یک‌شنبه 8 مهر 1403

چرا کسی نتوانست جای رضا عطاران و حسن فتحی را پر کند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
چرا کسی نتوانست جای رضا عطاران و حسن فتحی را پر کند؟

نگاهی به فهرست 80 مجموعه تلویزیونی که برای ماه رمضان در 30 سال گذشته تولید شده است، نشان می‌دهد تنها بخشی اندک از این سریال‌ها، ماندگار و خاطره‌ساز شده‌اند. «میوه ممنوعه» ساخته حسن فتحی و «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران را باید به ترتیب به عنوان بهترین آثار درام و کمدی در این عرصه دانست.

مهدی یاورمنش: از سال 1370 که مجموعه تلویزیونی «مهمان» به کارگردانی خسرو ملکان از شبکه یک پخش شد، تا امروز، به‌طور دقیق، 80 سریال ماه‌رمضانی روی آنتن تلویزیون ایران رفته است.

رکورددار سریال‌های ماه رمضانی در طول این 30 سال، شبکه یک با 25 مجموعه تلویزیونی است و پشت سر آن، شبکه‌های دو و سه با 21 سریال، دوش به‌دوش هم قرار دارند. شبکه پنج هم در این سه دهه، 13 سریال را در ماه رمضان روانه آنتن کرده است.

به‌جز سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» که سال 1392 از شبکه پنج پخش شد و کاری گروهی بود، 79 مجموعه دیگر را، 50 کارگردان ساخته‌اند که از این میان، 34 نفر، تنها برای یک‌بار فرصت کارگردانی در ماه رمضان را پیدا کرده‌اند.

کارگردانان پر کار در تولید سریال‌های ماه رمضانی، به ترتیب عبارتند از سیروس مقدم (5 سریال)، محمدحسین لطیفی (5 سریال) و علیرضا افخمی (4 سریال). بعد از این سه نفر، کارگردانانی چون خسرو ملکان، حسن فتحی، رضا عطاران، سعید سلطانی و جواد افشار با ساخت سه سریال رمضانی قرار دارند. کاظم بلوچی، پریسا بخت‌آور، اکبر منصورفلاح، حسین سهیلی‌زاده، محمدرضا آهنج، محمدمهدی عسگرپور، بهرام بهرامیان (یک سریال مستقل و یک اثر مشترک با حمید بهرامیان)، جلیل سامان و علی غفاری هم، هر کدام ساخت دو سریال مناسبتی برای این ماه را در کارنامه خود دارند.

جدا از بحث کمی و عددی سریال‌سازی تلویزیون برای ماه رمضان در 30 سال گذشته، باید بررسی کرد از این 80 مجموعه که از سال 1370 تا امروز (1399) پخش شده‌اند، چند سریال از نظر هنری و فرهنگی، نظر مخاطبان، کارشناسان و منتقدان را جلب کرده و ماندگار شده‌اند.

در بررسی کیفی سریال‌های مناسبتی شبکه‌های سیما برای ماه رمضان، بی‌گمان، کفه ترازو به نفع تولیدات دهه 80 خورشیدی، سنگین‌تر است. با به‌خط کردن مجموعه‌های تلویزیونی خاطره‌ساز ماه‌های رمضان در سه دهه گذشته، به سادگی درخواهیم یافت که صدا و سیما در این زمینه پس‌رفت داشته است و باید گفت «سال به سال، دریغ از پارسال». یکی از مواردی که مهر تاییدی بر این نظریه است، میزان بالای استقبال مخاطبان از بازپخش آثار قدیمی‌تر (به‌ویژه تولیدات دهه 80) به نسبت سریال‌های تازه در ماه رمضان است. برای مثال، امسال، با توجه به آمار اپلیکیشن تلوبیون، تعداد تماشاگران سریال تازه «سرباز» که در حال پخش از شبکه سه است، کم‌تر از مجموعه قدیمی «متهم گریخت» است که سال 1384 تولید شده و برای چندمین بار روی آنتن شبکه آی فیلم می‌رود.

