یک‌شنبه 8 مهر 1403

کتابخانه‌های کرمانشاه جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کتابخانه‌های کرمانشاه جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست

کرمانشاه - ایرنا - فرماندار کرمانشاه بااشاره به میانگین کشوری فضای کتابخانه‌ای به ازای هر 100 نفر سه متر مربع گفت: این میزان در شهر کرمانشاه برای هر 100 نفر یک متر و 63 سانتی متر است که اصلا جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست.

فضل الله رنجبر روز دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه که در سرسرای فرمانداری برگزار شد؛ زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه را 17 هزار و 733 متر مربع اعلام کرد و افزود: 16 هزار و 218 متر آن دولتی و هزار و 495 متر مربع نیز از محل مشارکت احداث شده که با توجه به میانگین سه متری فضای کتابخانه‌های کشور بسیار عقب هستیم.

رنجبر بااشاره به روند ساخت و ساز کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه با 11 هزار مترمربع زیربنا گفت: برای تعیین تکلیف و جذب اعتبارات ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه باید از همه ظرفیت ها مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر نهادها برای بهره برداری رسیدن آن کمک بگیریم تا این میزان عقب ماندگی را جبران کنیم.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه در ادامه، واگذاری کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه به بخش خصوصی بدون مصوبه انجمن کتابخانه های عمومی را خلاف قانون دانست.

رنجبر با اشاره به سند چشم انداز 1404 کشور که در آن به میزان هر 100 نفر هشت متر مربع فضای کتابخانه ای ترسیم شده است، گفت: برای رسیدن به افق سند چشم انداز 1404 ابتدا باید اطلاعات از وضعیت کتابخانه‌های موجود در شهرها و روستاهای شهرستان گردآوری شود و سپس برای افزایش آنها برنامه های دقیق و مدونی فارغ از داشتن یا نداشتن اعتبارات تدوین کنیم و سپس در راستای جذب اعتبار و افزایش مطالبات کتابخانه ای در سطح کشور و استانداری تلاش کنیم.

رنجبر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از حوزه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه خواست با توجه به وضعیت بیماری کرونا، برنامه‌های مختلفی برای تشویق شهروندان به کتاب خوانی و یا برگزاری جشنواره ارایه کند.

وی بر اجرای برنامه های نرم افزاری برای تشویق کتاب خوانی در سطح شهرستان تاکید کرد و خواستار دعوت از برگزیدگان برتر استان درحوزه های مختلف برای تبلیغ کتابخوانی در شبکه های اجتماعی از سوی انجمن کتابخانه های عمومی شد.

فرماندار کرمانشاه همچنین خواستار بررسی مصوبات جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در سال 98 شد که چند مصوبه به اجرا درآمده و علت اجرا نشدن سایر مصوبات چه بوده است.

فرماندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از نحوه هزینه اعتبارات کتابخانه های عمومی کشور انتقاد کرد و از دبیرکل کتابخانه های عمومی خواست سهم نیم درصد شهرداری کرمانشاه فقط در این شهرستان هزینه شود نه جای دیگر.

 سال 98 از 500 میلیون اعتبار بخش کتابخانه شهرستان کرمانشاه فقط 90 میلیون تومان تخصیص یافت 

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه نیز در این جلسه بااشاره به کمبود اعتبارات کتابخانه‌ها برای اجرای طرح و برنامه در سال های اخیر؛ گفت: پارسال از سهم 500 میلیون تومانی کتابخانه های شهرستان کرمانشاه فقط 90 میلیون تومان تخصیص یافت که این باعث کندی روند اجرای برنامه ها شد.

معصومه حسنی خوانساری، همچنین به شرایط سخت نگهداری از 700 نسخه کتاب نفیس و قدیمی استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه جا، امکانات و اعتبار برای نگهداری این کتاب ها در استان نداریم.

او در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به تعطیلی کتابخانه ها از پنجم اسفند ماه 98 تا 29 اردیبهشت ماه به خاطر شیوع بیماری کرونا گفت: کتابخانه ها در این مدت کار را تعطیل نکرده و پویش های مختلفی مانند هر کرمانشاهی یک کتاب، هر خانه یک کتابخانه، کرونا شکست را می دهیم، نقاشی کودکان، پویش بازی کودکان، مسابقه فیلم یک دقیقه ای بازی کودکان و پویش کتابداران از طریق شبکه های اجتماعی راه اندازی کردند.

خوانسار همچنین به راه اندازی پویش بزرگ کتاب و کتاب خوانی رضوی در سطح کشور اشاره کرد و گفت از شهرستان کرمانشاه پنج هزار و 218 نفر شرکت کردند که 56 نفر آنها برگزیده شدند.

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه در بخش دیگری با ارایه گزارشی؛ فضای کتابخانه های عمومی استان و شهرستان کرمانشاه را نسبت به میانگین کشوری بسیار کم برآورد کرد و گفت: طرح هایی برای ارتقا این فضا در دست اقدام است که متاسفانه اعتبار نداریم.

خوانسار افزود: میانگین فضای کتابخانه های عمومی کشور سه متر مربع به ازای هر 100 نفر است در حالی در استان این مقدار هر یک متر و 74 سانتی متر به ازای هر 100 نفر است که بسیار عقب هستیم.

او اضافه کرد در سند برنامه توسعه ششم و همچنین افق سند چشم انداز میزان فضای کتابخانه ای کشور به ازای هر 100 نفر هشت متر تعریف شده بنابراین برای رسیدن به سطح کشوری و همچنین افق برنامه 1404 کرمانشاه نیازمند توجه ویژه در خصوص پروژه های کتابخانه ای از سوی وزارتخانه و مقامات ارشد استان است.

شهرستان کرمانشاه بیش از نیمی از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

*س_برچسب‌ها_س*