دوشنبه 16 مهر 1403

کاهش آسیب دختران فراری در سایه اطلاع رسانی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کاهش آسیب دختران فراری در سایه اطلاع رسانی است

زنجان - ایرنا - معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه فرار دختران از منزل باید اطلاع رسانی مناسب و هدفمندی از سوی دستگاه‌های متولی امر از قبیل آموزش و پرورش و دادگستری برای خانواده ها با هدف اصلاح رفتارهای خود در برابر فرزندان به ویژه دختران انجام شود.

سلمان حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دختران در معرض آسیبی که از طریق مداخله در بحران، اورژانس اجتماعی و نیروی انتظامی و با رأی دادگاه به بهزیستی معرفی می‌شوند، راهی خانه سلامت شده و در آن‌جا فعالیت‌های مددکاری برای بازگرداندن این دختران به خانواده‌هایشان آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: شرط اصلی حضور افراد در خانه های سلامت داشتن 12 سال به بالا که در معرض آسیب هستند، بوده و در این میان کمتر از 12 ساله ها نیز به مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی که ویژه کودکان بدسرپرست و بی سرپرست است، ارجاع داده می‌شوند.

این مسؤول ادامه داد: ارائه خدمات جامع مددکاری، مشاوره‌های حقوقی، پیگیری‌های تحصیلی از مهمترین اقدامات بهزیستی برای دختران در معرض آسیب است.

به گفته حسینی، خدمات بهداشتی و درمانی از جمله تهیه شرح حال، انجام معاینات کامل، انجام آزمایشات پاراکلینیکی روتین، تشخیص، تدوین و اجرای طرح خاص درمانی و نظارت بر بهداشت فردی و محیط، آموزش پیشگیری از ایدز و هپاتیت از دیگر خدمات سازمان به گروه‌های هدف تحت پوشش است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان با اشاره به مدت زمان اقامت در خانه سلامت ادامه داد: بر این اساس افراد برای سه هفته، سه ماه، شش ماه و یا یکسال می‌توانند در این مراکز اقامت کنند و مدت زمان ارجاع فرد به خانواده اش بستگی به تیم تخصصی دارد.

وی یادآوری کرد: زیرا زمانی که کارشناسان تیم تخصصی تشخیص دهند خطری فرد را تهدید می‌کند به صلاح است که مدت زمان بیشتری در این مراکز بمانند و سپس به خانواده ارجاع داده شوند.

این مسؤول ادامه داد: ترخیص دختران از این مراکز نیز طبق روال خاص انجام می گیرد که در این ارتباط بازگشت به خانواده (تحویل به خانواده یا بستگان سببی و نسبی) مهمترین هدف این مراکز است.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان و در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب جهت بازگشت به خانواده مراتب باید به تایید تیم تخصصی خانه برسد تا زندگی مستقل با حفظ شرایط قانونی، ازدواج و ارجاع به سازمان‌ها، ارگان‌های ذی ربط و سایر نهادهای حمایتی و امدادی موجود در جامعه (دولتی و غیردولتی) انجام می گیرد و در صورت ترخیص مددکار اجتماعی مرکز موظف است پس از ترخیص پیگیری لازم را انجام دهد.

*س_برچسب‌ها_س*