یک‌شنبه 15 مهر 1403

کالای لوکس و مصرفی از گمرک زنجان ترخیص نمی‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کالای لوکس و مصرفی از گمرک زنجان ترخیص نمی‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: همه کالاهای وارد شده از طریق گمرک زنجان شامل مواد اولیه و ماشین‌آلات برای واحدهای تولیدی است و در اصل کالای لوکس و مصرفی از این گمرک ترخیص نمی‌شود.

میرهاشم سیداحمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش صادرات از استان زنجان طی پنج ماهه امسال را 73 میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش دارد.

وی بسته بودن مرزها در اثر شیوع کرونا، ممنوعیت صادرات شمش روی به صورت عام و مشکلات ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات را از عوامل کاهش میزان صادرات در استان برشمرد و گفت: بالغ بر 60 درصد از صادرات استان زنجان به ترکیه و یا کشورهای اروپایی از طریق این کشور است و بسته بودن سه ماهه مرزهای این کشور به دلیل شیوع کرونا، تاثیر قابل توجهی در کاهش صادرات زنجان داشت.

سیداحمدی ابراز امیدواری کرد، با فعال شدن دوباره مرزها طی 2 ماه آینده میزان صادرات استان به وضعیت معمول خود برسد.

وی با بیان اینکه 70 درصد ارزش دلاری صادرات استان شامل شمش روی است، افزود: از 73 میلیون دلار صادرات استان طی پنج ماهه امسال، حدود 51 میلیون دلار آن مربوط به شمش روی بوده است.

سیداحمدی ادامه داد: حدود 12 درصد از کالاهای صادراتی استان زنجان نیز شامل انواع ترانسفورماتور است.

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: طی پنج ماه امسال ارزش هر تن کالای صادراتی از این استان هزار و 582 دلار بود که این میزان در میانگین کشوری 300 دلار است و این نشان می دهد که کالاهای صادرشده از زنجان از ارزش بالایی برخوردارند.

وی ارزش کالاهای وارداتی به استان طی پنج ماهه امسال را 91 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد کاهش دارد که دلیل عمده آن بسته بودن مرزها در اثر شیوع کرونا بود.

*س_برچسب‌ها_س*