جمعه 31 فروردین 1403

کشف مکانیسمی شبیه به نوار نقاله که به متاستاز سرطان پستان منجر می‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کشف مکانیسمی شبیه به نوار نقاله که به متاستاز سرطان پستان منجر می‌شود

پژوهشگران فنلاندی در بررسی جدید خود، مکانیسم جدیدی شبیه به نوار نقاله را کشف کرده‌اند که می‌تواند به متاستاز سلول‌های سرطان پستان و گسترش بیماری در بدن کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران "دانشگاه تورکو" (University of Turku) فنلاند، مکانیسم کاملا جدیدی را کشف کرده‌اند که سلول‌ها از آن برای گردش گیرنده‌های موسوم به "اینتگرین‌ها"(Integrins) استفاده می‌کنند. سلول‌های تهاجمی سرطان پستان، این مکانیسم را برای متاستاز به سایر نقاط بدن به کار می‌برند.

پژوهشگران چندین دهه است که می‌دانند سلول‌های انسانی با به گردش درآوردن گیرنده‌های چسبنده، از قسمتی از سلول به قسمت دیگر حرکت می‌کنند. این گیرنده‌های موسوم به اینتگرین، نقش مهمی در تحرک طبیعی سلول‌ها در شرایطی مانند شرایط بهبود زخم بر عهده دارند. پژوهش‌های پیشین نشان داده که سلول‌های سرطانی، روش‌های موثرتری برای گردش این گیرنده‌ها با هدف متاستاز به بافت‌های اطراف و سایر اندام‌ها ایجاد کرده‌اند.

پروفسور "یوهانا ایواسکا"(Johanna Ivaska)، سرپرست این پژوهش و گروهش، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که سلول‌های بسیار تهاجمی "سرطان پستان سه‌گانه منفی"(TNBC) را برای گردش اینتگرین‌ها و متاستاز به بافت مورد استفاده قرار می‌دهند.

ایواسکا گفت: سلول‌های انسان دائما سطح خود را با جذب قسمت‌هایی از غشای سلول و سپس بازیابی آن، بازسازی می‌کنند. این مکانیسم مانند یک نوار نقاله دائما در حال حرکت است و مواد مغذی محلول را به سلول‌ها منتقل می‌کند.

ایواسکا و گروهش در این پژوهش دریافتند که سلول‌های سرطان پستان از مولکول "سوئیپروزین1"(Swiprosin-1)، برای هدایت گیرنده‌های اینتگرین به این مکانیسم مشابه نوار نقاله استفاده می‌کنند. آنها با ربودن این نوار نقاله می‌توانند گردش اینتگرین‌ها و در نتیجه، مهاجرت سلولی و شکل‌گیری متاستازها را افزایش دهند.

پژوهشگران با بررسی صدها نمونه سرطان پستان دریافتند که بیان زیاد مولکول سوئیپروزین1 در تومور، با شکل‌گیری متاستاز و بدخیم شدن سرطان پستان ارتباط قابل توجهی دارد.

ایواسکا گفت: یافته‌های ما، دیدگاه کاملا جدیدی را در مورد عملکرد اینتگرین‌ها ارائه می‌کند و مکانیسم جدیدی را نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی می‌توانند از آن برای پخش شدن در سراسر بدن استفاده کنند. این یافته‌ها، بر پژوهش‌های سرطان در آینده تاثیر خواهند گذاشت.

این پژوهش، در مجله "Nature Cell Biology" به چاپ رسید.

انتهای پیام