یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود

شمشیربازی ایران در اسلحه سابر موفق شد اولین سهمیه تیمی ورزش کشورمان در المپیک 2024 پاریس را به دست آورد.

به گزارش ورزش سه؛ کسب سهمیه تیمی المپیک سی و سوم در جام جهانی بوداپست مجارستان باعث شد چهار شمشیرباز اسلحه سابر ایران به 2024 پاریس راه یابند و غیر از رقابت برای یکی از مدال‌های طلا، نقره و برنز تیمی، سه نفر از تیم چهارنفره شمشیربازی کشورمان نیز بتوانند برای سه مدال انفرادی در جدول مبارزه المپیک قرار گیرند تا این رشته ورزشی در بهترین حالت ممکن شانس و فرصت کسب یک مدال تیمی و سه مدال انفرادی را در المپیک پیش رو به خود اختصاص دهد.

شمشیر بازان سابر کشورمان که تا قبل از آخرین جام جهانی به میزبانی بوداپست با 24 اختلاف امتیاز نسبت به ژاپنی ها در رده هفتم رنکینگ المپیکی و یک پله بالاتر از رقیب سمج خود قرار داشتند در جدول سی و دو تیمی اردن را 45 بر 21 از پیش روی برداشتند تا با شکست 45 بر 14 ایرلند مقابل ژاپن هر دو به جمع شانزده تیم برتر صعود کنند.

در مرحله یک شانزدهم ایران با شکست دوباره 45 بر 38 رقیب نزدیک آفریقایی خود یعنی مصر به جمع هشت تیم برتر صعود کرد اما ژاپنی ها با شکست 45 بر 37 مقابل رومانی از راه یابی به جمع هشت تیم بازماندند تا سهمیه تیمی کشورمان برای المپیک 2024 پاریس قطعی شود.

به این ترتیب و با این نتایج اختلاف 24 امتیازی ایران و ژاپن برای کسب سهمیه المپیک به سود ایران افزایش یافت تا شاهد کسب نخستین سهمیه تیمی المپیک توسط شمشیربازان برای ورزش کشورمان باشیم.

کریستین بائور فرانسوی تا پایان المپیک تمدید کرد

علیرضا پورسلمان رییس فدراسیون شمشیربازی شب گذشته و قبل از برگزاری رقابتهای تیمی جام جهانی در بوداپست با کریستین بائور فرانسوی به عنوان سکان‌دار فنی تیم ملی تا بعد از المپیک به عنوان یکی از سرشناس ترین مربیان جهان به تفاهم رسید تا این مربی مشهور هدایت شمشیربازان اسلحه سابر ایران را در پاریس برعهده داشته باشد.

حرفهای امیدبخش آقای سرمربی با ورزش سه

کریستین بائور سرمربی سرشناس فرانسوری دنیای شمشیربازی که هدایت شمشیربازان کشورمان را در بخش های تیمی و افرادی المپیک 2024 پاریس برعهده خواهد داشت حرفهای امیدبخشی را در گفت و گوی اختصاصی با ورزش سه بیان کرد.

سرمربی مشهور فرانسوی تیم شمشیربازی در المپیک سی و سوم به ورزش سه گفت: ایران شایستگی کسب مدال در المپیک را دارد، با این تیم کار بزرگی می توانیم انجام دهیم، شمشیربازان ایرانی بهتر از اینها که تا به حال دیده اید هم می توانند کار کنند.

حسرت که در 2016 ریو و 2020 توکیو بر دل ماند

شمشیربازی ایران در اسلحه سابر و در بیش از یک دهه‌ی اخیر با سرمربیگری "پیمان فخری" به افتخارات بسیاری دست یافت و حتی تا آستانه‌ی کسب مدال ارزشمند المپیک 2016 نیز پیش رفت که اگر اشتباهات فاحش داوری گریبان "مجتبی عابدینی" را نمی‌گرفت، مقام چهارمی او در ریو بی شک جایش با سکونشینی و کسب مدال المپیک عوض می‌شد.

در المپیک 2020 توکیو نیز تیم ایران با هدایت پیمان فخری در حال صعود از مرحله یک چهارم نهایی به نیمه نهایی بود که با اعمال نفود "مدهت البکری" داور مصری، شمشیربازان سابریست ایران با شکست 44 بر 45 مقابل ایتالیا به نیمه نهایی راه نیافتند.

