جمعه 10 فروردین 1403

چگونگی ساخت مواد آهن‌ربایی با خاصیت توپولوژیک توسط برگزیده جایزه مصطفی (ص)

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
چگونگی ساخت مواد آهن‌ربایی با خاصیت توپولوژیک توسط برگزیده جایزه مصطفی (ص)

پروفسور زاهد حسن، از برگزیدگان جایزه مصطفی 2021 تحقیقات خود را برای ساخت مواد توپولوژیک که خاصیت آهن‌ربایی دارند، تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، هشتمین نشست "استپ" همزمان با چهارمین دوره آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) از 26 تا 29 مهر در تهران و با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف و با شعار "راه علم هرگز بسته نیست"، در حال برگزاری است.

مهدی کارگریان، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در نشستی از سلسله نشست‌های هشتمین دوره استپ (تبادل علم و فناوری /STEP) به معرفی پروفسور زاهد حسن برگزیده این دوره از جایزه مصطفی (ص) پرداخت و گفت: وی متولد بنگلادش است و تحصیلات اولیه خود را در این کشور گذراند و برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و در سال 1984 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آستین و در سال 2002 مدرک دکتری خود را از دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرد و در همان سال در دانشگاه پرینستون مشغول تدریس شد.

وی با اشاره به آشنایی زاهد حسن با مرحوم مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی، افزود: زاهد حسن و مریم میرزاخانی همزمان با هم کار خود را در پرینستون شروع کردند. حسن امروزه صاحب کرسی فیزیک بنیاد خیریه یوگن هیگینز دانشگاه پرینستون است و دانشمندی مطرح در سطح جهان برای اختراعات فراوان در حوزه فیزیک توپولوژیک و اولین کسی است که همراه با گروه تحقیقاتی‌اش مواد توپولوژیکی را در آزمایشگاه اختراع کرد.

به گفته کارگریان مجموع مطالعات زاهد حسن هم فرضیات تئوری‌های پیشین را ثابت و هم سوالات جدیدی مطرح می‌کند. اختراعات وی نقطه عطفی در تغییر گفتمان اساسی حوزه کوآنتوم است.

پروفسور حسن نیز در این نشست با اشاره به وجود دو نوع ماده در فیزیک از نظر الکتریکی و فلز (که جریان الکتریسته از آنها عبور می‌کند) یا عایق بودن مواد گفت: مواد توپولوژیک رفتارهای متفاوتی از این جهت دارند، این مواد در حجم عایق ولی در سطح فلز هستند.

پروفسور حسن با بیان اینکه ما در ابتدای آزمایش‌ها در سال‌های 2007 نمونه‌هایی از مواد مختلف در آزمایشگاه داشتیم که بعد از تلاش و آزمایش برای عایق کردن، همچنان روی سطح عایق بودند و جریان برق از آنها عبور می‌کرد، ادامه داد: ما بر اساس فرضیاتی از روی تئوری‌های فیزیک همان سال‌ها، متوجه شدیم دلیل این امر توپولوژی است.

به گفته وی البته موضوع توپولوژی در دهه 1980 میلادی در فیزیک مطرح بود؛ اما در مورد موادی بود که میدان مغناطیسی توی آنها وجود داشت، وقتی میدان مغناطیسی در یک ماده باشد، فیزیک مواد متفاوت است و تحت سیستم‌های وارونی‌زمانی نیستند.

وی در ادامه به تلاش‌ها برای تولید عایق‌های توپولوژیک اشاره کرد و جذابیت عایق‌های توپولوژیک را وجود جریان وارونی زمانی دانست.

انتهای پیام

چگونگی ساخت مواد آهن‌ربایی با خاصیت توپولوژیک توسط برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2