به همین بهانه، نگاهی می‌اندازیم به فهرست بهترین سریال‌های ماه رمضانی سیما در 3 دهه گذشته که تعداد دفعات بازپخش آن‌ها در سال‌های متوالی به درخواست مخاطبان، میزان دانلودشان از اینترنت، حجم مطالب و نقدهای نوشته شده درباره آن‌ها و... بهترین دلیل برای تایید کیفیت‌شان است.

*س_«متهم گریخت»_س*

رضا عطاران از سال 1387، دیگر برای تلویزیون، سریال نساخته است؛ این‌که تلویزیون چطور یک کارگردان و بازیگر محبوب را به این‌سادگی از دست داده، خودش جای سوال دارد.

عطاران در دهه 80، سه سریال ماه رمضانی ساخته است که «متهم گریخت»، همچنان پرطرفدارترین آنهاست. این سریال خاطره‌انگیز، رمضان سال 84 از شبکه سه پخش شد. داستان این سریال با بازی سیروس گرجستانی در نقش هاشم‌آقا، درباره خانواده‌ای شهرستانی است که بنابه دلایلی به تهران مهاجرت می‌کنند، اما با اتفاقاتی مختلف روبه‌رو می‌شوند که موقعیت‌هایی کمدی را شکل می‌دهند. داستان ساده، ملموس و با مزه این سریال در کنار نقش‌آفرینی خوب بازیگرانی چون رضا عطاران، سیروس گرجستانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، محمود بهرامی، علی صادقی و...، بعد از 15 سال همچنان تازه است.

*س_«خانه به‌دوش» _س*

یکی دیگر از سریال‌های موفق رمضانی، بازهم کاری از رضا عطاران است. این کارگردان، «خانه به‌دوش» را در ماه رمضان 83 روانه آنتن شبکه سه کرد. حمید لولایی، رضا عطاران، مریم امیرجلالی، غلامحسین لطفی، علی صادقی، آناهیتا همتی، خشایار راد، سعید نورالهی، بهنوش بختیاری و... از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

شخصیت ماشاءالله در این سریال با بازی حمید لولایی، مثل دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی رضا عطاران، فردی از طبقات فرودست جامعه است که دچار بی‌عدالتی شده و با این حال سادگی خود و زندگی‌اش را حفظ می‌کند. او در دام کلاه‌برداری باجناق خود (با بازی غلامحسین لطفی) و آدمی به نام آقای بیات (با بازی خشایار راد) می‌افتد و سرانجام موفق به خارج شدن از دام و مهلکه می‌شود.

*س_«او یک فرشته بود»_س*

در دهه 80، در کنار کمدی‌های ماه رمضان، درام‌هایی ماورائی هم پخش شدند که توجه و اقبال تماشاگران تلویزیون را جلب کردند؛ سریال «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی که سال 84 از شبکه دو پخش شد، خط‌شکن این گونه آثار بود.

تجسم شیطان در بدن آدمی و وسوسه‌پذیری آدم‌های مذهبی، کلیشه‌شکنی‌هایی بودند که در زمان خودش توانست بسیاری از نگاه‌ها را جلب کند و البته مخالفانی را هم به انتقاد وادارد. با این حال، تماشاگران بی‌شمار این سریال و بحث و جدل‌هایی که سر آن به پا شد، نشان داد که تجربه راه‌های نرفته در سریال‌سازی، تا چه اندازه می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

بهاره افشاری با ایفای نقش شیطان در «او یک فرشته بود»، شناخته شد و حسن جوهرچی، ثریا قاسمی، مریم کاویانی، رضا توکلی و مرتضی ضرابی از دیگر بازیگران این سریال هستند.

«او یک فرشته بود»، یکی از سریال‌های ماه رمضانی است که در فضای اینترنت، به دفعات زیاد، توسط کاربران دانلود و دیده می‌شود.

*س_«صاحبدلان»_س*

خاطره بازی حسین محجوبی و باران کوثری در سریال «صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، پس از 14 سال، همچنان در ذهن مخاطبان تلویزیون، زنده است.

