخوردار است اما اگر وی نتیجه انتخابات را ببازد، آنگاه بعنوان یک شهروند عادی باید برای پاسخگویی به اتهامات قانونی آماده باشد.

این رسانه آمریکایی می نویسد: ترامپ بخصوص در زمینه اتهام فرار مالیاتی به شدت در مظان اتهام قرار دارد و پس از شکست احتمالی در انتخابات تحقیقات بسیاری از وی بعنوان یک شهروند عادی آمریکایی در انتظار او است.

«هری سندی» (Harry Sandick) دادستان سابق فدرال منهتن نیویورک دراین باره به سی ان ان گفت: در هر زمینه در صورت خروج ترامپ از کاخ سفید، دادستان های فدرال دادگاه های آمریکا را به راحتی قادر خواهد ساخت تا تحقیقات خود را تحت پرونده های مدنی از وی به عمل آورند.

**1302**

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
چرا آمریکایی‌ها خواستار زندانی شدن ترامپ هستند؟ 2
چرا آمریکایی‌ها خواستار زندانی شدن ترامپ هستند؟ 3