دوشنبه 16 مهر 1403

کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد / ایستگاه بیست و چهارم در گرو تصمیمات ستاد ملی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد / ایستگاه بیست و چهارم در گرو تصمیمات ستاد ملی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ازدواج دانشجویی به ایستگاه بیست و چهارم خود رسیده و پیش از این 23 مرحله از این طرح از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اجرایی شده است؛ طرحی که انگیزه ازدواج و تشکیل خانواده را بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی تا حدودی افزایش داد. طرح ازدواج دانشجویی از سال 76 به منظور افزایش تعداد ازدواج‌ها در سن جوانی و کاهش سن ازدواج در دانشگاه‌ها راه اندازی شد...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ازدواج دانشجویی به ایستگاه بیست و چهارم خود رسیده و پیش از این 23 مرحله از این طرح از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اجرایی شده است؛ طرحی که انگیزه ازدواج و تشکیل خانواده را بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی تا حدودی افزایش داد. طرح ازدواج دانشجویی از سال 76 به منظور افزایش تعداد ازدواج‌ها در سن جوانی و کاهش سن ازدواج در دانشگاه‌ها راه اندازی شد و متولی این امر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بود که بیست و چهار سال از اجرای این طرح گذشته و نهاد رهبری توانسته آماری بیش از 450 هزار ازدواج را در این مدت زمانی ثبت کند. شاید مشکلاتی در زمینه ازدواج‌های دانشجویی از قبیل مشکلات مالی و طلاق در طول این سال‌ها ایجاد شده باشد؛ اما این مشکلات نمی‌تواند اصل طرح ازدواج دانشجویی که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست را زیر سوال ببرد.

*س_مصوبه‌ای که مسئولیت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را دو چندان کرد_س*

شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوبه‌ای را تصویب کرده که بر اساس این ماده واحده به منظور تشریک مساعی و بهره‌گیری از ظرفیت نهاد‌های مرتبط با هدف ترویج ازدواج آسان و پایدار، کاهش طلاق، ازدیاد جمعیت و تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی ایرانی برای دانشگاهیان و اجرایی‌سازی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی به ویژه سند دانشگاه اسلامی و قانون تسهیل ازدواج جوانان مجلس شورای اسلامی ماموریتی به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها محول شد. بر اساس این مصوبه، نهاد باید ظرف دو ماه ستاد راهبری و تحکیم خانواده را تشکیل و ستاد باید با استفاده از ظرفیت ذی نفعان و ذی‌ربطان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در عرصه ملی نسبت به تدوین سند تشکیل و تحکیم خانواده و برنامه عملیاتی مؤثر اقدام و پیشنهادی را با رویکرد شبکه‌ای یکپارچه بر پایه نظام مسائل این حوزه با نگرش مسئله‌محور در چارچوب و قالب اسناد مصوب به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها جهت تصویب ارائه می‌کرد. بر اساس پیش بینی‌ها تشکیل این ستاد باعث افزایش زمینه انتخاب سالم و ازدواج آسان و رونق ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌شود چرا که ازدواج دانشجویی یکی از مصادیق ازدواج‌های پایدار بر اساس آمار‌ها و بررسی‌ها انجام شده است. ستاد ازدواج دانشجویی در حال حاضر در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تشکیل شده، اما کرونا تاکنون مانع از فعالیت جدی این نهاد در مسیر جدید شده است.

*س_ کاهش میزان ازدواج دانشجویی با ماندگار شدن کرونا_س*

یکی از دلایل کاهش ازدواج دانشجویی در این سال‌ها قطعا شرایط بد اقتصادی بوده است! مسکن، بیکاری و عدم وجود شغل به‌روی این مقوله تأثیر گذاشته است؛ بخش دیگر به جریانات رسانه‌ای مربوط می‌شود که نه خیلی، اما بخشی از جمعیت جوان ما را به‌سوی هم‌باشی‌ها سوق داده و انگیزه‌های ازدواج را کمرنگ کرده که البته مقدار آن‌ها خیلی کم است. نکته دیگر عدم پشتیبانی است! در سال‌های 88 و 89 از طرف نهاد به‌عنوان هدیه ازدواج است، قبلا یک سکه به زوج‌ها به عنوان هدیه پرداخت می شد؛ اما قیمت این سکه ها امروز حدود 13 میلیون تومان است که همین مسئله باعث شده که مقدار آنها مرتب کاهش پیدا کرد تا جایی که دیگر هدیه‌ای از طرف نهاد داده نشد و تنها هزینه سفر به مشهد مقدس پرداخت می‌شود! به همین اندازه هم پشتیبانی دانشگاه‌ها کاهش پیدا کرده است؛ این به‌معنای عدم وجود برنامه منسجم در این زمینه است که به‌روی مقوله ازدواج تأثیرگذار بوده است. علاوه بر مباحث اقتصادی، بیماری کرونا هم در بحث‌های ترویجی و ارتباط با جامعه دانشگاهی مانع ایجاد کرده است؛ از طرفی، مجازی شدن همه ارتباطات کار را سخت کرده که امیدواریم با به‌کارگیری فضای رسانه‌ای این مشکل از بین برود. ازدواج دانشجویی ما تا اسفندماه سال 98 برقرار بود؛ ساختار برنامه‌ها به‌نحو خاصی بود که سفر مشهد مقدس، جشن‌های دانشجویی و کارگاه‌های حضوری مختلف را شامل می‌شد، با شیوع کرونا برنامه تحت‌الشعاع قرار گرفت و همین مسئله باعث کاهش ازدواج‌های دانشجویی در دو سال اخیر شد.