این سریال که نخستین بار در رمضان 1385 از شبکه یک پخش شد، زندگی پیرمردی صحاف به نام سیدخلیل صحاف‌زاده را روایت می‌کند که با ورود قرآنی برای صحافی به خانه‌اش، خودش و نوه‌اش به نام دینا، وارد ماجراهایی می‌شوند که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته شده است.

صحنه‌آرایی مناسب، پرهیز از پند و نصیحت‌های باسمه‌ای، به هم آمیختن جهان واقعی و فراواقعی، بازی‌های خوب و... از جمله نکات مثبت «صاحبدلان» هستند.

محمد کاسبی، ثریا قاسمی، سیروس گرجستانی، پوریا پورسرخ، برزو ارجمند و... از دیگر بازیگران این سریال موفق به شمار می‌آیند.

*س_«گم‌گشته»_س*

علاوه بر آثار ماورائی و مجموعه‌های مذهبی ماه رمضان، سریال‌های دیگری هم در دهه 80 خورشیدی روی آنتن شبکه‌های گوناگون سیما رفتند که بیشتر درام‌هایی اخلاقی و واقع‌گرا به شمار می‌آمدند؛ «گم‌گشته» ساخته رامبد جوان که برای نخستین بار، رمضان سال 80 از شبکه سه پخش شد، از جمله این سریال‌ها است.

«گم‌گشته»، داستان یک دزد به نام کریم را بازگو می‌کند که به دلیل شباهت زیاد با مرد ثروتمند و خوشنامی به نام سید جلال، خودش را به جای او جا می‌زند و از موقعیت سوء استفاده می‌کند.

بازی منعطف آتیلا پسیانی در دو نقش کریم و آقاجلال، از نقاط قوت این اثر است. شکل‌گیری یک درام جدی با رگه‌هایی از طنز به دلیل موقعیتی متضاد و کمدی که شخصیت کریم در آن قرار گرفته است هم از دیگر امتیازات «گم‌گشته»، به شمار می‌آید.

در کنار آتیلا پسیانی، فرامرز صدیقی، آتنه فقیه نصیری، پژمان بازغی، حدیث فولادوند، صالح میرزاآقایی، صدیقه کیانفر و... دیگر بازیگران این سریال هستند.

*س_«میوه ممنوعه»_س*

اگر «گم‌گشته» ساخته رامبد جوان، اثری اخلاق‌گرا و تا حدی کلیشه‌ای با متنی متوسط و شخصیت‌پردازی ساده بود، 6 سال بعد، سریالی روی آنتن شبکه دو رفت که ضرورت پایبندی به اخلاقیات و انسانیت را با فیلمنامه‌ای قوی برپایه ادبیات عرفانی و دیالوگ‌هایی ماندگار روی آنتن برد.

سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی، داستان فردی متدین و بازاری به نام حاج‌یونس فتوحی (با بازی درخشان علی نصیریان) است که چون شیخ صنعان، در پیرانه‌سری، دچار عشق دختری جوان به نام هستی شایگان (با بازی هانیه توسلی) می‌شود. این سریال، راوی آدم‌هایی خاکستری است که در قلب یک داستان پیچیده و رمزآلود، سردرگم شده و به محک آزمایش گذاشته می‌شوند.

این سریال مناسبتی با بازی علی نصیریان، هانیه توسلی، گوهر خیراندیش، امیر جعفری، طناز طباطبایی و... در زمان پخش، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و همچنان از مجموعه‌های محبوب رمضانی تلویزیون به شمار می‌آید.

*س_جدول 80 سریال ماه رمضانی در 30 سال گذشته _س*

در جدول زیر، فهرست کامل 80 سریال ماه رمضانی تلویزیون را خواهید دید که جدای از 6 اثر بالا که در محک زمان سربلند شدند، شاید بتوان از تعدادی دیگر از آن‌ها از جمله «پشت کنکوری‌ها»، «اغما»، «بزنگاه» و «دودکش» به عنوان مجموعه‌های تلویزیونی نسبتا موفق نام برد. همچنین لازم به‌یادآوری است که «پایتخت 4»، چون فصلی از یک مجموعه دنباله‌دار است، در انتخاب بهترین سریال رمضانی، مورد لحاظ قرار نگرفت.

