جمعه 10 فروردین 1403

کرم‌های انگلی "حلقه گمشده" درباره ماهیت دوگانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
کرم‌های انگلی "حلقه گمشده" درباره ماهیت دوگانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی

پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" در بررسی جدید خود، نقش فعالیت یک مولکول را در بروز بیماری‌های انگلی، آسم و آلرژی مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"(UPenn) با بررسی دو مدل عفونت انگلی توانستند شکاف‌های مهمی را در مورد فعالیت یک مولکول سیگنال‌دهنده موسوم به "ا33"(IL-33) پر کنند که در بروز آسم، آلرژی و بیماری‌های دیگر نقش دارد.

"دبروسکی هربرت"(De'Broski Herbert)، سرپرست این پژوهش، گروهش را به بررسی کرم‌های انگلی و تعامل آنها با سیستم ایمنی میزبان ترغیب کرد.

هربرت گفت: بررسی‌های آزمایشگاه من تاکنون نشان داده است که کرم‌های انگلی به روش‌های بسیار جالبی با میزبانان خود در تعامل قرار می‌گیرند تا بقای خود را حفظ کنند. کروناویروس به ماندگاری طولانی در بدن اهمیت نمی‌دهد زیرا به سادگی منتقل می‌شود. در مقابل، کرم‌ها به سادگی گسترش نمی‌یابند؛ بنابراین باید بفهمند که چگونه پابرجا بمانند.

تمرکز پژوهشگران، بینش مهمی را در مورد ا33 که یک مولکول سیگنال‌دهنده ایمنی است، ارائه داد که نه تنها در بروز عفونت‌های انگلی، بلکه در بیماری‌های دیگری مانند آسم، اضافه‌وزن و اگزما موثر است.

هربرت و همکارانش در این پژوهش نشان دادند که ا33 هم می‌تواند به دفاع از بدن در برابر عفونت انگلی کمک کند و هم می‌تواند به سرکوب التهاب مزمن در بیماری‌هایی بپردازد که سیستم ایمنی در آنها به صورت نامناسب فعال شده و آسیب‌هایی را پدید آورده است.

کشف اصلی پژوهش این بود که فعالیت ا33، به فعالیت سلولی که آن را منتشر می‌کند، بستگی دارد.

هربرت ادامه داد: از زمان انجام گرفتن دو پژوهش بزرگ در مورد ارتباط ژنومی و نقش آن در بیماری‌زایی آسم، افراد بسیاری به ا33 علاقمند شده‌اند. پژوهشگران دیگر، آن را در حوزه عفونت، مغز و رشد آن مورد بررسی قرار داده‌اند.

همه می‌دانستند که ا33 در هسته سلول است اما هیچکس متوجه نشد که چگونه از سلول بیرون می‌آید تا با بقیه عناصر همکاری کند.

وی افزود: من از انجام دادن این پژوهش، واقعا هیجان‌زده هستم زیرا ما نه تنها ا33 را در سلولی یافتیم که هیچکس انتظارش را نداشت، بلکه مکانیسمی را ارائه دادیم که هیچکس نحوه تولید آن را نمی‌دانست.

ا33، موضوع مورد علاقه ایمنی‌شناسانی است که بر واکنش ایمنی نوع دو تمرکز دارند؛ به ویژه آن دسته از واکنش‌ها که با عفونت‌های انگلی، آسم و آلرژی مرتبط هستند. پژوهشگران دریافتند که ا33 در بیماری‌های انگلی، سیستم ایمنی را در واکنش به عفونت ناشی از وجود کرم انگل بیدار می‌کند. آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که عفونت در موش‌های فاقد ا33، بیش از موش‌های دارای آن باقی می‌ماند.

این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.

لینک کوتاه: asriran.com/003Aj7