فدراسیون جهانی شمشیربازی بعد از المپیک 2020 توکیو با بررسی نحوه قضاوت این داور مصری، او را مادم العمر به صورت رسمی از داوری محروم کرد.

در المپیک 2020 توکیو شمشیربازی ایران با درخشش سابریست های کشورمان در آستانه کسب مدالی تاریخی در بخش تیمی، دیداری جنجالی خود را در مرحله یک چهارم نهایی و برای رسیدن به نیمه نهایی و جمع چهار تیم برتر با اعمال نفوذ داوری به ایتالیا واگذار کرد.

مسابقه ای که به یکی از نقطه های سیاه در تاریخ رقابتهای شمشیربازی المپیک تبدیل شد تا دست ایران با اعمال نفوذ ایتالیایی ها به عنوان یکی از قدرت های بلامنازع شمشیربازی دنیا از مدال ارزشمند المپیک کوتاه بماند.

کاپیتان تیم ملی و اولین مدال ورزش ایران در 1403

علی پاکدامن با 33 سال سن که از سال 2020 کاپیتان تیم ملی سابر به حساب می‌آید شش مدال از رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان و امید، چهار مدال در بازی‌های آسیایی، هشت مدال در جام جهانی و 14 مدال در قهرمانی بزرگسالان به دست آورده که در مجموع 32 مدال انفرادی و تیمی به حساب می‌آید.

کاپیتان تیم ملی سال 2023 میلادی را با طلای بسیار ارزشمند انفرادی قهرمانی آسیا به پایان برد، مدالی که در طول تاریخ رقابتهای انفرادی شمشیربازی اسلحه های سابر، اپه و فلوره تنها دو بار دور گردن شمشیربازی ایرانی جا خوش کرده است.

تنها طلاهای انفرادی شمشیربازی ایران در آسیا:

1999 توسط پیمان فخری در نانجین چین - سابر 2023 توسط علی پاکدامن در ووشی چین - سابر

علی پاکدامن سال 2024 میلادی که زمستان 1402 را در بر گرفت را نیز طوفانی آغاز کرد تا با کسب مدال برنز انفرادی جام جهانی گرجستان اولین مدال کشورمان در این سال میلادی را توسط یک شمشیرباز به ورزش ایران هدیه کند.

جالب اینکه اولین مدال ورزشی سال 1403 شمسی را نیز به مانند نخستین مدال سال 2024 در زمستانی که گذشت، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی در روز گذشته یعنی چهارم فروردین با کسب مدال برنز انفرادی جام جهانی بوداپست مجارستان کسب کرد.

مدالی که باعث شد پیام تبریک کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در کنار پیام کمیته ملی المپیک صادر شود و نوید سالی خوش برای ورزش کشور در عرصه ها و رشته های مختلف ورزشی را آرزو کند.

علیرضا پورسلمان پویایی و حمایت در مدیریت

رئیس یزدی و جدید فدراسیون که از شهریور 1401 بر مسند مدیریت این رشته ورزشی نشسته است تمام تلاش خود را برای حفظ موجودیت قابل اتکاء شمشیربازی ایران به ویژه در اسلحه سابر و ارتقای آن به کار بسته است.

شمشیربازی با جذب اعتبارات خصوصی و تزریق پویایی در رقابت‌های قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابتهای جام جهانی برای کسب سهمیه المپیک، عملکرد قابل دفاعی در سال 2023 و تا اینجای 2024 در اسلحه سابر داشته است.

بی شک با کسب سهمیه تیمی المپیک توسط شمشیربازی حال باید حمایت کامل و جامعی برای موفقیتی که در 2024 پاریس محتمل خواهد بود توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک صورت گیرد.

شمشیربازی اسلحه سابر ایران بی تعارف توان کسب مدال در المپیک در هر دو بخش تیمی و انفرادی را دارد، احتمالی که نه اغراق است، نه بزرگنمایی و نه بالا بردن انتظارات از شمشیربازی یا تزریق فشار روانی تخریب کننده به شمشیربازان.