سال

نام سریال

کارگردان

بازیگران

شبکه

1370

مهمان

خسرو ملکان

جمشید مشایخی، حمیده خیرآبادی، پروین سلیمانی، محمدعلی ورشوچی و...

یک

1371

تعطیلات نوروزی

خسرو ملکان

اسماعیل داورفر، مرتضی احمدی، پروین سلیمانی، محمدعلی ورشوچی، محمود بهرامی و...

یک

1372

همسایه‌ها

حسن فتحی

شهلا ریاحی، بیوک میرزایی، فریبا متخصص و...

یک

1373

نیمه پنهان‌ماه

مجید جعفری

عنایت‌الله بخشی، جلال مقدم، مهین شهابی، محمود عزیزی، حسین کسبیان، اکرم محمدی و...

یک

1374

بهاران در بهار

غلامرضا رمضانی

رضا بابک، رضا خندان، هما خاکپاش، فرهاد اصلانی، نعمت‌الله گرجی و...

دو

1376

گردنبند

هاشم میرطالبی

جلیل فرجاد، اکبر دودکار و...

سه

1378

جزیره‌ای در خشکی

حسین قاسمی‌جامی

احمد نجفی، ولی‌الله شیراندامی، عزت‌الله رمضانی‌فر

یک

1378

ارمغان بهشت

محمدرضا فریس‌آبادی

جواد انصافی، امیر پارسا و...

دو

1380

چراغ‌های خاموش

کاظم بلوچی

مهدی سلوکی، اسماعیل شنگله، رحیم نوروزی، هائده حائری، ولی‌الله شیراندامی و...

یک

1380

مهمانی بهشت

عبدالله باکیده

مهدی امینی‌خواه، محمود عزیزی، فقیه سلطانی، علیرضا اوسیوند و...

دو

1380

گمگشته

رامبد جوان

آتیلا پسیانی، حدیث فولادوند، آتنه فقیه‌نصیری، پژمان بازغی، فرامرز صدیقی و...

سه

1380

یادداشت‌های کودکی

پریسا بخت‌آور

سیروس گرجستانی، حمیده خیرآبادی، مهرانه مهین ترابی، رامین ناصرنصیر و...

پنج

1381

نسیم رویا

کاظم بلوچی

بهزاد فراهانی، حسین جوهرچی، ژاله صامتی، آناهیتا همتی و...

یک

1381

نو عروس

بیژن میرباقری

جهانبخش سلطانی، مهرانه مهین‌ترابی، امین زندگانی، مریم امیرجلالی، بهنوش طباطبایی و...

دو

1381

همراز

سامان مقدم

ابوالفضل پورعرب، آناهیتا نعمتی و...

سه

1381

عروج

سیروس مقدم

عبدالرضا اکبری، رامبد شکرآبی، کتایون ریاحی، لادن طباطبایی و...

سه

1381

پشت کنکوری‌ها

پریسا بخت‌آور

رضا داودنژاد، برزو ارجمند، رامین ناصرنصیر، علی صادقی، محمدرضا رضایی، مریم امیرجلالی و...

پنج

1382

یکی مثل من

محسن شاه محمدی

صالح آقامیرزایی، رونا قیصرنژاد، هما خاکپاش، زهره فکورصبور، بهروز سلطانی‌فر، بهناز توکلی و...

یک

1382

رویای ناتمام

جواد اردکانی

رضا بابک، عاطفه نوری، رضا فیض نوروزی و...

دو

1382

فقط به خاطر تو

اکبر منصور فلاح

لاله صبوری، مجید حاجی‌زاده، رامتین خداپناهی، کبری حاتمی و...

سه

1382

رانت‌خوار کوچک

حسین سهیلی زاده

سیروس گرجستانی، آتیلا پسیانی، رضا فیاضی و...