*س_ کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد_س*

طرحی که به نام جشن ازدواج دانشجویی از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هر ساله اجرایی می‌شد به این صورت بود که زوج‌های دانشجویی می‌توانستند در سامانه ازدواج دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند و پس از تایید از سوی دانشگاه‌ها زوج‌های دانشجو در سفری به مشهد مقدس با نام «همسفر تا بهشت» اعزام شده و علاوه بر سفر زیارتی و تفرحی کارگاه‌های آموزشی درزمینه زندگی مشترک برای دانشجویان برگزار می‌شد که آخرین اعزام دانشجویان بهمن سال 98 انجام شد و پس از آن با ورود بیماری کرونا نوع برگزاری ازدواج دانشجویی نیز دچار تغییر شد. به این صورت که دانشجویان به سفر اعزام نشده و جشنی نمادین برای دانشجویان تدارک دیده شد.

مسئولین نهاد رهبری در دانشگاه‌ها پیش از این از طرح جدید و ویژه ازدواج دانشجویی برای دوران کرونایی خبر داده بودند که اگر مصوب شود، اجرایی خواهد شد. این طرح شامل جشن‌های نمادین که کارگاه‌های آموزشی در آن دیده شده است. مسابقات مجازی، هدیه‌های ازدواج رهبری است. همچنین همکاری با صدا و سیما هم همکاری در خصوص ازدواج دانشجویان و خوابگاه متاهلی و بحث خانواده به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت تشکیل خانواده نیز در قالب این طرح گنجانده شده است.

حالا با همه این تفاسیر، ثبت نام بیست و چهارمین دوره ازدواج دانشجویی آغاز شده و دانشجویان می‌توانند تا 31 خرداد ماه برای شرکت در این دوره جشن ازدواج دانشجویی ثبت نام کنند.

*س_ ازدواج دانشجویی در گرو تصمیم ستاد ملی کرونا_س*

حجت الاسلام هاشمی در خصوص نحوه برگزاری این دوره ازدواج دانشجویی با توجه به موج چهارم بیماری کرونا گفت: برگزاری جشن ازدواج دانشجویی بستگی به شرایط کرونایی دارد و در صورتی که وضعیت به سمت عادی شدن پیش برود می‌توان انتظار برگزاری این دوره جشن ازدواج را مانند دوران گذشته برگزار شود.

وی اضافه کرد: برگزاری این گونه جشن ازدواج منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است؛ در صورتی که مجوز سفر به مشهد را بدهد دانشجویان در قالب کاروان‌هایی به سفر مشهد اعزام خواهند شد و در غیر این صورت فعالیت به صورت مجازی خواهد بود.

مسئول مرکز ازدواج و خانواده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر شرایط عادی شود، بلافاصله برگزاری جشن را آغاز می‌کنیم و اگر مانعی وجود نداشته باشد در سطح استان‌ها برگزار خواهیم کرد. البته امسال به دلیل کرونا محدودیت‌هایی داریم که اگر قرار باشد برنامه به صورت حضوری برگزار شود به اجبار باید تعداد محدودی از زوج‌های دانشجو را در جشن بیست و چهارم داشته باشیم.

برگزاری جشن ازدواج دانشجویی با تمام محدودیت‌های ایجاد شده و تعطیلی دانشگاه‌ها نشان از پشت کار و پیگیری و مسئولیت پذیری نهاد رهبری دردانشگاه‌ها دارد که با وجود عدم ارتباط با دانشجویان توانسته طی دو سال گذشته این مراسم را هر چند با محدودیت‌های زیاد، اما برگزار کند.

کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد / ایستگاه بیست و چهارم در گرو تصمیمات ستاد ملی 2
کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد / ایستگاه بیست و چهارم در گرو تصمیمات ستاد ملی 3
کرونا مسیر ازدواج دانشجویی را تغییر داد / ایستگاه بیست و چهارم در گرو تصمیمات ستاد ملی 4