پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کرونا آرامش را به پارک ملی گلستان برگرداند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا آرامش را به پارک ملی گلستان برگرداند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت: شیوع ویروس کرونا با وجود بروز مشکلات متعدد در بخش‌های گوناگون، به دلیل زمینه‌سازی برای کاهش تردد و سفر به طبیعت و در نتیجه کم شدن زباله‌ها، آرامش را به پارک ملی گلستان برگرداند.

مهدی تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از شیوع کرونا، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری ساکن در مناطق جنگلی استان از جمله پارک ملی گلستان به دلیل ممنوعیت حضور شهروندان و مسافران نفس راحتی کشیده و با آرامش زندگی می‌کنند.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گفته تیموری در ماه های آذر، دی و بهمن پارسال 39 مورد از گونه‌های حیوانی پارک ملی گلستان بر اثر برخورد با وسایل نقلیه در جاده بین‌المللی گرگان - مشهد در محدوده این پارک ملی تلف شدند اما از زمان اجرای طرح‌های مراقبتی و بهداشتی و کاهش تردد و سفرها برای کنترل کرونا، این تلفات جانوری به حداقل رسید.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا از اسفندماه 98 با تصمیم ستاد پیشگیری از کرونای گلستان، تردد در این ذخیره‌گاه زیست محیطی کاهش یافته و با اجرای طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت ترددهای مسافران و خودروها، محیط بانان به صورت شبانه روزی برای حفظ محیط زیست از حضور مردم در پارک ملی گلستان جلوگیری می‌کنند.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: با وجود کاهش فعالیت ادارات برای مقابله با شیوع کرونا، 40 محیط‌بان با همکاری همیاران محیط زیست به صورت شبانه روزی در پارک ملی گلستان در حال گشت زنی هستند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بیماری کرونا تاکنون موجب مرگ 167 نفر در این استان شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*