پنج

1383

اگه بابام زنده بود

همایون اسعدیان

پرویز فلاحی‌پور، مهرانه مهین ترابی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، نادر سلیمانی، محسن قاضی‌مرادی و...

یک

1383

کمکم کن

قاسم جعفری

حمید گودرزی، پویا امینی، مجید مشیری، زهرا امیرابراهیمی، فرزاد حسنی، ثریا حکمت و...

دو

1383

خانه به دوش

رضا عطاران

مریم امیرجلالی، علی صادقی، آناهیتا همتی، غلامحسین لطفی، بهنوش بختیاری، فلور نظری و...

سه

1383

رسم عاشقی

سعید سلطانی

محمدعلی کشاورز، لاله اسکندری، سروش صحت و...

پنج

1384

مرده متحرک

رضا کریمی

کتایون ریاحی، مجید صالحی، پرویز فلاحی‌پور، اسماعیل خلج، فردوس کاویانی، رامین ناصرنصیر و...

یک

1384

او یک فرشته بود

علیرضا افخمی

حسن جوهرچی، بهاره افشار، ثریا قاسمی، مریم کاویانی، مرتضی ضرابی، رضا توکلی و...

دو

1384

متهم گریخت

رضا عطاران

رضا عطاران، سیروس گرجستانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، محمود بهرامی، شهربانو موسوی، علی جعفری، ملیکا زارعی و...

سه

1384

برای آخرین بار

اکبر منصورفلاح

امیر جعفری، یوسف تیموری، جمال اجلالی و...

پنج

1385

صاحبدلان

محمدحسین لطیفی

حسین محجوب، محمد کاسبی، ثریا قاسمی، باران کوثری، مهرانه مهین‌ترابی، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، سیروس گرجستانی، هائده حائری و...

یک

1385

آخرین گناه

حسین سهیلی‌زاده

مینا لاکانی، لیلا اوتادی، اشکان خطیبی، حمیدرضا پگاه و...

دو

1385

زیر زمین

علیرضا افخمی

فتحعلی اویسی، ابوالفضل پورعرب، بهاره رهنما، مهتاج نجومی، سروش صحت، رضا توکلی، مرجانه گلچین، مهران رجبی و...

سه

1385

بوی خوش زندگی

علی شاه‌حاتمی

مجید صالحی، پویا امینی، مجید حاجی‌زاده، خشایار راد و...

پنج

1386

اغما

سیروس مقدم

امین تارخ، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اکبری، حامد کمیلی، لادن طباطبایی، شیرین بینا، نفیسه روشن، سعید داخ، افشین سنگ‌چاپ، فلور نظری و...

یک

1386

میوه ممنوعه

حسن فتحی

علی نصیریان، هانیه توسلی، گوهر خیراندیش، امیر جعفری، هرمز هدایت، عمار تفتی، نیما رئیسی، طناز طباطبایی و...

دو

1386

یک وجب خاک

علی عبدالعلی‌زاده

رضا بابک، مهتاج نجومی، ابوالفضل پورعرب، مهران رجبی، محسن قاضی‌مرادی، برزو ارجمند، یوسف تیموری و...

سه

1386

شکرانه

سعید سلطانی

پوریا پورسرخ، فرهاد قائمیان و...

پنج

1387

روز حسرت

سیروس مقدم

فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، رحیم نوروزی، لیندا کیانی و...

یک

1387

مثل هیچکس

عبدالحسین برزیده

حسین یاری، پرویز پورحسینی، پروانه معصومی، مهران رجبی، اصغر همت، رامین راستاد، جواد عزتی، حمید ابراهیمی، شاهرخ استخری، نفیسه روشن و...

دو

1387

بزنگاه

رضا عطاران

حمید لولایی، علی صادقی، غلامرضا نیکخواه، مرجانه گلچین، محمود بهرامی، سوسن پرور و...

سه

1387

مامور بدرقه

سعید سلطانی

محسن تنابنده، جواد رضویان، بهاره رهنما و...

پنج

1388

نردبام آسمان

محمدحسین لطیفی

وحید جلیلوند، برزو ارجمند، حسن پورشیرازی، وحید جلیلوند، ماه‌چهره خلیلی، شبنم قلی‌خانی، ویشکا آسایش و...

