دوشنبه 2 مهر 1403

کتاب «از حرم تا حرم» منتشر شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
کتاب «از حرم تا حرم» منتشر شد

کتاب «از حرم تا حرم» به کوشش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در 386 صفحه به چاپ رسید.

خاطرات شهدا به عنوان یکی از مهم ترین منابع ارتباط جوانان و نوجوانان با آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، نقش بسزایی در تربیت نسل حافظ انقلاب و دستاوردهای شهدا دارد. گردآوری، حفظ و دسترس پذیری اسناد و زندگینامه شهدا به مثابه حافظه تاریخی بسیار با ارزش و رسالتی تاریخی است. حراست و نگهداری از این اسناد سبب خواهد شد تا آیندگان با بهره‌گیری از این گنج عظیم به بازشناسی و درک صحیح از تاریخ دست یابند.

مجموعه پیش رو حاوی روایت‌هایی کوتاه از زندگی و نحوه شهادت شهدای مدافع حرم اعزامی از استان قم است و با هدف زنده نگهداشتن یاد شهدا و اهمیت توجه به محور مقاومت نگارش شده است.

ساختار اثر

در این کتاب روایت‌هایی از زندگی 34 شهید مدافع حرم اعزامی از استان قم آورده شده است.

بررسی وصیتنامه شهدای مدافع حرم نشانگر این مسئله است که فصل مشترک توصیه‌های همه‌ی شهدای مدافع حرم نماز اول وقت، احترام به والدین یاد امام حسین (ع) و سلام دادن به امام، یاد امام زمان (عج)، پیروی از ولی فقیه و توصیه به حجاب است.

مهدویت یکی از محورهای وصیت نامه مشترک شهدا قلمداد می‌شود. شهدا بر این باور بودند که انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان است و امروز باید همگی در راستای منتظر واقعی بودن گام برداریم و این جزء با استمرار راه شهدا و تربیت نسل جوان در این مسیر میسر نیست

برشی از اثر

مهدی خط شکن بود؛ همیشه در وسط میدان ملکه بود. می‌گفت ما باید اولین نفر در جلو و خط مقدم نبرد باشیم تا هر زمان به بچه‌ها گفتیم بیایند ما را ببینند و بدانند که ما نیز در معرکه نبرد حاضریم. حضورش هم همواره با شجاعت و دلاوری همراه بود.

شجاعت و دلاوری‌های مثال زدنی مهدی دلیلی شد تا او را با نام «شیر سامرا» بشناسند. در عملیات‌هایی که در سامرا و نواحی آن انجام می‌شد هر جا بچه‌ها تحت فشار قرار می‌گرفتند از مهدی می‌خواستند تا با نیروهایش به کمک آن‌ها برود و قائله را ختم کند.

وی در جایگاه فرمانده عملیات ویژه سامرا ملقب به «اسد السامراء» چندین مرتبه جهت مبارزه با وهابیت تکفیری به عراق اعزام شد و هنگامی که فرماندهان سپاه قدس، نبوغ نظامی و شجاعت کم نظیر او را دیدند، به عنوان فرمانده چند عملیات انتخابش کردند که هیچ کدام با شکست مواجه نشد.