جمعه 4 خرداد 1403

چرا مردم کالا برگ را انتخاب نمی‌کنند؟ در کدام دهک قرار دارید؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
چرا مردم کالا برگ را انتخاب نمی‌کنند؟ در کدام دهک قرار دارید؟

طرح کالابرگ تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است. بحث کوپن یا کالابرگ از تابستان سال 1397 و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.

مردم کالابرگ  را انتخاب می‌کنند یا یارانه؟ وزیر کار چند روز پیش خبرداد به چای کالابرگ  طرح جدیدی که موجب افزایش اقبال عمومی شود خبر داد. طرح جدید  کالابرگ  از سیزدهم خرداد ماه کلید خورد. هنوز سه ماه از اجرای طرح کالابرگ  انگذشته که قرار است ترمیم شود.

طرح کالابرگ تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است. بحث کوپن یا کالابرگ از تابستان سال 1397 و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد. بر این اساس قرار است همان کارت بانکی که افراد با آن یارانه می گیرند به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی خودرا دریافت کنند. بر اساس گمانه زنی ها کالا کارت هر چند ماه یکبار شارژ می شود. در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ می پردازیم.

 وزیر کار: آن استقبالی که مورد انتظار بود از کالا برگ محقق نشد

سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال 1401 در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال 1401 در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس 70 درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول 80 هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم 70 درصد تعیین شده را به 50 درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر 400 هزار تومانی، 200 هزار تومان از 11 قلم کالای تعیین شده خریداری کند، 120 هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (120 هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه 300 یا 400 هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم چرا که قانون کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در حال حاضر و در قانون بودجه 1402 ما مکلف هستیم تا کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی 50 درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل 120 هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی بر روی زندگی دهک‌های کم درامد جامعه داشته باشد

چرا دولت مردم را تشویق به استفاده از کالابرگ می‌کند؟

با اینکه به استناد نظرسنجی‌های انجام‌شده، به نظر می‌رسد مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه به‌جای استفاده از کالابرگ داشته باشند، اما دولت سیزدهم درصدد است تا آنها را راغب به خرید کالا کند. علت این موضوع را از یک کارشناس جویا شدیم که در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، همزمان با واریز یارانه مردادماه، اطلاعاتی از وزارت کار منتشر شد که نشان می‌داد مبلغ یارانه نقدی برای سه دهک اول درآمدی افزایش پیدا می‌کند؛ با این شرط که اگر سرپرستان این خانوار به میزان 200 هزار تومان از سبد کالایی خریداری کنند، 520 هزار تومان یارانه آنها شارژ خواهد شد. اما علت تشویق مردم به استفاده از کالابرگ، در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها از تمایل مردم برای دریافت یارانه نقدی خبر می‌دهند، چیست؟ در این باره، نظر محمدتقی فیاضی - تحلیلگر مسائل بودجه - را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

کسری بودجه هر روز بیشتر می‌شود

فیاضی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: وقتی کسری بودجه مزمن می‌شود، دولت آن را از طریق چاپ پول جبران می‌کند که نتیجه قطعی آن نرخ‌های بالای تورمی است. با افزایش نرخ تورم، ارزش پول ملی تضعیف و در مقابل ارزهای خارجی تقویت می‌شوند، در نتیجه واردات کالاها گران‌تر می‌شود؛ به‌ویژه این موضوع درباره کشور ما بیشتر صدق می‌کند، چون مواد غذایی که شامل گندم و نهاده‌های اصلی تولید می‌شوند، سهم زیادی در واردات دارند. ضمن اینکه دولت هم در توزیع این کالاها نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه درباره حامل‌های انرژی هم وضع به همین منوال است، افزود: برای مثال دولت در بخش بنزین اینگونه حساب و کتاب می‌کند که اگر بنزین یا گازوئیلی که تولید می‌شود، می‌توانست در بازارهای جهانی بفروشد و از مصرف‌کننده نهایی دریغ کند، موجب می‌شد تا درآمدش بالا برود و در نتیجه جبران کسری بودجه تا حدودی امکانپذیر می‌شد.

فیاضی اظهار کرد: بنابراین از یک طرف به دلیل فاصله بسیار زیاد بین قیمت اولیه و تمام‌شده محصولات به‌ویژه محصولاتی که دولت تصدی و توزیع آنان را در اختیار دارد مثل حامل‌های انرژی، مواد غذایی و قیمت مصرف‌کننده، کسری منابع دولت روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و دولت هم از عهده تامین این کسری برنمی‌آید.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از طرف دیگر، با درجا زدن اقتصاد و بیکاری گسترده که موجب شده تا تعداد زیادی از مردم زیر خط فقر بروند و از عهده تامین مایحتاج ضروری خود برنیایند، شکافی بین درآمد و مصارف مردم به وجود آمده است.

علت کسری منابع چیست؟

وی با اشاره به اینکه هم بین منابع و مصارف دولت و هم بین درآمد - هزینه خانوار کسری وجود دارد، گفت: با توجه به تورم لجام‌گسیخته این فاصله روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی دولت تصمیم می‌گیرد که با افزایش قیمت محصولات مثل گندم، نان، بنزین و بقیه کالاها کسری روزافزون خود را جبران کند. از طرف دیگر، با اختصاص یارانه‌های بیشتر، تصمیم گرفته می‌شود تا بخشی از هزینه‌های تحمیلی به مردم جبران شود، یعنی شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کاهش یابد.

فیاضی با طرح این پرسش که مردم یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟ اظهار کرد: مطالعات و شواهد امر نشان می‌دهند که درمجموع مردم برای سبد مصرفی خودشان بهتر از دولت می‌توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، هم مردم راغب هستند که یارانه نقدی دریافت کنند و هم بهتر است دولت یارانه را به شکل نقدی پرداخت کند.

در مجموع باید گفت هرچند این یارانه‌ها کمک چندانی به جبران رفاه از دست رفته خانوار نمی‌کنند، اما وقتی دولت بخواهد مبلغ یارانه‌های نقدی را بالا ببرد، قیمت مواد غذایی و کالاها را افزایش می‌دهد تا حدودی بتواند از کسری بودجه خودش جلوگیری کند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

چرا مردم کالا برگ را انتخاب نمی‌کنند؟ در کدام دهک قرار دارید؟ 2