یک

1388

عبور از پاییز

مسعود شاه‌محمدی

چنگیز جلیلوند، محمود عزیزی، برزو ارجمند، رامین راستاد، امیر آقایی، مهران رجبی، شیرین بینا و...

دو

1388

پنجمین خورشید

علیرضا افخمی

حمید گودرزی، شبنم قلی‌خانی، مریم کاویانی، انوشیروان ارجمند، مهدی سلوکی، شهرام قائدی و...

سه

1389

در مسیر زاینده‌رود

حسن فتحی

مهدی سلطانی، مسعود رایگان، حسین محجوب، مهرانه مهین‌ترابی، اشکان خطیبی، مهدی باقربیگی، بهنوش طباطبایی و...

یک

1389

ملکوت

محمدرضا آهنج

محمدرضا شریفی‌نیا، کوروش تهامی، پروانه معصومی، ایرج نوذری، رضا رویگری، مهشید افشارزاده، نیما شاهرخ‌شاهی، علی دهکردی، کمند امیرسلیمانی و...

دو

1389

جراحت

محمدمهدی عسگرپور

ثریا قاسمی، امین تارخ، علی عمرانی، آتنه فقیه‌نصیری، هستی مهدوی‌فر و...

سه

1389

نون و ریحون

فرزاد موتمن

امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی و...

پنج

1390

سقوط یک فرشته

بهرام بهرامیان

و حمید بهرامیان

مسعود رایگان، فریبا کوثری، مهرداد صدیقیان، خاطره اسدی، شبنم مقدمی و...

یک

1390

سی‌امین روز

جواد افشار

هومن سیدی، سیما تیرانداز، محمود عزیزی، رزیتا غفاری، آزاده صمدی، مهران رجبی، میرطاهر مظلومی، بهرام ابراهیمی، صفا آقاجانی، کوروش سلیمانی و...

دو

1390

پنج کیلومتر تا بهشت

علیرضا افخمی

داریوش فرهنگ، رضا توکلی، پردیس افکاری، شبنم قلی‌خانی، نفیسه روشن و...

سه

1390

سه دونگ سه دو نگ

شاهد احمدلو

سیروس گرجستانی، محمد کاسبی، مرجانه گلچین، جواد عزتی، یوسف صیادی، داریوش سلیمی، عباس جمشیدی‌فر، اشکان اشتیاق، نادیا دلدارگلچین و...

پنج

1391

راز پنهان

فلورا سام

داریوش ارجمند، پروانه معصومی، محمود عزیزی، الهام حمیدی، کامران تفتی، لادن طباطبایی، سعید پورصمیمی و...

یک

1391

چمدان

خسرو ملکان

فتحعلی اویسی، میرطاهر مظلومی، حسن قاضی‌مرادی، فلور نظری، یوسف صیادی، ارژنگ امیرفضلی و...

دو

1391

خداحافظ بچه

منوچهر هادی

آتیلا پسیانی، بهاره رهنما، شهرام حقیقت‌دوست، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، ناصر گیتی‌جاه، شهین تسلیمی و...

سه

1391

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

راما قویدل

امیرمحمد زند، پویا امینی، شهرام عبدلی، حسن اسدی، علی‌رام نورایی، هیلا اکرانی، میترا حجار، ایرج نوذری، اشکان خطیبی و...

پنج

1392

دودکش

محمدحسین لطیفی

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، الناز حبیبی، جواد عزتی و...

یک

1392

خروس

سعید آقاخانی

حمید لولایی، جواد رضویان، یوسف تیموری، مرضیه صدرایی، سپند امیر سلیمانی، مهسا کریم‌زاده، ملیکا شریفی‌نیا و...

دو

1392

مادرانه

جواد افشار

مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی، آتیلا پسیانی، هستی مهدوی‌فر و...

سه

1392

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

گروهی از کارگردانان

عمار تفتی، نفیسه روشن، امیرحسین صدیق و...

