یک‌شنبه 8 مهر 1403

چرا پزشکیان سخنرانی خود در سازمان ملل را به فارسی ارائه کرد؟ + فیلم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
چرا پزشکیان سخنرانی خود در سازمان ملل را به فارسی ارائه کرد؟ + فیلم

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، نخستین سخنرانی بین‌المللی خود را به زبان فارسی ارائه کرد، آیا اقدام او نامتعارف بوده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد. عمده روسای جمهوری و رهبران سیاسی کشورهای جهان هم برای ادای سخنرانی در این نشست حاضر شدند.

این نشست یکی از بزرگ‌ترین دورهمی‌های سیاسی برای رهبران جهان محسوب می‌شود و فرصتی مناسب فراهم می‌آورد تا سیاستمداران اقدام به شبکه‌سازی کنند. به همین دلیل است که اکثر رهبران جهان تلاش خود را می‌کنند تا به هر ترتیبی در این نشست حاضر شوند.

هرچند سخنرانیِ اصلیِ رهبران جهان در این نشست، معمولا تاریخ‌ساز و تعیین‌کننده نیست، اما نشست‌های دوجانبه و گاهی چندجانبه که در حاشیه این نشست بزرگ برگزار می‌شود، می‌تواند نقاط عطفی را برای کشورها فراهم آورد. برای مثال در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران و باراک اوباما در آمریکا، این اتفاق تاریخی رخ داد و به برجام و توافق با آمریکا ختم شد.

به همین دلیل است که رهبران کشورها با هدفی فراتر از ادای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در این مکان حاضر می‌شوند.

سازمان ملل این اختیار را به شرکت‌کنندگان می‌دهد تا سخنرانی خود را به هر شکل و هر زبانی که مایل هستند، ادا کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از محدوده زمانی 15 دقیقه‌ای هم بیشتر سخنرانی کنند.

برخی از منتقدان با اشاره به اینکه پزشکیان به‌عنوان یک پزشک متخصص و آشنا به چندین زبان، یکی از باسوادترین روسای جمهوری در جهان است، این نقد را مطرح کرده‌اند که چرا او از روی کاغذ و به زبان فارسی، سخنان خود را در مجمع ادا کرده است. در این ویدیو توضیح داده شده که آیا او یک اقدام نامتعارف داشته یا خیر؟ ویدیو را ببینید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید