شنبه 2 تیر 1403

چرا «افزایش مشارکت» اولویت نخست است؟

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
چرا «افزایش مشارکت» اولویت نخست است؟

درباره آثار و مزیت‌های داخلی افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید به این نکته توجه کرد که حضور حداکثری جامعه پای صندوق‌های رأی، گام بلندی در مسیر گسترش آگاهی‌های سیاسی جامعه به‌حساب می‌آید.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی‌نمین طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

رهبر معظم انقلاب در دیدار روز شنبه با جمعی از نخبگان علمی جوان کشور به موضوع انتخابات مهم پیش‌رو اشاره کردند و به تبیین 2راهبرد اساسی در این زمینه پرداختند. حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تأکید بر اینکه «افزایش مشارکت» اولویت نخست در زمینه انتخابات به‌شمار می‌رود، معیار مهمی هم برای یک «انتخاب خوب» تبیین کردند؛ اینکه «چه‌کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است» و «توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد». در این میان اما، تأکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه «افزایش مشارکت» اولویت نخست در این رویداد مهم ملی است، نشان‌دهنده اهمیت تحقق چنین موضوعی است؛ اولویتی که تلاش برای تحقق آن، مزیت‌های متکثری برای کشور به‌همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی است که قشرهای مختلف جامعه، ازجمله چهره‌ها و جریان‌های سیاسی باید با تمرکز ویژه‌ای، اولویت افزایش مشارکت در انتخابات 8تیرماه را پیگیری کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، واکاوی ضرورت افزایش مشارکت در جامعه است. «عقلانیت سیاسی» از محوری‌ترین گزاره‌هایی است که درباره «ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات» می‌توان مطرح کرد. در واقع نخبگان و رسانه‌ها باید برای افکارعمومی تبیین کنند که حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و مشارکت پررنگ در عرصه تصمیم‌سازی، از یک‌سو آثار مثبت بسیاری برای کشور به‌دنبال دارد و از سوی دیگر سایه بسیاری از تهدیدها را از سر کشور رفع می‌کند.

درباره آثار و مزیت‌های داخلی افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید به این نکته توجه کرد که حضور حداکثری جامعه پای صندوق‌های رأی، گام بلندی در مسیر گسترش آگاهی‌های سیاسی جامعه به‌حساب می‌آید و چشم‌انداز روشنی پیش‌روی کشور ترسیم می‌کند. باید مراقب بود که مشارکت کم‌رنگ جامعه در انتخابات برای کشور خطرآفرین خواهد بود و به‌تدریج می‌تواند سطح دانش و نقش‌آفرینی سیاسی افکارعمومی را کاهش دهد؛ آسیبی که «عدم‌توازن» در جامعه را به‌دنبال دارد و برای آینده ایران زیانبار خواهد بود.

در بعد بین‌المللی باید به این نکته واقف باشیم که در شرایط کنونی اگر برای دشمنان در کمین‌نشسته ایران روشن شود که مردم با مشارکت حداکثری در عرصه سیاسی، جهت‌گیری‌های کلی کشور را تعیین می‌کنند و به‌نوعی امور را پیش می‌برند، بسیاری از طرح‌ریزی‌های ضدایرانی آنها خنثی می‌شود و مجال اجرا نمی‌یابد. از سوی دیگر با نیم‌نگاهی به تجربیات گذشته درمی‌یابیم که هرگاه ملت در صحنه‌های سیاسی حضور پرشور و حداکثری داشته‌، بسیاری از تحرکات و برنامه‌ریزی‌های بدخواهانه خنثی شده است. بنابراین معتقدم امروز حضور پای صندوق‌های رأی، تداعی‌کننده حضور مردم در جبهه‌ها در دوران دفاع‌مقدس است؛ حضوری که سبب می‌شود دشمنان بار دیگر به این موضوع بیندیشند که با افزایش سطح تنش‌ها با ایران، خود را وارد مهلکه‌ای سخت خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان علمی جوان کشور، علاوه‌بر موضوع در اولویت نخست بودن «افزایش مشارکت»، به راهبرد اساسی دیگری نیز اشاره کردند که می‌تواند هموارکننده مسیر یک «انتخاب خوب» در روز 8تیرماه باشد. حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای بر این نکته نیز تأکید کردند که «ببینید چه‌کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است»؛ ملاکی راهبردی که به‌مثابه چراغ‌راهی پیش‌روی رأی‌دهندگان به‌حساب می‌آید. باید در نظر داشته باشیم که انقلاب اسلامی تمام توان خود را صرف ارتقای شأنیت ملت ایران کرده است؛ گزاره‌ای محوری که محقق نمی‌شود مگر از طریق افزایش «بهره‌مندی» و «کارآمدی»؛ آن‌هم در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم با ابزارهای چندوجهی، ازجمله تحریم‌ها، می‌کوشند ملت ایران را به زانو درآورند. در چنین شرایطی «انتخاب خوب» کاندیدایی است که بتواند با ایثار، فداکاری و کارآمدی، کشور را عزتمندانه از این شرایط سخت، عبور دهد.