حالا نوبت قایقرانان است و والیبال

بدین ترتیب تنها دو فرصت محتمل دیگر برای کسب سهمیه تیمی المپیک 2024 پاریس برای ورزش کشورمان باقی مانده است، جایی که قایقرانی در قایق های روئینگ دو نفره زنان و کانو کانادایی دو نفره مردان در کنار والیبال می‌توانند از حیثیت ورزش‌های تیمی و توپی دفاع کنند تا نوار کسب سهمیه های المپیک رشته‌های تیمی برای اعزام به بزرگترین آوردگاه ورزش جهان ادامه یابد.

ورزش ایران در المپیک‌های سال دو هزار تا امروز با سه رشته بسکتبال، والیبال و شمشیربازی توانسته سهمیه تیمی حضور در المپیک را به خود اختصاص دهد. بسکتبال در المپیک‌های 2008 و 2020، والیبال در 2016 و 2020 و شمشیربازی هم در 2020 و حال 2024 پاریس توانسته اند سهمیه تیمی را برای ورزش ایران به دست بیاورند.

راه یابی تیمی رشته شمشیربازی به المپیک 2024 پاریس باعث شد تا ورزش ایران در سه دوره‌ی متوالی نماینده تیمی در المپیک داشته باشد. در دو المپیک دو هزار سیدنی و 2012 لندن ورزش ایران تنها در ورزش‌های انفرادی نماینده داشت و ورزش‌های تیمی نتوانستند سهمیه‌ای کسب کنند.

کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس برای والیبال در هاله‌ای از ابهام است و احتمال تحقق آن به حداقل رسیده است اما هنوز کورسوی امیدی باقی است و شانس قایقرانان را نیز که اواخر فروردین در شرق آسیا باید به آب بزنند برای کسب سهمیه کم نیست.

حال باور کنیم شمشیربازی شانس مدال است

با توجه به بررسی شرایط امروز ورزش ایران برای حضور در المپیک 2024 آنهم با تکیه و توجه به نتایج نه چندان راضی کننده رشته های مختلف ورزشی کشورمان در بازیهای آسیایی 2022 هانگژو، نباید به رشته‌ای مثل شمشیربازی که فرصت بسیار مطلوبی برای کسب مدال تیمی در آوردگاه پاریس است، بی توجه بود.

راه والیبال برای رسیدن به پاریس بسیار سخت است، فوتبال، بسکتبال، هندبال و واترپلوی ایران هم راهی به المپیک نیافته اند، قایقرانی هم در صورت کسب سهمیه روئینگ دو نفره زنان و کانوی دو نفره مردان را نمی توان شانس مدال در پاریس به حساب آورد.

به این ترتیب تنها فرصت باقی مانده تیمی ایده آل و مطلوب برای کسب مدال المپیک، در شمشیربازی است و روزنه ی کورسوی والیبال.

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بی شک باید تمام توان خود را برای حمایت از شمشیربازی به کار ببندند تا ورزش ایران حداقل امید به کسب اولین مدال تیمی و حتی انفرادی را در بازیهای المپیک 2024 پاریس داشته باشد.

مدالهایی در شمشیربازی که برای اولین بار در تاریخ سی و سه دوره بازیهای المپیک می تواند نصیب ورزش ایران شود، همانطور که پیش از این در دو و میدانی با احسان حدادی، تیراندازی با جواد فروغی و کاراته با سجاد گنج زاده نقره و طلای المپیک را در 2012 لندن و 2020 توکیو کسب کردیم.

آوردگاهی که تمام امید ورزش ایران به مدال آوری کشتی گیران آزاد، فرنگی و تکواندوکاران دوخته شده است و البته شاید درخشش کشورمان در رشته ای تازه راه یافته به المپیک مانند ماده ی سرعت سنگنوردی توسط رضا علیپور و یا کسب تک مدالهایی آنهم با احتمالی ضعیف در تیراندازی و وزنه برداری.

پوریا تابان

کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 2
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 3
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 4
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 5
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 6
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 7
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 8
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 9
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 10
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 11
کریستین بائور: ایران شایستگی مدال المپیک دارد / شمشیربازی اولین سهمیه تیمی المپیک را ربود 12