جمعه 10 فروردین 1403

کرونا، تعادل صندوق بیمه بیکاری استان تهران را به هم زد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا، تعادل صندوق بیمه بیکاری استان تهران را به هم زد

تهران - ایرنا - مدیرکل تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران گفت: در دوران همه گیری کرونا شاهد افزایش بی رویه تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری هستیم که منجر به هم خوردن تعادل صندوق بیمه بیکاری در استان شده است.

عباس اورنگ روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق ماده 12 قانون بیمه بیکاری، سازمان تامین اجتماعی مکلف است هزینه های موضوع این قانون را منحصرا از محل درآمدهای ناشی از آن تامین کند، از این رو با توجه به تصریح در منابع و مصارف صندوق بیمه بیکاری، ضرورت دارد که دولت درجهت توازن و برقراری تعادل صندوق بیمه بیکاری دخالت کرده و پایداری آن را تضمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار در سطح اداره کل، مرداد ماه امسال تعداد مقرری بگیران بیمه 13401 نفر اعلام شده که مشکلات اقتصادی بنگاه ها و شرکت ها از کرونا و تحریم های ظالمانه را می توان از دلایل اصلی افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری دانست.

وی ادامه داد: بیکار از نظرقانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده وآماده به کار باشد و براساس این قانون، چنانچه بیمه شده ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه مرتبط و تایید شورای عالی کار، بیکار شود بیکار موقت شناخته می شود.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران گفت: بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شوند می توانند از مقررات این قانون استفاده کنند و تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده، برعهده کمیته ای متشکل از نمایندگان این سازمان واداره کارواموراجتماعی محل اشتغال بیمه شده است.

اورنگ با اشاره به قوانین دریافت بیمه بیکاری، اظهار داشت: بیمه شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند، تمامی بیمه شدگان که تابع قوانین کار و کارکشاورزی هستند مشمول مقررات قانون بیمه بیکاری هستند.

وی افزود: مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از 36 ماه برای بیمه شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

مدیر کل تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران با اشاره به بیمه زنان خانه دار، اظهار داشت: زنان خانه داری که کمتر از 50 سال تمام سن دارند، می توانند نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند.

اورنگ افزود: چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از 50 سال باشد، پذیرش درخواست آنان منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود و زنان خانه‌داری که حداقل دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند نیز می توانند بدون لحاظ شرط سنی، نسبت به ارائه امضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند.

وی ادامه داد: نرخ حق بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای در این نوع بیمه، همانند ضوابط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بشرح ذیل می باشد؛ نرخ حق بیمه 14درصد (12 درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ حق بیمه 16 درصد (14درصد سهم بیمه شده + 2درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ حق بیمه 20درصد (18درصد سهم بیمه شده + 2درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی خواهد بود.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران افزود: اگر پدرخانواده فاقد پوشش بیمه‌ای باشد، متقاضی بیمه زنان خانه‌دار می‌تواند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب فرزندان خود را بیمه درمانی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: زنان خانه‌دار و افراد تحت تکفل آنها می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیات وزیران با دریافت دفترچه درمانی از کلیه امکانات مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد سازمان استفاده کنند. میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می‌شود برای خدمات پزشکی سرپایی 30 درصد و برای خدمات درمانی بستری 10 درصد است.

اورنگ با اشاره به راه اندازی شعبه تامین اجتماعی در شهر پردیس گفت: احداث شعبه جدید در شهر پردیس نیز با توجه پوشش جمعیتی گستره منطقه که شامل جاجرود، آبعلی و پردیس است با وجود فعال بودن یک شعبه در بخش رودهن دردست اقدام بوده و در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم تا فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده تا در زمینه ارائه خدمات به شهروندان پردیس نیز شاهد تسهیل و ارتقای کمی و کیفی خدمات باشیم.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد واحدهای بیمه ای یا درمانی جدید سازمان صرف نظر از نیاز به توجه رشد و افزایش جمعیت، تکریم ارباب رجوع، کمک به استیفاء حقوق شهروندی و رفاه بیمه شدگان است و همه ما خدمتگزاران مردمی هستیم که طی سالیان بخشی از درآمدهای خود را در این سازمان اندوخته و انتظارات و مطالبات بر حقی در ازای آن دارند، همه ما موظف و مکلف به انجام وظایف خود به بهترین وجه هستیم.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*