پنج

1393

مدینه

سیروس مقدم

مهدی سلطانی، بهزاد فراهانی، مجید صالحی، شبنم مقدمی، رضا رویگری، مهرداد صدیقیان، مریم بوبانی و...

یک

1393

فاخته

محمود معظمی

ثریا قاسمی، عبدالرضا اکبری، کمند امیرسلیمانی، فرخ نعمتی، شهرام عبدلی، رحیم نوروزی، متین ستوده، نگین معتضدی و...

دو

1393

هفت‌سنگ

علیرضا بذرافشان

مهدی سلطانی، پرویز پورحسینی، بهنام تشکر، الهام پاوه‌نژاد، شبنم مقدمی، فرناز رهنما، مهتاج نحومی، عزت‌الله مهرآوران و...

سه

1394

پایتخت 4

سیروس مقدم

محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، محمدرضا علیمردانی و...

یک

1394

گاهی به پشت سرت نگاه کن

مازیار میری

امین تارخ، بهاره کیان‌افشار، هدایت هاشمی، سعید چنگیزیان، الیکا عبدالرزاقی و...

دو

1394

دردسرهای عظیم

برزو نیک‌نژاد

مهدی هاشمی، جواد عزتی، مهران رجبی، امیر غفارمنش، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمدمهدی مطلبی، پرستو گلستانی، مریم سعادت، الناز حبیبی و...

سه

1395

پادری

محمدحسین لطیفی

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، جمشید مشایخی، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو و...

یک

1395

برادر

جواد افشار

حسن پورشیرازی، حسین یاری، پوریا پورسرخ، سوگل طهماسبی، سهیلا رضوی، گلاره عباسی، کاظم بلوچی و...

دو

1396

زیر پای مادر

بهرنگ توفیقی

مهدی سلطانی، کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، پریوش نظریه، مجید واشقانی و...

یک

1396

نفس

جلیل سامان

مسعود رایگان، ژاله صامتی، ساناز سعیدی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، سودابه بیضایی، فاطمه گودرزی، پژمان جمشیدی، هادی حجازی فر، هدایت هاشمی و...

سه

1397

سر دلبران

محمدحسین

لطیفی

برزو ارجمند، محمد کاسبی، فرهاد قائمیان و...

یک

1397

بچه مهندس 1

علی غفاری

ساناز سعیدی، بهناز جعفری، بهاره رهنما، بروز ارجمند و...

دو

1397

رهایم نکن

محمد مهدی عسگرپور

امین تارخ، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی، مارال فرجاد، نیما شعبان‌نژاد، دنیا مدنی، بابک بهشاد، علی استادی، معصومه قاسمی‌پور، شیرین آقاکاشی، رحمان باقریان، کاظم هژیرآزاد، حسین ملکی و...

سه

1398

از یادها رفته

بهرام بهرامیان

حسین پاکدل، میترا حجار، حسین یاری، سیما تیرانداز، رسول نجفیان، مائده طهماسبی، بیتا فرهی و...

یک

1398

دل‌دار

برادران محمودی

بهزاد فراهانی، محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، نیما رئیسی، مهران نائل و...

دو

1398

برادر جان

محمدرضا آهنج

علی نصیریان، حسام منظور، کامران تفتی، سجاد افشاریان، حسن پورشیرازی، شیوا ابراهیمی، سعید چنگیزیان و...

سه

1399

زیرخاکی

جلیل سامان

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، ایرج سنجری، امید روحانی، اصغر نقی‌زاده، رایان سرلک و...

یک

1399

بچه مهندس 3

علی غفاری

فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی، اتابک نادری، سیدمهرداد ضیایی، کاوه سماک‌باشی، فرناز رهنما، شیوا خسرومهر و...

دو

1399

سرباز

هادی مقدم‌دوست

آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل‌هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، جواد خواجوی و...

سه

1399

پدر پسری

محمدرضا حاجی‌غلامی

مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ‌چاپ، محمدجواد جعفرپور, کتایون بختیاری و...

پنج

5757

کد خبر 1367705